1.1. Prezentarea succinta a conceptului de cheltuiala publica si a structurii cheltuielilor publice conform clasificatiei bugetare 1.2. Prezentarea indicatorilor utilizati pentru aprecierea nivelului, a dinamicii si a structurii cheltuielilor publice 2. Analiza comparativa a nivelului si dinamicii cheltuielilor publice in Romania si Suedia 2.1. Ilustratie comparativa, in marime absoluta si ca pondere in produsul brut intern, intr-un tabel, nivelul cheltuielilor publice in Romania si Suedia in perioada 2010-2014 2.2. Interpretarea nivelului si dinamicii cheltuielilor publice totale in Romania si Suedia in perioada 2010-2014, in baza tabelului de mai sus. Explicatia cauzelor si implicatiilor diferentelor si dinamicii constatate. 2.3. Pornind de la marimea absoluta a cheltuielilor publice si a produsului intern brut, vor fi ilustrate si interpretate valorile coeficientului de elasticitate al cheltuielilor publice in raport cu PIB in Romania si Suedia in perioada 2010-2014. Explicatia factorilor de influenta. 3. Analiza comparativa a structurii cheltuielilor publice in Romania si Suedia 3.1. Analiza structurii economice a cheltuielilor publice in Romania si Suedia 3.1.1. Ilustratie comparativa, in marime absoluta si ca pondere in totalul cheltuielilor publice, intr-un tabel, structura economica a cheltuielilor publice in Romania si Suedia in perioada 2010-2014 3.1.2. Pornind de la tabelul anterior, se realizeaza un grafic de tip 100% stacked-columns (pentru 3 exercitii bugetare 2010, 2012, 2014) pentru fiecare tara, in care se ilustreaza greutatea specifica a categoriilor de cheltuieli publice, potrivit structurii economice. 3.1.3. Comentarea ponderilor cheltuielilor curente in totalul cheltuielilor publice, in baza tabelului si a graficelor de mai sus, facand trimitere la masurile fiscal-bugetare intreprinse de guvernele celor doua tari in perioada 2010-2014. 3.2. Analiza structurii functionale a cheltuielilor publice in Romania si Suedia 3.2.1. Ilustratie comparativa, in marime absoluta si ca pondere in totalul cheltuielilor publice, intr-un tabel, structura functionala a cheltuielilor publice in Romania si Suedia in perioada 2010-2014. 3.2.2. Realizarea unui grafic de tip stacked-columns (pentru 3 exercitii bugetare 2010, 2012, 2014), pornind de la tabelul anterior, pentru fiecare tara, in care se ilustreaza greutatea specifica a categoriilor de cheltuieli publice, potrivit structurii functionale. 3.2.3. Comparatie si comentarea ponderilor cheltuielilor pentru actiuni social-culturale in totalul cheltuielilor publice, in baza tabelului si a graficelor de mai sus, facand trimitere la masurile fiscal-bugetare interprinse de guvernele celor doua tari in perioada 2010-2014. 4. Concluzii
1. Cadrul conceptual si metodologic 1.1. Prezentarea succinta a conceptului de cheltuiala publica si a structurii cheltuielilor publice conform clasificatiei bugetare Dupa un ansamblu de autori, coordonati de academicianul Iulian Vacarel, finantele sunt definite ca ,,relatii sociale de natura economica, in expresie baneasca, ce apar intr-un anumit proces si cu un scop bine determinat". Din exigente legislative si in raport cu modul in care sunt organizate informatiile contabile, veniturile si cheltuielile este necesar sa fie inscrise in ,,buget", dupa o ,,schema unitara, intr-o anumita ordine pe baza unor criterii precis determinate" . Aceasta ,,schema unitara" fixeaza o organizare unica a veniturilor dupa provenienta si natura sursei, iar a cheltuielilor dupa criterii clar definite, administrative, economice, functionale, financiare etc. are denumirea de clasificatie bugetara. Prin urmare, clasificatia bugetara trebuie sa fie cat mai simpla, cat mai clara si concisa, pentru ca aceasta sa fie usor de inteles de factorii de analiza si decizie care asista sau monitorizeaza executia componentelor bugetului general consolidat. Clasificatia economica grupeaza cheltuielile in capitole, subcapitole, articole si aliniate, ceea ce permite definirea conturilor din contabilitatea publica in masura sa reflecte fidel alocarea fondurilor si executia bugetara. Clasificatia functionala grupeaza cheltuielile pe parti, ceea ce permite identificarea sectoarelor de activitate. Figure 1 Clasificari bugetare Structura cheltuielilor publice conform clasificatiei bugetare ECONOMICE Table 1 Structura cheltuielilor publice conform clasificatiei bugetare ECONOMICE Titlu Denumirea cheltuielilor publice 10 Titlul I CHELTUIELI DE PERSONAL 20 Titlul II BUNURI SI SERVICII 30 Titlul III DOBANZI 40 Titlul IV SUBVENTII 57 Titlul IX ASISTENTA SOCIALA 70 Titlul VII CHELTUIELI DE CAPITAL Structura cheltuielilor publice conform clasificatiei bugetare FUNCTIONALE Table 2 Structura cheltuielilor publice conform clasificatiei bugetare FUNCTIONALE Cod Denumirea cheltuielilor publice 50.01. SERVICII PUBLICE GENERALE 60.01. APARARE 61.01. ORDINE PUBLICA SI SIGURANTA NATIONALA 79.01. ACTIUNI ECONOMICE 74.01. PROTECTIA MEDIULUI 70.01. LOCUINTE, SERVICII SI DEZVOLTARE PUBLICA 66.01. SANATATE 67.01. CULTURA, RECREERE SI RELIGIE 64.01. CHELTUIELI SOCIAL-CULTURALE (EDUCATIE) 68.01. ASIGURARI SI ASISTENTA SOCIALA Exemplu de structurare a clasificatiei functionale: 61.01. ORDINE PUBLICA SI SIGURANTA NATIONALA 61.01.01 Administratia central 61.01.02 Servicii publice descentralizate 61.01.03 Ordine publica 61.01.03.01 Politie 61.01.03.02 Jandarmerie 61.01.03.03 Paza si supravegherea frontierei 61.01.04 Siguranta nationala 61.00.05 Protectie civila si paza contra incendiilor (protectie civila nonmilitara) 61.01.06 Autoritati judecatoresti 61.01.07 Penitenciare 61.00.08 Protectie civila 61.01.25 Cercetare si dezvoltare pentru ordine publica si siguranta nationala 61.01.50 Alte cheltuieli in domeniul ordinii publice si sigurantei nationale 1.2. Prezentarea indicatorilor utilizati pentru aprecierea nivelului, a dinamicii si a structurii cheltuielilor publice Indicatorii pentru aprecierea nivelului dinamicii si structurii cheltuielilor publice sunt folositi pentru a afla orientarile si tendintele in ceea ce priveste progresul cheltuielilor publice, si in special, a celor bugetare, precum si pentru intreprinderea unor comparatii internationale. Principalele grupe de indicatori sunt:
Iulian Vacarel si colaboratorii - ,,Finantele publice", Editura Didactica si Pedagogica R.A., Bucuresti, 1999 Eurostat Ministerul Finantelor Publice
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Proiecte.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.