Extras din proiect
1.Scurt istoric
In anul 1992, prin alegerea democratică a consiliilor judeţene ca organe ale puterii de stat s-a marcat evoluţia administrativ-politică a ţării. Astfel Consiliul Judeţean Iaşi a fost înfiinţat la data de 22 aprilie 1992 antrenând bunul mers al ţării, fiind constituit după principiul respectării drepturilor omului, deschizând drumul către o societate de nivel european.
Consiliul Judeţean este autoritatea administraţiei publice locale, constituită la nivel judeţean, pentru coordonarea activităţii consiliilor comunale şi orăşeneşti, în vederea realizării serviciilor publice de interes judeţean şi este compus din consilieri aleşi prin vot universal egal, direct, secret şi liber exprimat, în condiţiile stabilite de Legea pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale nr. 67/2004.
Judeţul Iaşi face parte din categoria celor de gradul I, avănd 89 de localităţii între care 2 municipii şi 2 oraşe, cu un număr de peste 850000 de locuitori, fiind inclus în rândul celor cu 45 de consilieri aleşi. Unul dintre aspectele esenţiale care se remarcă asupta activilăţii Consiliului Judeţean, în decursul celor paisprezece ani de existenţă, este exerciţiul democratic al aleşilor locali care funcţionează pe principiul libertăţii de exprimare, având în centrul atenţiei interesul excluiv al cetăţeanului.
2.Obiectul de activitate al Consiliului Judeţean Iaşi
Consiliul Judeţean Iaşi este autoritatea Administraţiei Publice Locale - luând fiinţă prin Legea nr.69/1991 a administraţiei publice locale, republicată în 1996 şi modificată prin Legea nr. 215/2001, reactualizată, care coordonează activitatea consiliilor locale şi a consiliului municipal în vederea asigurării bunei desfăşurări a serviciilor publice ale judeţului. Câteva dintre competenţele consiliului sunt:
-coordonează activitatea consiliilor locale;
-organizează şi conduce serviciile publice ale judeţului;
-oferă sprijin şi asistenţă tehnică, juridică sau de altă natură consiliilor locale;
-analizează propunerile referitoare la protecţia mediului promovate de oraşe şi comune;
-aprobă bugetul judeţului;
-stabileşte orientarea generală privind organizarea şi dezvoltarea urbană a oraşelor din judeţ;
-coordonează domeniul public şi privat al judeţului;
-asigură construcţia, întreţinerea şi modernizarea drumurilor judeţene;
-instituie taxe si impozite pentru întregul judeţ;
-realizează lucrări şi servicii pentru judeţ în asociere cu alte instituţii publice;
-cooperează cu alţi parteneri străini pentru scopurile enumerate mai sus.
3.Organizarea activităţii Consiliului Judeţean Iaşi
Consiliile judeţene reprezintă, de fapt, o nouă variantă a fostelor consilii populare judeţene care au existat până în anul 1989.
Se compune din 37 de consilieri aleşi, în condiţiile legii privind alegerile locale, pentru o perioadă de 4 ani. Se întruneşte în şedinţe ordinare o dată la 2 luni sau în şedinţe extraordinare ori de câte ori este nevoie. Convocarea Consiliului Judeţean se face în scris, prin intermediul secretarului general al judeţului, cu cel puţin 5 zile înaintea şedinţelor ordinare sau cel puţin 3 zile înaintea celor extraordinare.
Sedinţele Consiliului Judeţean sunt publice, cu excepţia celor în care consilierii decid, cu majoritate simplă de voturi, ca acestea să se desfăşoare cu uşile închise.
Obligatoriu, problemele legate de adoptarea bugetului şi a contului de închidere a exerciţiului bugetar sunt publice.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Monografie Consiliu Judetean Iasi.doc