Extras din proiect
Finante publice si dezvoltarea durabila
Ce este dezvoltarea durabila?
Conceptul de Dezvoltare Durabila reprezinta o noua paradigma a Dezvoltarii promovat in cadrul Conferintei Mondiale pentru Dezvoltare Durabila, organizata de Natiunile Unite la Rio de Janeiro in 1992. Conceptul marcheaza o schimbare majora in abordarea problemelor dezvoltarii umanitatii prin optiunile de asigurare a unui echilibru dinamic intre componentele capitalului natural si sistemele socio-economice.
Dezvoltarea durabila raspunde necesitatilor generatiilor actuale fara a compromite abilitatea generatiilor viitoare de a raspunde propriilor necesitati" (Comisia Mondiala pentru Mediu si Dezvoltare). Astfel, dezvoltarea poate genera prosperitate, daca se regenereaza resursele si se protejeaza mediul.
Dezvoltarea durabila abordeaza conceptul calitatii vietii in complexitate, sub aspect economic, social si de mediu, promovind ideea echilibrului intre dezvoltarea economica, echitatea sociala, utilizarea eficienta si conservarea mediului inconjurator. Elementul cheie al dezvoltarii durabile il reprezinta reconcilierea intre procesul de dezvoltare si calitatea mediului, promovarea procesului integrat de elaborare si luare a deciziilor, atit la nivel global, cit si regional, national sau local.
Impozitare:
Referitor la capitolul , „Impozitare”, Raportul de Monitorizare 2005 a concluzionat
urmatoarele:
->România îndeplineste, per ansamblu, angajamentele si cerintele care decurg din negocierile de aderare în domeniile: TVA, drepturi de vama si impozitare directa (cu exceptia detaliilor informatice) si, în ceea ce priveste alinierea legislativa, se asteapta sa fie capabila sa implementeze, la momentul aderarii, acquis-ul în aceste domenii. Pentru a încheia pregatirile pentru aderare, România trebuie sa-si îndeplineasca obligatiile legislative într-o serie de domenii (adaptarea sistemului de înregistrare a TVA si limitarea scutirilor, adoptarea cadrului legislative pentru aranjamentele de tranzitie acordate în ceea ce priveste ratele accizelor pentru anumite produse energetice, încheierea procesului de transpunere a Directivelor referitoare la impozitele indirecte asupra cresterii de capital, societatii comerciale mama-filiala, amendarii directivei referitoare la fuziuni, dobânzii, drepturilor de autor si economiilor).
->Exista motive serioase de îngrijorare referitor la cooperarea administrativa si asistenta reciproca, în aceste domenii fiind necesar sa se acorde urgent atentie, pentru a corecta ritmul lent al implementarii sistemelor informatice de schimb de informatii în domeniul impozitelor. Cu toate ca, recent, s-au înregistrat unele progrese, calendarul de dezvoltare este acum extrem de strâns si este necesar sa se actioneze, pentru a putea fi dus pâna la capat la timp, în vederea aderarii. Sunt necesare eforturi sporite referitor la structurile de implementare, în special cresterea nivelului ratelor de colectare a TVA, respectiv a accizelor. În acest scop, România trebuie sa deruleze o reforma si masuri de modernizare a administratiei fiscale, pentru a asigura integritatea acesteia si pentru a rezolva problema lipsei resurselor si a conflictelor de interese care puneau piedici capacitatii de a asigura conformarea contribuabililor si a colectarii taxelor.
Controlul financiar:
Referitor la capitolul , „Controlul financiar”, Raportul de Monitorizare precizeaza urmatoarele:
România trebuie sa sporeasca eforturile în domeniul controlului financiar. Capacitatea operationala totala trebuie întarita considerabil pentru a asigura un management eficient al fondurilor comunitare. Trebuie sa se încheie dezvoltarea si armonizarea acestor sisteme publice si a sistemului de audit extern. România trebuie sa accelereze de urgenta procesul de acreditare a Sistemului Extins de Implementare Descentralizata pentru Phare si Ispa, prin sporirea semnificativa a capacitatii de management si control.
Sunt necesare eforturi substantiale pentru a garanta protectia intereselor financiare ale Uniunii Europene si pentru a spori în mod semnificativ capacitatea de management si control. În acelasi timp, trebuie facute progrese, coordonarea si legislatia trebuie îmbunatatite, acordându-se prioritate investigatiilor anti-frauda la nivel administrativ si continuarii acestor investigatii la nivel penal. Rolul si competentele serviciului de coordonare antifrauda din cadrul institutional national ar putea fi sporite, iar independenta sa trebuie garantata.
Prevederi financiare si bugetare:
Raportul de Monitorizare 2005 precizeaza ca România îndeplineste, per ansamblu, angajamentele si cerintele care decurg din negocierile de aderare în domeniul prevederilor financiare si bugetare. Este necesar sa se acorde, în continuare, atentie dezvoltarii unui nivel adecvat al capacitatii administrative, în asa fel încât propriile resurse destinate bugetului UE sa fie calculate corespunzator.
Programe aflate in derulare
În scopul consolidarii institutionale si al adaptarii sistemului legislativ din domeniu, între 1991 si 2003, Ministerul Finantelor Publice - MFP a beneficiat de asistenta din partea Uniunii Europene în valoare de aproximativ 50 milioane de Euro, care a fost orientata în principal spre reforma fiscala si contabila, implementarea impozitului pe venitul global, dezvoltarea institutionala, dezvoltarea functiei de control financiar,
pregatire profesionala de specialitate pentru personalul Ministerului, modernizarea infrastructurii Ministerului, dezvoltarea si întarirea controlului financiar public intern, înfiintarea si dezvoltarea Scolii de Finante Publice, înfiintarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si a Biroului Central de Legatura pentru TVA si accize.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Finantele Publice si Dezvoltarea Durabila.doc