Cuprins
- 1.Concepte generale privind pârghiile financiare 3
- 1.1. Definirea conceptului de pârghie financiară 3
- 1.2.Caracteristicile pârghiilor financiare 4
- 1.3 .Rolul pârghiilor economico-financiare 4
- 2.Integrarea impozitului în mecanismele fiscal bugetare 5
- 2.1.Mecanismul de flexibilitate 5
- 2.2.Mecanismul de compensare 6
- 2.3.Mecanismul stabilizatorilor incorporați 7
- 3.Analiza folosirii impozitelor ca pârghie financiară în contextul actual 8
- Concluzii 11
- Bibliografie 12
Extras din proiect
Folosirea pârghiei impozitelor pentru influențarea
activității economico-sociale
1.Concepte generale privind pârghiile financiare
1.1. Definirea conceptului de pârghie financiară
Statul sau autoritățile publice pentru a atinge anumite obiective politice economico-financiare posedă o gamă largă de instrumente,pârghii economice și opțiuni politice.Termenul de pârghie este utilizat în mai multe domenii în fizică spre exemplu definește o forță care impulsionează un proces sau fenomen.În termeni financiari a fost adoptată sub denumirea de pârghie economico-financiară și semnifică folosirea categoriilor financiare ca instrumente de influentare a activităților economico-sociale pentru realizarea anumitor obiective. O categorie financiară poate fi numită pârghie economico-financiară doar dacă soluționează unele probleme economice sau sociale în condiții favorabile.
Astfel de exemplu dacă impozitul este folosit doar ca metodă de prelevare a unor resurse financiare,nu poate fi numit pârghie deoarece este doar un simplu “canal colector” ,asigurând doar funcția de reapartitie a finanțelor.Însă dacă această prelevare a impozitelor are influențe pozitive asupra activității economice,de exemplu pentru a restrânge sau extinde investițiile, poate fi numită pârghie financiară.
1.2.Caracteristicile pârghiilor financiare
Pentru ca o pârghie financiară să își îndeplinească rolul în economie trebuie să îndeplinească patru cerințe importante.Prima cerință este legată de sistemul categoriilor economice existente,de normele și normativele economico-financiare în care pârghiile financiare trebuie să se încadreze.De asemenea efectele pârghiilor trebuie să se alinieze la obiectivele policitii economico-sociale.În esențe putem spune că dacă pârghiile financiar se “pliazăperfect”la celelalte metode de conducere folosite ele pot influența pozitiv starea economiei contribuind la obiectivele urmărite.
Pentru a crea o pârghie financiară viabilă trebuie avut în vedere acțiunea celorlalte pârghii pentru a nu se anula reciproc,ci completa.Acțiunea unei pârghii nu trebuie analizată individual,ci ca o componentă a unui sistem compus din totalitatea pârghiilor financiare în care acțiunile lor sunt convergente.Dacă această cerința nu este îndeplinită pârghiile se pot anihila sau anula reciproc deoarece acțiunile lor nu mai sunt într-o perfectă armonie.Astfel obiectivele urmărite de aceastea nu mai sunt îndeplinite iar rolul lor scade considerabil.
A treia cerința face referire la faptul că pârghiile financiare trebuie să aibă un caracter diferit față de specificul ramurilor și subramurilor de activitate și inclusive cu condițiile existente în toate etapele dezvoltării.Din această cauză trebuie avut în vedere comportamentul unităților economice cu privire la folosirea pârghiilor.Pentru a ne asigura că o pârghie are efecte pozitive în activitatea economico-socială trebuie să o testăm pe un eșantion reprezentativ înainte de a o pune în practică.Însă și după implementarea ei este necesar să se verificare rezultatele obținute iar în caz de nereguli, adoptarea unor măsuri corective.
Nu sunt de neglijat în crearea și funcționarea unei pârghii conexiunile dintre acestea și componentele mecanismului economico-financiar.Dacă această cerința este îndeplinită mecanismul economico-financiar va avea o funcționalitate normal,ba mai mult pârghiile financiare își vor îndeplini rolul de a suplini unele imperfecțiuni ale acestui mecanism.
1.3 .Rolul pârghiilor economico-financiare
Pârghiile economico-financiare reprezintă o componentă importantă a mecanismului financiar și acestea se comportă ca metode economice de conducere.Acțiunea acestora poate fi de stimulare sau încurajare a anumitor activități sau categorii sociale precum subvenții,facilitati fiscal etc.dar și de descurajare sau restrângere a anumitor activități.Astfel prin acțiunile acestor pârghiile mecanismul financiar pot ajunge la o funcționalitate ridicată sau mai mult pot soluționa unele disfuncționalități.
Statul poate apela la acest instrument pentru a stimula interesul economic al unei colectivități importante sau chiar a membrilor acesteia luați În mod individual.Astfel prin colectarea unor părți din PIB cu ajutorul impozitelor statul poate aduce creștere pe plan economic,financiar și social.
Pârghiile financiare pot avea caracter financiar,în aceata categorie integrandu-se impozitele,taxele,subvențiile etc. sau pot influența procesele economice fără a se raporta la funcția de repartiție(prețuri,tarife,curs de schimb)
Guvernul poate interveni cu ajutorul pârghiilor impozitului în următoarele direcții importante:stimularea băncilor pentru acordarea creditelor,reglarea masei monetare existente la un momentdat,reglarea producției,influențarea cererii agregate,reglarea prețurilor etc.De obicei pentru reglarea prețurilor statul acordă unele facilitati,subvenții sau scutiri de prețuri pentru întreprinderile care întâlnesc această problemă a prețurilor si vor să iasă de pe piață.
Așadar pârghiile economico-financiare au rol esențial în economie întrucât acestea pot suplini eventualele imperfecțiuni ale mecanismului economic și de asemenea pot atenua disfuncționalități ale acestuia.Este de remarcat faptul că de obicei autoritățile publice perefera să apeleze ca pârghie la impozitele indirecte și nu a impozitelor directe deoarece acestea pot determina nemulțumirea contribuabililor,existând posibilitatea chiar a unor “revolutii fiscale”.Impozitele indirecte sunt considerate “invizibile”și din această cauza pot fi folosite cumai mare ușurință în colectarea unei părți mai mari din venitul populației fără ca aceasta să riposteze deoarece nu își da seama de povara fiscală.Cele mai cunoscute impozite indirecte sunt :taxa pe valoare adăugată,accizele și taxele vamale.Impozitele indirecte au rolul de a colecta o parte din veniturile bugetare,de a frâna importul sau consumul unor bunuri și servicii.
Bibliografie
1. Filip Gheorghe, Bogdan Zugravu- Finanţe publice, Suport de curs, anul II, an universitar 2009-2010
2. Moşteanu T, Finanţe publice, note de curs şi de seminar, Ed. Tribuna Economică, Bucureşti, 2002
3. Văcărel I, Finanţe publice, Ed. a IV a, E.D.P., Bucureşti, 2003
4. www.fmi.ro
5. www.ziare.com
6. Raport UNCTAD
7. www.agerpres.ro
Preview document
Conținut arhivă zip
- Folosirea Parghiei Impozitelor pentru Influentarea Activitatii Economico-Sociale.docx