CAP. I: Prezentarea societăţii bancare. Istoric şi evoluţie 1.1. Momentul istoric al înfiinţării Banca funcţionează în temeiul Legii societăţilor comercial nr.31/ 1990, cu modificările şi completările ulterioare şi în temeiul Ordananţei de Urgenţă nr.99/ 2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului. În anul 1993, la iniţiativa unor oameni de afaceri din Cluj-Napoca, au fost puse bazele societăţii bacare Transilvania. Aceasta a fost înmatriculată cu numărul J12/4155/1993 în Registrul Comerţului în data de 16 decembrie 1993 şi în registrul bancar în data de 18 februarie 1999 cu numărul RB-PJR-12-019. Pe data de 16 februarie 1994 Banca Transilvania îşi deschide prima sucursală la Cluj, având un capital social în valoare de 2 miliarde lei, acesta fiind în proporţie de 79% român şi 21% străin. La început activitatea băncii a fost orientată către sectorul IMM, dar în scurt timp, datorită cererii ridicate a pieţei, BT s-a extins şi în domeniul retail. 1.2. Principalele etape şi evoluţia sa în cadrul sistemului bancar românesc Din momentul înfiinţării, activitatea Băncii Transilvania a evoluat semnificativ de la an la an, pâna în prezent, astfel: • Deoarece capitalul social a fost majorat cu 18 miliarde lei, în anul 1995 au fost deschise o agentie, o casă de schimb valutar şi trei sucursale noi • În anul 1996, BT introduce serviciul telefonic Voice Teller alături de creditul pentru persoane fizice • Anul 1997 a reprezentat un an foarte important, deoarece BT devine prima instituţie bancară din România cotată la Bursa de Valori Bucureşti • 1998- deoarece devine membru Europay şi Visa, BT îşi propune introducerea unui sistem de plăţi electronice cu ajutorul cardurilor bancare • În data de 17 decembrie 1999, Banca Transilvania semnează un acord cu Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare pentru începerea programului de finanţare externă pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii, datorită majorării capitalului • În anul 2000 se emit primele carduri urmate de apariţia cardurilor Visa Electron Global. De asemenea, BT primeşte premiul de ,, Cea mai bună bancă pentru IMM-uri’’, acordat de către Bucharest Business Week • Anul 2001 este marcat de apariţia sistemului de transfer de bani Western Union, de lansarea ,,Depozitului aniversar’’, depozitului ,,Euro-2002’’, introducerea serviciului de plăţi în valută prin intermediul sistemului home banking ,,BT-Ultra’’, precum şi de apariţia noului produs bancar ,,Contul Escrow’’ • Schimbarea directorului general (Robert C. Rekkers) a avut loc în anul 2002 atunci când au fost implementate noi produse, cum ar fi: cardurile Visa Business şi Maestro Direct, dar şi serviciul BT-Net • În anul 2003 are loc semnarea unui acord de finanţare cu Fondul Olandez de Finanţare pentru Dezvoltare având suma de 10 milioane de USD. De asemenea, se lansează în România sub sigla Visa, două carduri co-branded, cu denumirea de Maxishop şi Euro<26 • 2004- are loc deschiderea a 16 unităţi noi, de asemenea, BT face o surpriză minorilor lansând depozitul Kid Cont, destinat acestora. Tot în acest an, are loc semnarea creditului sindicalizat pentru domeniile corporate şi retail, de către BT şi BERD • În 2005, portofoliul BT este mărit cu apariţia cardului Visa Gold, iar în dorinţa băncii de a fi ,,Banca nr.1 pentru IMM-uri’’, apare o inovaţie precum ,,Creditul în 1 oră fără garanţii şi fără aport propriu’’ • Anul 2006 a fost anul în care BT s-a interesat din ce în ce mai mult de viaţa comunităţii. Pentru a-i ajuta pe cei care lucrează în străinătate, banca oferă ,,Soluţia BT’’( creditul de nevoi cu ipotecă, precum şi creditul imobiliar în lei sau în valută). La sfârşitul acestui an, BT număra 499 ATM, din care 12 erau în Iaşi. • Spiritul antreprenorial al fondatorilor a determinat ca în 2007, Banca Transilvania să se extindă şi la nivel internaţional, în Cipru • Plasamentele IMM, în anul 2008 au crescut cu 32% comparativ cu anul 2007, acestea reprezentând la sfârşitul acestui an 17% din portofoliul de credite, consolidându-i băncii poziţia de lider de percepţie • În urma corecţiilor care au fost pe pieţele financiare, în anul 2009, Banca Transilvania avea o capitalizare bursieră de 300 milioane euro. La sfârşitul anului, numărul de carduri ajunsese la 1706838 din care 154776 carduri de credit si 1552062 carduri de debit • În 2010 a avut loc lansarea, în premieră mondială, a serviciului de transfer de bani Western Union prin bancomatele BT, precum şi implementarea cardurilor cu cip În prezent, Banca Transilvania are o reţea de peste 550 de sucursale, agenţii şi puncte de lucru, aflându-se în toate centrele economice din ţară. 1.3. Forma şi structura capitalului şi a acţionariatului La finele primului semestru al anului 2011, BT se clasează în topul primelor 3 bănci din România în funcţie de active, capitalul privat al acestei băncii fiind majoritar românesc. Încă din momentul lansării, Banca Transilvania a atras tot mai mulţi investitori, datorită dezvoltării rapide a companiei, reprezentată de obţinerea unor rezultate financiare foarte bune într-un timp scurt şi de creşterea continuă a activităţii.
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.