Finanțarea dezvoltării economico-sociale a României

Proiect
8/10 (1 vot)
Domeniu: Finanțe
Conține 1 fișier: docx
Pagini : 20 în total
Cuvinte : 5003
Mărime: 83.55KB (arhivat)
Publicat de: Maximilian Dragomir
Puncte necesare: 6
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Bogdan Firtescu

Cuprins

  1. Cap 1: Cheltuielile publice pentru acţiuni economice pag 1 – 4
  2. 1.1 Cheltuielile publice pag 1 - 2
  3. 1.2 Ajutoarele de stat pag 2 – 4
  4. Cap 2: Subvenţiile pag 4 - 8
  5. Cap 3: Finanţarea dezvoltării economico-sociale a Regiunii de Dezvoltare Vest pag 9 - 16
  6. Concluzii pag 17
  7. Bibliografie pag 18

Extras din proiect

Cap 1: Cheltuielile publice pentru acţiuni economice

1.1 Cheltuielile publice

Cheltuielile publice pentru acţiuni economice reflectă amploarea şi modalităţile de implicare a statului in economie.Beneficiarii acestui sprijin financiar sunt atât agenţii financiari publici (de stat), cât şi agenţii economici privaţi sau persoanele fizice din domeniul producţiei şi serviciilor.

Existenţa sectorului public în economie, mai extins sau mai restrâns, are mai multe explicaţii:

a) necesitatea înfiinţării unor întreprinderi de stat în ramuri economice fundamentale şi cu importanţă strategică pentru stat

b) existenţa anumitor ramuri şi sectoare de activitate în care, rentabilitatea fiind scăzută, capitalul privat nu este interesat

c) nivelul ridicat al cheltuielilor implicat în anumite obiective sau activităţi(dezvoltarea infrastructurii, aeronautică, cercetare în domeniul nuclear, spatial sau militar)

d) interesul statului de a-şi asigura o sursă de venituri prin înfiinţarea de întreprinderi proprii sau participarea la capitalul social al unor societăţi mixte

e) necesitatea preluării, în anumite situaţii de către stat, prin răscumpărare, a unor întreprinderi private aflate în situaţia de faliment şi a căror activitate prezintă importanţă pentru stat.

În afara sectorului public, chiar dacă într-o mai mică măsură, statul sprijină şi sectorul privat, acordând întreprinderilor particulare ajutoare financiare pentru depăşirea perioadelor de criză. O parte a cheltuielilor pentru acţiuni economice reprezintă cheltuieli curente sau de funcţionare asigurân desfăşurarea normală a activităţilor economice, altele constituie cheltuieli de capital asigurând finanţarea obiectivelor de investiţii, iar o altă parte sunt cheltuieli de tranfer(subvenţiile).Cheltuielile publice pentru acţiuni economice se finanţează atât pe seama unor resurse interne(buget de stat, fonduri cu destinaţie specială), cât şi pe seama unor resurse externe(fonduri comunitare cu caracter structural, pentru ţările UE etc).

Formele prin care statul sprijină întreprinderile, fie ele publice sau private, pot fi grupate în două categorii: forme clasice sau directe de intervenţie şi ajutor şi forme indirecte de sprijin care nu presupun transferuri explicite de mijloace băneşti.

Metodele clasice(directe) sunt:

• subvenţii

• investiţii

• împrumuturi cu dobândă subvenţionată

• finanţarea informării / publicităţii

• avansuri rambursabile

Printre metodele indirecte enumerăm:

• avantaje fiscale

• garantarea de către stat a împrumuturilor bancare

1.2 Ajutoarele de stat

Pe măsură ce barierele fizice, reglementare şi fiscale din calea comerţului intraeuropean au fost înlăturate, subvenţionarea anumitor sectoare a rămas unul din puţinele instrumente care duc la imperfectarea liberei circulaţii a bunurilor şi la fragmentarea pieţelor. Politica comunitară în domeniul ajutoarelor de stat este o componentă interesantă a politicii comunitare în domeniul concurenţei. Întrucât Tratatul CEE a fost foarte vag în definirea conceptului de ajutoare de stat, Comisia şi CEJ au căutat în timp, să clarifice regulile cu privire la acestea. Preocupările s-au centrat asupra unei probleme esnţiale a economiei politice şi anume, asupra raporturilor dintre statul modern şi principiile pieţei.

