1. Introducere si definire 3 2. Clasificarea conflictelor de interes 4 3. Modalitati de solutionare a conflictelor de interese 8 4. Conflictul de interese privind functionarii publici 11 4.1. Prevenirea si solutionarea conflictului de interese in domeniul public 11 4.2. Principiile de baza pentru tratarea conflictelor de interese in domeniul public 12 5. Legi relevante pentru reglementarea conflictului de interese 14 6. Concluzii 15 Bibliografie 16
1. Introducere si definire Conform OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development), conflictele de interese atat din sectorul public cat si din cel privat au devenit un motiv major de preocupare in intreaga lume. Recentele scandaluri au atras atentia asupra importantei evitarii conflictelor de interese care pot deveni o problema atunci cand, de exemplu, un functionar public pleaca din serviciul public pentru a se angaja in sectorul privat sau la un ONG sau cand o firma de contabilitate ofera atat servicii de auditare cat si servicii de consultanta aceluiasi client sau o agentie de reglementare se aliniaza prea mult la interesele societatilor comerciale pe care are datoria sa le supravegheze. Prin conflict de interese se intelege situatia in care persoana ce exercita o demnitate publica sau o functie publica are un interes personal de natura patrimoniala, care ar putea influenta indeplinirea cu obiectivitate a atributiilor care ii revin potrivit Constitutiei si altor acte normative (art. 70 din Legea nr. 161/2003). Un conflict de interese implica un conflict intre datoria fata de public si interesele personale ale unui functionar public, in care functionarul public are interese, in calitatea sa de persoana privata, care ar putea influenta necorespunzator indeplinirea obligatiilor si responsabilitatilor oficiale. Conflictele de interese, indeosebi in sectorul public, dar si in cel privat au generat in ultima perioada motive de preocupare pe plan international, formand obiectul unor strategii specifice. Conflictul de interese apare atunci cand functionarul public are un interes personal care influenteaza sau pare sa influenteze indeplinirea atributiilor sale oficiale cu impartialitate si obiectivitate. Interesele private ale functionarului public pot include un beneficiu pentru sine sau pentru familia sa, pentru rudele sale apropiate, pentru prieteni, pentru persoane sau organizatii cu care functionarul public a avut relatii politice sau de afaceri. Interesul personal se poate referi si la orice datorii pe care functionarul public le are fata de persoanele enumerate mai sus. Conflictul de interese reprezinta o situatie in care exista riscul ca interesul personal sa interfereze sau sa dea impresia ca interfereaza cu interesele de afaceri legitime ale companiei. Orice conflict de interese creeaza o impresie inadecvata, care poate submina increderea in compania respectiva. Din aceste motive, este esential sa se identifice orice conflict potential de interese si sa se solutioneze eficient. Potrivit literaturii de specialitate, conflictul de interese poate fi definit ca fiind orice situatie in care un individ sau corporatie (fie privata, fie guvernamentala) se afla in pozitia de a exploata o capacitate profesionala sau oficiala intr-un anumit mod pentru interesul personal sau corporativ (D. T. Corodeanu, 2007). In ultimii ani conflictele de interese au inceput sa atraga mai multa atentie din partea societatii mai presus de toate, ca raspuns la diverse scandaluri recente. Exemple de astfel de conflicte sunt usor de gasit (Antonio Argandona, 2004): - un medic recomanda pacientului sa fie supus unor teste sau tratamente in clinica proprie sau in una in care are un interes financiar ori apartine unei rude; - un medic recomanda pacientului sa ia parte la un proiect de cercetare, legat de boala pacientului pentru care medicul va primi o remuneratie; - un functionar public sta pe un comitet disciplinar care are sa judece comportamentul unui aliat profesionist sau inamic; - un angajat recomanda interzicerea introducerii de noi tehnologii pentru care ea nu dispune de formarea necesara; - un manager primeste de la angajatul sau optiuni pe actiuni a caror valoare poate fi influentata de conduita profesionala; - un judecator trebuie sa decida un caz care afecteaza o societate care apartine unei rude; - un politician sau functionar public pledeaza pentru angajarea unui coleg de partid; - un fost ministru este angajat de catre o companie care opereaza intr-o industrie pentru care fostul ministru a fost responsabil in timp ce se afla la conducere.
- Procedura privind evitarea conflictului de interese pentru personalul care efectueaza controale oficiale in domeniul fitosanitar, Versiunea 1, Ianuarie 2011: - Ghidul OECD pentru rezolvarea conflictului de interese in administratia publica, OECD, Iunie 2003; - Ghid privind incompatibilitatile si conflictele de interese, Agentia Nationala de Integritate (A.N.I), editia 2019; - Daniela Tatiana Corodeanu Etica in administratia publica - Dileme etice in organizatii si instrumente de rezolvare a acestora, Iasi, Editura Tehnopress, 2007 - Antonio Argandona, Conflicts of interest the ethical viewpoint, 2004 - Panaite Nica, Andrei Nestian, Aurelian Iftimescu Managmentul organizatiei- concepte si practici, Iasi, Ed. Sedcom Libris, , 2014 - www.avocat-tudor.ro, accesat la data de 10 noiembrie 2019; - www.dorin.ciuncan.com accesat la data de 13 noiembrie 2019; - www.oecd.org accesat la data de 13 noiembrie 2019; - www.ubbcluj.ro accesat la data de 14 noiembrie 2019; - www.lege5.ro acesat la data de 14 noiembrie 2019; - www.codulcivil.ro accesat la data de 14 noiembrie 2019; - www.wolterskluwer.ro accesat la data de 14 noiembrie 2019; - www.egeaz.net accesat la data de 14 noiebvrie 2019.
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Proiecte.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.