Evolutia Impozitelor Indirecte in Romania si Influenta Acestora Asupra Resurselor Financiare Publice

Extras din proiect Cum descarc?

PREZENTAREA GENERALA A IMPOZITELOR INDIRECTE
Alaturi de impozitele directe, impozitele indirecte reprezinta resurse financiare necesare acoperirii publice. In tarile dezvoltate aportul impozitelor indirecte este mai mic decat cel al impozitelor directe, iar in tarile subdezvoltate acest lucru este opus.
Impozitele indirecte sunt acele impozite care se stabilesc asupra vanzarii bunurilor sau prestarii unor servicii. Ele nu se stabilesc dirct si nominativ asupra contribuabililor. 
Platitorii impozitelor indirecte sunt toti cei care consuma bunuri din categoria celor impuse, indiferent de veniturile, averea, profesia sau situatia personala a acestora.
Impozitele indirecte sunt prevazute in cote proportionale asupra valorii marfurilor vandute si a serviciilor prestate ori in sume fixe pe unitatea de masura.
Acest tip de impozit nu asigura o repartitie echilibrata a sarcinilor fiscale. Independent de marimea veniturilor realizate de cumpaarator, cota de aplicare a impozitului este unica. Insa, raportat la intregul venit, cheltuit si economisit, de care dispune consumatorul, impozitul indirect capata un caracter regresiv. Astfel, cu cat o persoana bneficiaza de venituri mai mici, cu atat suporta mai greu sarcina fiscala. 
Impozitele indirecte afecteaza puterea de cumparare a consumatorului si deci contribuie la scaderea nivelului de trai al populatiei. In urma perceperii asupra unui anumite marfi a unui impozit indirect, consumatorul va putea sa-si procure o cantitate mai mica din marfa respectiva decat inainte de aplicarea acestuia. 1
Din categoria impozitelor indirecte, fac parte: taxele de consumatie (accizele), monopolurile fiscale, taxele vamale si alte taxe prevazute de lege (taxe de timbru, de inregistrare, de arbitrare, de metrologie, taxe consulare, de spitalizare, pentru folosirea mijloacelor de publicitate, afisaj si reclama, taxe pentru sederea in statiunile balneo-climaterice, etc.).
Taxele reprezinta plata efectuata de persoanele fizice sau juridice pentru serviciile prestate acestora catre institutii publice. Taxele sunt reglementate ca obligatii bugetare datorate de persoane fizice sau juridice, reprezentand plata neechivalenta a unor servicii solicitate de acestea unor institutii de stat, dupa principiul recompensei speciale. 
Trasaturile specifice taxelor sunt:
- reprezinta plata neechivalenta pentru lucrari sau servicii efectuate de institutii care primesc, intocmesc sau elibereaza diferite acte, presteaza servicii si rezolva aalte interese legitime ale persoanelor fizice sau juridice.
- subiectul platitor este precis determinat din momentul cand se solicita efectuarea unei activitati din partea unui organ sau unei institutii de stat.
- taxele reprezinta o contributie de acoperire a cheltuielilor necesare serviciilor solicitate de diferite persoane.
- taxele reprezinta plati efectuate de persoane fizice sau juridice pentru servicii sau lucrari efectuate in mod direct si imediat acestora de catre organe sau institutii de stat.
Principiile de stabilire si aplicare a taxelor sunt:
- unicitatea taxei: pentru unul si acelasi serviciu prestat unei persoane, acestea nu datoreaza taxa decat o singura data;
- raspunderea pentru neideplinirea obligatiei de plata revine functionarului sau a persoanei incadrate de la institutia sau organul de stat respectiv si nu debitorului;
- nulitatea actelor nelegal taxate;
- taxele sunt anticipate: ele se datoreaza si se achita in momentul solicitarii serviciilor sau lucrarile ce urmeaza a fi efectuate de organele sau institutii de stat.
Prin politica fiscala practicata, staatul are dreptul de a prelua o parte din veniturile realizate de subiectele de dreptsau de a percepe o parte din costul serviciilor prestate in folosul solicitantilor.
Impozitele si taxele la care sunt obligate subiectele platitoare indeplinesc, in principiu, trei functii:
1. Contributia la formarea fondurilor generale de dezvoltare asocietatii este o obligaatie a tuturor persoanelor juridice sau fizice care realizeaza venituri impozabile sau taxabile. Fondurile sunt utilizate de staat pentrru finantarea de obiective si actiuni cu caracter general, in folosul intregii colectivitati ca: finantarea institutiilor publice, constituirea rezervelor de stat, alte actiuni si obiective cu caracter economic, dezvoltarea bazei materiale a unitatilor social-culturale de stat si a organelor de stat si alte scopuri prevazute.
2. Redistribuirea unor venituri primare sau derivate este operatiunea de preluare a unor resurse in vederea repartizarii lor pentru satisfacerea unor trebuinte acceptate in folosul altora decat posesorii initiali ai resurselor. Pedistribuirea aplica principiul depersonalizarii resurselor. Datorita faptului ca redistribuirea exagerata si neralista are consecinte negative asupra cointeresarii si responsabilitatii, practicarea acestuia prin metode adimistrative si gratuite justificate va fi inlocuita cu reditribuirea prin metode economice sau restituibile. Redistribuirea se realizeaza pe baza principiului mutalitatii.
3. Reglarea unor fenomene economice sau sociale actioneaza in mod diferit in cazul unitatilor economice sau a persoanelor fizice. La persoanele fizice, prin impozite si taxe stimuleza executari de lucrari si prestari servicii in folosul populatiei, utilizarea cat mai productiva a terenurilor agrcole si cresterea animalelor, etc.
In legatura cu dreptul statului de a reglementa sistemul de impunere, in literatura de specialitate au fost specialitate au fost emise mai multe teorii:
a. Teoria organica apartine filozofiei clasice germane: Hegel, Fichte si Schelling. Potrivit acestei teorii statul s-a nascut din insasi natura omeneasca iaar dreptul de impunere este un produs necesar dezvoltarii istorice a popoarelor.
b. Teoria sociologica statul este considerat a fi un stapan absolut nascut din framantarile organizatorilor ssociale si reprezinta forta brutala a minoritatii organizate pentru a impune impotriva majoritatii stapanite.
c. Teoria contractului social a fost intemeiata de Thomas Hobbles si dezvoltata de Jean-Jaques Rousseau in lucrarea Contactul social. Dreptul formal de impunere apare ca reyultatul unei intelegeri intre stat si contribuabil.
d. Teoria echivalentei elaborata de Adam Smith si continuata de Montesquieu. Comform teoriei maximele sau principiile fundamentale ale impunerii au devenit traditionale in ultimele decenii.


Fisiere in arhiva (1):

  • Evolutia Impozitelor Indirecte in Romania si Influenta Acestora Asupra Resurselor Financiare Publice.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!