Inovatia Financiara. Forme. Cauze. Consecinte

Extras din proiect Cum descarc?

Cap. I : Consideratii generale asupra pietei financiare.
Orice economie nationala, indiferent de nivelul sau de dezvoltare, este caracterizata de existenta si functionarea unor piete specializate, unde se intalnesc si se regleaza, liber sau dirijat, cererea si oferta de active financiare, necesare crearii de resurse pentru dezvoltarea productiei de bunuri si servicii in cadrul firmelor. 
1.1. Concepte
Dupa tipul activelor care se negociaza si mecanismul prin care acestea sunt introduse in circuitul economic, piata financiara este formata din trei mari sectoare, constituite ca piete distincte:piata bancara, piata monetara si piata de capital
Piata bancara se caracterizeaza prin tranzactii cu active bancare nonnegociabile, a caror lichiditate este maxima. Societatile bancare au rol de intermediere intre posesorii de disponibilitati banesti si utilizatorii de fonduri, pe baza relatiilor de credit. Rolul acestor piete este de absortie a excedentului de active monetare ale celor care economisesc si care doresc sa dispuna de posibilitatea retragerii lor in orice moment.
Piata monetara este caracterizata prin tranzactii cu active financiare pe termen scurt, de catre societatile financiare. Tranzactiile includ depozitele bancare la vedere si la termen ale persoanelor fizice sau juridice, biletele de ordin, cecurile, certificatele de depozit si alte titluri mobiliare pe termen scurt (pana la un an). 
Activele sunt mobilizate, in general, de catre agentii economici, prin credite bancare, pentru producerea de bunuri si servicii, dar si de unele nevoi temporare ale bancii si tezaurului sau investitii in nume propriu ale societatilor bancare. 
Participantii la oferta si cererea de active monetare pot fi: guvernul, municipalitatile si autoritatile locale, bancile centrale si comerciale, societatile de asigurare si alte institutii financiare, intreprinderile si societatile comerciale sau industriale, persoanele fizice etc. Pietele monetare sunt puternic influentate de nivelul economic al tarilor respective, fiind sensibile la diferentele dintre ratele dobanzilor, nivelul inflatiei, somaj etc. 
De aceea, investitorii sunt intotdeauna in cautarea pietelor monetare avantajoase din punctul de vedere, fie al unei rate inalte a profitului, fie al unui coeficient minim de risc. In acest moment intervine o componenta distincta a pietei monetare, si anume piata valutara, care asigura conversia activelor dintr-o valuta in alta, in sensul cresterii profitului la rata de schimb. O motivatie importanta a existentei pietei monetare este data de necesitatea si posibilitatea convertirii activelor pe termene scurte si foarte scurte (de la 24 de ore la o saptamana) sau pe termene medii (3 pana la 12 luni). Acest proces poate continua la termene mai mari, pentru activele disponibile pe termen lung, facandu-se trecerea de la piata monetara la piata de capital.
Piata de capital - componenta principala a pietei financiare.
Piata de capital este specializata pe tranzactii cu active financiare pe termen mediu si lung, prin intermediul lor asigurandu-se transferurile de capitaluri disponibile catre utilizatorii ale caror nevoi depasesc posibilitatile interne de acoperire. 
Motivatia principala a unei piete de capital consta in
economia si plasarea valorilor mobiliare ale agentilor economici in cautare de capital catre posibiliiinvestitori, detinatori de excedente de capital.Valorile mobiliare emise in vederea atragerii de capital sunt negociabile, adica se vand si se cumpara de catre participantii la piata de capital, asigurandu-se un flux permanent intre investitori (ofertanti de capital) si utilizatori (agentii economici in cautare de capital). Spre deosebire de titlurile tranzactionate pe pietele monetare, care se negociaza pe termen scurt, piata de capital este formata din tranzactiile pe termen mediu si lung, cu titluri mobiliare specifice: actiuni, obligatiuni, titluri de renta, bonuri de tezaur etc.
Inovatiile financiare reprezinta noi produse financiare care au determinat o crestere a cererii de titluri de valoare, modificarea comportamentului publicului in materie de plasamente, rezultand dezvoltarea pietelor financiare.
Inovatiile financiare realizate in tarile dezvoltate, mai ales incepand cu anii 1980, au pus in evidenta noi active financiare care prezinta un grad de lichiditate apropiat de cel al monedei si care, in plus, aduc un venit sub forma de dobanda.
1.2 Premisele inovatiei financiare
Conceptul de inovatie financiara si-a facut aparitia in literatura de specialitate in anii '70, sub impulsul lucrarilor lui W.Silber.
Acest concept desemneaza unul din fenomenele urmatoare:
- Aparitia unui nou produs financiar, ceea ce se traduce prin ,,extensia" meniului de active financiare, noul produs financiar obtinandu-se cel mai adesea printr-o transformare brutala, fie prin modificarea anumitor proprietati ale activelor financiare disponibile;
- Dezvoltarea unor noi piete de capitaluri sau unui nou comportament pe o piata deja existenta;
- Introducerea unor noi tehnologii de plata (electronizarea fluxurilor monetare).
Cauzele fundamentale ale inovatiilor financiare sunt:
a) amplitudinea variatiilor ratei inflatiei, a dobanzilor si a cursului de schimb;
b) deformarea marcanta a structurii capacitatilor si a nevoilor de finantare ale agentilor economici;
c) actiunea voluntarista a puterilor publice.
Intr-un mediu incert, atat creditorii, cat si cei care se imprumuta incearca sa-si reduca expunerea activelor la riscuri, astfel


Fisiere in arhiva (1):

  • Inovatia Financiara. Forme. Cauze. Consecinte.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!