Pentru a fi considerate ajutoare de stat, formele de sprijin trebuie să indeplinească concomitent următoarele condiţii:

-ajutorul trebuie să favorizeze sau să confere avantaje dobânditorilor;

-să fie acordat de stat sau din resurse publice

-ajutorul trebuie să favorizeze anumite entităţi sau activităţi economice

-sprijinul trebuie să afecteze comerţul din statele membre

-sprijinul trebuie să distorsioneze concurenţa pe piaţa unică

Nu sunt considerate ajutoare de stat: asistenţa financiară acordată între firmele private; asistenţa publică acordată indivizilor; finanţarea unor entităţi care nu au caracter lucrativ (spitale, şscoli); finanţarea unor proiecte care nu au legatură directă cu actorii economici (lucrările de infrastructură); măsurii regulatorii care conferă avantaje unor firme fără a se face transfer de bani publici sau a se contribui la creşterea datorii publice; măsurile generale de politică economică care nu favorizează anumiţi actori privaţi (reducerea impozitului pe profiturile companiilor); măsurile care nu distorsionează concurenţa cum ar fi stimulentele pentru pensionarea anticipată; măsurile care au un efect pur local(finanţarea facilităţilor locale de agrement).

Preview document

Finanțarea dezvoltării economico-sociale a României - Pagina 1
Finanțarea dezvoltării economico-sociale a României - Pagina 2
Finanțarea dezvoltării economico-sociale a României - Pagina 3
Finanțarea dezvoltării economico-sociale a României - Pagina 4
Finanțarea dezvoltării economico-sociale a României - Pagina 5
Finanțarea dezvoltării economico-sociale a României - Pagina 6
Finanțarea dezvoltării economico-sociale a României - Pagina 7
Finanțarea dezvoltării economico-sociale a României - Pagina 8
Finanțarea dezvoltării economico-sociale a României - Pagina 9
Finanțarea dezvoltării economico-sociale a României - Pagina 10
Finanțarea dezvoltării economico-sociale a României - Pagina 11
Finanțarea dezvoltării economico-sociale a României - Pagina 12
Finanțarea dezvoltării economico-sociale a României - Pagina 13
Finanțarea dezvoltării economico-sociale a României - Pagina 14
Finanțarea dezvoltării economico-sociale a României - Pagina 15
Finanțarea dezvoltării economico-sociale a României - Pagina 16
Finanțarea dezvoltării economico-sociale a României - Pagina 17
Finanțarea dezvoltării economico-sociale a României - Pagina 18
Finanțarea dezvoltării economico-sociale a României - Pagina 19
Finanțarea dezvoltării economico-sociale a României - Pagina 20

Conținut arhivă zip

  • Finantarea Dezvoltarii Economico-Sociale a Romaniei.docx

Te-ar putea interesa și

Integrarea României în UE

INTRODUCERE Uniunea Europeana Aparitia Comunitatilor Europene are la baza declaratia ministrului francez de externe Robert Schuman, care la data...

Studiul privind Datoria Publică Externă a României în Perioada de Tranziție

CAPITOLUL 1 Managementul datoriei externe . Viziune generala 1.1 Notiunea de datorie externa 1.1.1 Aparitia si evolutia creditarii...

România în Uniunea Europeană

CAPITOLUL I Istoricul constituirii Uniunii Europene.Relaţiile României cu celelalte ţării europene 1.1. Crearea Comunităţilor Europene 1....

Îndatorarea și problema integrării

Cap I PREMISE CONCEPTUAL TEORETICE Diversificarea si multiplicarea continua sarcinilor si obligatiilor statului determina recursul la variate si...

Integrarea României în Uniunea Europeană

2.3. Impactul EURO asupra economiei românesti În contextul în care pentru majoritatea tarilor vest –europene este aproape unanim acceptat...

Uniunea Europeană - evoluție și perspective de extindere ale Uniunii Europene

I. Noţiuni introductive 1. Scurtă istorie asupra Europei Până în urmă cu câţiva ani se aprecia că, în sensul cel mai larg, Europa este o...

Uniunea Europeană - scurt istoric

Introducere Uniunea Europeană (UE) şi-a început existenţa la 1 noiembrie 1993, fiind noua denumire a Comunităţii Economice Europene (CEE),...

Economia României în perioada primului război mondial (1914-1918)

INTRODUCERE Tema acestei lucrari prezinta,prin analize si sinteze ,evolutia economica a Romaniei intre 1914 -1918. Lucrarea este intitulata ,,...

Ai nevoie de altceva?