Cuprins
- 1 BUGETUL PUBLIC NAŢIONAL- GENERALITĂŢI 3
- 1.1 DEFINIŢIE 3
- 1.2 STRUCTURĂ 3
- 2 UNIUNEA EUROPEANĂ ŞI ÎNTEGRAREA ECONOMICĂ A ROMÂNIEI 4
- 3 IMPACTUL INTEGRĂRII 5
- 3.1 MODIFICĂRI APĂRUTE ÎN LEGISLAŢIE 5
- 3.2 EVOLUŢIA FONDULUI BUGETAR ÎN PERIOADA
- 2004-2007 8
- 3.3 EVOLUŢIA BUGETULUI DE STAT 2005- 2007 11
- 3.4 EVOLUŢIA BUGETELOR LOCALE 2004- 2007 15
- 3.5 EVOLUŢIA BUGETULUI ASIGURĂRILOR SOCIALE DE STAT ÎN PERIOADA 2004-2007 17
- 4. CONCLUZII 18
- 5.BIBLIGRAFIE 20
Extras din proiect
1 BUGETUL PUBLIC NAŢIONAL
GENERALITĂŢI
1.1 DEFINIŢIE
BUGETUL PULIC NAŢIONAL – reprezintă planul financiar al statului prin care sunt prevăzute veniturile si cheltuielile pentru o perioadă viitoare determinată (de regulă un an).
Bugetul public naţional are urmatoarele prerogative principale:
a) participă în mod direct la îndeplinirea funcţiilor şi sarcinilor statului;
b) asigura autonomia reala a colectivităţilor locale, constituite in cadrul unităţilor administrativ-teritoriale;
c) garantează realizarea efectivă a protecţiei sociale a unor categorii importante din rândul populaţiei;
d) asigură echilibrul financiar, monetar si valutar al statului;
e) are un important rol stabilizator al economiei naţionale.
1.2 STRUCTURĂ
Conform Constituţiei României,bugetul public naţional cuprinde:
• Bugetul de stat – document elaborat şi administrat de către Guvern,adoptat de Parlament , prin lege , cuprinzând veniturile şi cheltuielile aprobate prin legea bugetară anuală;
• Bugetul asigurărilor sociale de stat – document ce se intocmeşte distinct de bugetul de stat , fiind administrat şi gestionat de Ministerul Muncii , Solidarităţii Sociale şi Familiei;
• Bugetele locale ale comunelor,oraşelor şi ale judeţelor – sunt elaborate autonom, ceea ce determină autorităţile locale să-si realizeze propiile venituri şi să le folosească cu scopul satisfacerii cerinţelor locale;
Bugetului public national este format din :
- Veniturile publice care reprezintă mijloacele practice de constituire a fondurilor banesti ale statului.La rândul lor pot fi:
- Venituri ordinare (curente) sunt reprezentate prin taxe si impozite
- Veniturile extraordinare sunt constituite din împrumuturi (datoria publică), suplimentarea masei monetare aflate în circulaţie printr-o nouă emisiune monetară, emiterea de bonuri de tezaur si vânzarea unei parţi din rezervele de aur ale statului.
- Cheltuielile publice reprezintă modalităţi de repartizare si utilizare a fondului bănesc bugetar în vederea satisfacerii necesităţilor generale ale societăţii: armata, ordine publică, invăţământ, sănătate, cultură,construcţii de străzi, autostrăzi, locuinţe, porturi si aeroporturi, modernizarea mijloacelor de transport, agricultură, protecţia mediului etc.
2. UNIUNEA EUROPEANĂ ŞI ÎNTEGRAREA ECONOMICĂ A ROMÂNIEI
Uniunea Europeană este o entitate politică, socială şi economică, dezvoltată în Europa , ce este compusă din 27 state. Este considerată a fi o construcţie sui generis, situându-se între federaţie şi cofederaţie.
Reprezintă o ”familie de ţări” europene democratice, angajate într-un amplu proces de colaborare pentru pace şi prosperitate. Deşi nu este un stat şi nu îşi propune să înlocuiască statele existente, UE este mai mult decât o organizaţie internaţională. Astfel, statele membre au înfiinţat instituţii europene comune cărora le-a fost treptat delegată o parte a suveranităţii naţionale, astfel încât deciziile în anumite probleme de interes comun să fie luate în mod democratic la nivel european. Această punere în comun a unor aspecte ale suveranităţii se numeşte „integrare europeană”. Integrarea europeană îşi are rădăcinile în perioada ce a urmat cel de-al doilea război mondial, ea fiind propusă pentru a preveni repetarea unor conflicte violente şi a promova liberatea şi prosperitatea pe continentul nostru.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Impactul Integrarii Romaniei in Uniunea Europeana asupra Bugetului Public.doc