Cuprins
- Analiza rolului si locului impozitelor directe in sistemul fiscal din Romania intre anii 2005-2013.3
- I. Fiscalitate. Conceptie. Structura .3
- II. Impozite directe. Importanta rolului si locului acestora intr-un sistem fiscal.4
- III. Studiu de caz Romania 2005-2013.6
Extras din proiect
Reprezinta un principiu general cunoscut faptul ca activitatea financiara a unui stat a fost, este, si in mod obligatoriu si pe viitor, se va baza pe norme, metode, masuri si instrumente concrete si corect aplicate in scopul constituirii, repartizarii si optimizarii fondurilor de resurse financiare in conformitate cu obiectivele sociale, economice si politice . Buna utilizare a acestor legi economice si dirijarea proceselor economico-financiare se realizeaza prin intermediul politicii financiare care este chemata sa determine cuantumul si sursa veniturilor financiare precum si efectul economico-social al utilizarii acestor resurse. In aceasta ordine de idei, resursele financiare alaturi de cele materiale, umane si informationale reprezinta totalitatea mijloacelor banesti si nu numai, necesare realizarii obiectivelor economico-sociale, intr-o anumita perioada de timp.
Ca o componenta esentiala a politicii economice a fiecarui stat, politica fiscala este cea care contribuie la finantarea cheltuielilor publice, devenind astfel, un atribut al suveranitatii nationale. Fiecare stat are de gestionat responsabilitatea proprii politici fiscale in raport cu obiectivele urmarite privind dezvoltarea si cresterea economica. Analiza veniturilor fiscale identifica rolul pe care acestea trebuie sa-l indeplineasca pe plan financiar, economic si social, fara a neglija relatiile dintre: nevoi individuale si nevoi sociale, bunuri private si bunuri sociale, mobilizare, repartitie si control, venituri publice si cheltuieli publice, interes local, interes national si interes international.
In acest sens, procesul formarii resurselor financiare publice se bazeaza in principal pe constituirea banului public prin intermediul prelevarii obligatorii de la persoane fizice si juridice, iar din acest considerent, toate aspectele referitoare la impozitare si taxare trebuie sa poarte un nume, respectiv FISCALITATE, aceasta devenind o componenta esentiala a vetii social-economice a oricarei natiuni.
I. Fiscalitate. Conceptie. Structura
Formarea resurselor financiare publice se bazeaza in principal pe constituirea banului public prin intermediul prelevarii obligatorii de la persoanele fizice si juridice, si, din acest considerent, toate aspectele referitoare la impozitare si taxare trebuie sa poarte un nume, respectiv FISCALITATE, aceasta devenind o componenta esentiala a autoritatilor centrale si locale, care au dreptul de preleva obligatoriu, pe baza unor dispozitii legale.
Asfel, Fiscaliatea, reprezinta un sistem de legi, regulamente si dispozitii privitoare la stabilirea, asezarea si perceperea impozitelor si taxelor ce alcatuiesc veniturile statului .
In ceea ce priveste particularitatile in materie de impozitare si taxare, acestea se regasesc la nivelul sistemului fiscal si al politicii fiscale.
Politica fiscala desemneaza ansamblul reglementarilor privind stabilirea si perceperea impozitelor si taxelor, caracterizand optiunile statului in materie de obligatii fiscale.
Sistemul fiscal reprezinta ansamblul conceptelor, principiilor, metodelor si proceselor, referitoare la proiectarea, legiferarea, asezarea si perceperea obligatiilor fiscale in scopul realizarii obiectivelor sistemului, de asigurare a veniturilor financiare publice.In cadrul sistemului fiscal sunt incluse si principiile impunerii.
Fiscaliatea de asemenea mai include intrumente ca politica fiscal-bugetara (politica fiscala reprezinta stabilirea volumului si provenienta resurselor de alimentare a fondurilor publice , metode de prelevare, obiectivele urmaririi, precum si mijloacele de realizare a acestora , politica bugetara reprezinta expresia alegerilor bugetare realizate de decidentii publici care vizeaza exclusiv finalitati economice si sociale, instrumentele utilizate fiind cheltuielile publice ), si management fiscal, care are ca particularitate, manifestarea unei puternice amprente asupra modului de fundamentare, organizare si coordonare a proceselor necesare colectarii veniturilor fiscale in vederea obtinerii resurselor necesare acoperirii necesitatilor publice.
II. Impozite directe. Importanta rolului si locului acestora intr-un sistem fiscal.
Ca si o componenta esentiala a politicii economice a fiecarui stat, politica fiscala este cea care contribuie la finantarea cheltuielilor publice, devenind astfel un atribut al suveranitatii nationale. Din punct de vedere al continutului economic, resursele financiare publice se concretizeaza in : resure provenite din prelevari cu caracter obligatoriu, resurse de trezorerie, resurse provenite din imprumuturi publice, resurse provenite din eminiune monetara fara acoperie. Ponderea cea mai mare in cadrul resurselor financiare publice o detin resursele provenite din prelevari cu caracter obligatoriu (venituri fiscale) constituite pe seama impozitelor, taxelor, si contributiilor persoanelor fizice si juridice, a caror analiza identifica rolul pe care acestea trebuie sa-l indeplineasca in plan financiar, economic si social. Caracteristicile veniturilor fiscale sunt cele care demonstreaza importanta acestora in cadrul veniturilor publice ale unui stat deoarece sunt un produs al dezvoltarii istorice a statului, putandu-se afirma ca au aparut odata cu aceasta. Definitiile impozitelor, taxelor,si contributiilor sunt ce reflecta diferenta neta dintrea acestea si elementele carateristice, astfel , : Impozitul este " o forma de prelevare silita la dispozitia statului fara contraprestatie directa si cu titlu nerestituibil a unei parti din veniturile sau averea persoanelor fizice sau/ si juridice in vederea acoperirii unor necesitati publice" . Impozitul reprezinta izvorul principal al formarii veniturilor bugetului public si al finantarii cheltuielilor publice.
Taxa reprezinta " plata efectuata de persoane fizice si juridice, de regula, pentru servicii prestate acestora de catre stat " .
Contributiile semnifica " plati efectuate de persoanele fizice si juridice in vederea constituirii unor fonduri cu destinatie speciala pentru asigurarea protectiei sociale" .
Pentru a urmarii efectele economice, financiare, sociale si politice ale impozitelor taxelor si contributiilor, pe baza unor criterii stiintifice se realizeaza o tipologie a acestora, respectiv:
Bibliografie
1.Comaniciu C.,FISCALITATE: Valente Multidimensionale, Editura Universitatii "Lucian Blaga",Sibiu, 2005;
2. Comaniciu C., Bunescu L., Mihaiu D.M., FISCALITATE: Idei de baza si notiuni fundamentale pe intelesul tuturor, Editura Universitatii "Lucian Blaga", Sibiu, 2010;
3. Comaniciu C., Orientari in labirintul fiscal, editia a 2-a revizuita, Editura Universitatii "Lucian Blaga", Sibiu, 2011.
Webografie:
http://www.mfinante.ro/execbug.html?pagina=b
http://www.mfinante.ro/arhivabuget.html?pagina=d
http://www.mfinante.ro/bug2013.html?pagina=domenii
http://static.anaf.ro/static/10/Anaf/legislatie/L_293_2011.pdf
http://discutii.mfinante.ro/static/10/Mfp/buget2013/Lege_buget_de_stat2013.pdf
http://www.mfinante.ro/strategbug2014
Preview document
Conținut arhivă zip
- Rolul si Locul Impozitelor Directe Intr-un Sistem Fiscal.doc