Evolutia Presiunii Fiscale in Romania si Implicatiile Acesteia

Cuprins proiect Cum descarc?

CAPITOLUL I 3
PRESIUNEA FISCALA 3
1.1. Aceptiuni ale conceptului de presiune fiscala 3
1.2. Presiunea fiscala propriu zisa vs. presiunea parafiscala: indicatori de cuantificare 5
CAPITOLUL II 10
IMPLICATIILE PRESIUNII FISCALE IN ROMANIA 10
2.1. Curba Laffer 10
2.2. Nivelul presiunii fiscale in Romania 14
2.3. Factori ce influenteaza presiunea fiscala 18
2.4. Probleme provocate de cresterea presiunii fiscale 19
CONCLUZII SI PROPUNERI 21
BIBLIOGRAFIE 22


Extras din proiect Cum descarc?

CAPITOLUL I 
PRESIUNEA FISCALA
1.1. Aceptiuni ale conceptului de presiune fiscala
In literatura de specialitate exista diverse puncte de vedere cu privire la definirea conceptului de presiune fiscala si a modului de abordare a acestuia. Intr-o prima abordare presiunea fiscala este vazuta ca "expresie relativa a sarcinii fiscale suportate de contribuabil". Tulai Constantin in lucrarea sa apreciza ca presiunea "semnifica cat de apasatoare sunt impozitele sau, altfel spus, cat de mare este povara fiscala ce apasa pe umerii contribuabililor".
Definitia presiunii fiscale poate fi desprinsa si din aprecierea profesorului Nicolae Hoanta, care in lucrarea sa intitulata Evaziunea fiscala apreciaza ca: "presiunea fiscala este in general data de rata fiscalitatii, care se calculeaza ca raport intre incasarile fiscale (de nivel central si cel al colectivitatilor locale) inclusiv contributia la asigurarile sociale de stat intr-o anumita periaoda, de regula un an, si valoarea produsului intern brut, realizat in aceeasi perioada, de o economie nationala". 
Indiferent de modul de definire, pentru a-si indeplini scopul in cadrul politicii fiscale, presiunea fiscala impusa de puterile publice trebuie sa concilieze doua tendinte diametral opuse, si anume cea a statului care doreste ca acesta sa fie tot mai mare in vederea acoperirii cheltuielilor publice aflate in continua crestere dar si cea a contribuabilului care doreste o presiune fiscala cat mai mica cu putinta.
Dupa anul 1990 sistemul fiscal romanesc era caracterizat de resurse financiare precare si o cerere sporita de fonduri publice. Din experienta sa, autoritatea statala a utilizat cea mai facila modalitate de procurare a resurselor, si anume cresterea fiscalitatii. Acest lucru s-a intamplat ani la rand, fara a tine seama de presiunea fiscala generata, drept simptom advers. In anul 2007, momentul integrarii in Uniunea Europeana, sistemul fiscal romanesc trebuie guvernat de principiul influentarii pozitive a contribuabilului, iar obiectivul fundamental trebuie sa-l reprezinte cresterea gradului de acceptare voluntara a impozitelor si taxelor .
Presiunea fiscala (nivelul fiscalitatii) este, in general, data de rata prelevarilor obligatorii / rata presiunii fiscale, care se calculeaza prin raportarea sumei totale a prelevarilor obligatorii (impozite, taxe, contributia la asigurarile sociale) dintr-o anumita perioada de timp, de regula un an, la marimea produsului intern brut realizata in aceeasi perioada de o economie nationala.
Presiunea fiscala este considerata in randul cercetatorilor drept cea mai puternica cauza de aparitie si dezvoltare a economiei subterane inca din perioada iluminismului. Intr-un studiu prezentat la Conferinta cu titlul ,,Impactul economiei subterane", organizata de Institutul Fraser din Vancouver, in aprilie 1994, Peter Spiro utilizeaza exemplul Canadei pentru a arata impactul cresterii unor taxe sau introducerea altora noi asupra psihicului contribuabilului (Spiro, 1997). Astfel ca, in urma introducerii in anul 1991 a taxei pe bunuri si servicii (GST- Goods and Services Tax), economia subterana a crescut la mijlocul anului 1992 cu 0,8%, respectiv cu 2% din PIB la sfarsitul anului 1993, in suma totala de 14 miliarde de dolari candieni, venit national scapat impozitarii. Aceasta taxa a devenit peste noapte cea mai nepopulara masura impusa de guvernul canadian in timp de pace. Ziarele timpului erau pline de titluri de genul: ,,Argumente pentru o revolta impotriva GST"; ,,Doua treimi din canadieni sunt inca impotriva taxei"; ,,Zdrobiti de taxe in timp ce companiile se sustrag usor"; ,,Cat mai poate Canada sa suporte?" s.a.m.d. Studii psihologice asupra comportamentului platitorului de taxe au demonstrat o crestere simtitoare a evaziunii fiscale doar daca acesta percepe taxa ca fiind incorecta. Daca cetateanul constientizeaza ca taxa este rezultatul unui consens exprimat si nu un decret arbitrar, constiinta il va indemna la plata datoriilor catre stat. Acest comportament, pe care majoriatatea il sustinem, este un adevar de mult stiut, astfel ca Adam Smit, in "Avutia natiunilor", scria: ,,in acele guverne corupte unde exista cel putin o suspiciune generala cu privire la o cheltuiala inutila sau o utilizare gresita a venitului public, legile nu sunt respectate in totalitate".


Fisiere in arhiva (1):

  • Evolutia Presiunii Fiscale in Romania si Implicatiile Acesteia.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!