Studiu de caz privind nivelul, structura si dinamica cheltuielilor publice (bugetare) in Romania si Malta

Cuprins proiect Cum descarc?

Capitolul I. Abordari conceptuale asupra conceptului de cheltuiala publica 3
1.1.1 Notiuni de baza privind cheltuielile publice 3
1.1.2 Taxonomia cheltuielilor publice potrivit clasificatiei bugetare 4
1.2.1 Determinarea nivelului cheltuielilor publice 6
1.2.2 Dinamica cheltuielilor publice 7
1.2.3 Indicatori pentru delimitarea structurii cheltuielilor publice 8
Capitolul 2. Analiza comparativa a nivelului si dinamicii cheltuielilor publice in Romania si Malta 10
2.3.1 Factori de influenta asupra politicilor de cheltuieli publice in Malta 14
2.3.2 Factori de influenta asupra cheltuielilor statului roman 15
Capitolul 3. Studiu de caz asupra structurii cheltuielilor publice in Romania si Malta 17


Extras din proiect Cum descarc?

Capitolul I. Abordari conceptuale asupra conceptului de cheltuiala publica
Evolutia actuala a economiei mondiale face ca gradul de implicare a statului in activitati curente sa fie destul de accentuat, prin interventiile care au loc prin intermediul cheltuielilor publice. Perioada de dupa criza economica din anii 1930 a impus un mod aparte a mecanismelor de relansare economica, doctrina keynesista- ca solutie practica la remedierea efectelor unei crize; a facut ca statul sa devina un pilon de accentuare a angrenajelor pietei si de redistribuire a avutiei la nivelul societatii, promovandu-se politica unui stat mult mai social.
1.1 Cheltuielile publice si taxanomia acestora potrivit clasificatiei bugetare
1.1.1 Notiuni de baza privind cheltuielile publice
Rolul pe care statul il capata in viata economica incepand cu anul 1930, face ca cheltuielile publice sa fie folosite ca parghii de crestere in relansarea activitatii economice sau de contracarare a efectelor aduse de supraincalzire unei economii. Treptat, dimensiunea interventiei statului nu s-a limitat doar la sectorul economic ci s-a considerat faptul ca statul modern trebuie sa vina in intampinarea nevoilor populatiei si sa ofere o gama mai larga de bunuri si servicii publice, considerate relavante pentru diferite perioada si care au ca scop cresteri ale nivelului de trai si fenomene de redistributie a bunastarii la nivelul societatii.
Astfel, sunt delimitate doua categorii de defintii atribuite statului- statul protector si statul redistributiv. De aici si conceptele moderne de stat al bunastarii, care garanteaza populatiei un nivel minim de protectie sociala prin acces la un venit minim garantat si un set de bunuri si servicii considerate a fi esentiale pentru un trai decent, combinat cu un set de institutii cu rol in a asigura toate premisele pentru orice fel de activitate desfasurata. Mecanismele ce concura la realizarea acestor directii ale statului modern sunt taxarea- ca mijloc de constituire a fondurilor aflate la dispozitia statului, si cheltuielile publice ca mijloc de redistribuire.
Cheltuielile publice vizeaza indeplinirea obiectivelor asumate printr-o politica guvernamentala, fiind realizate atat cu caracter definitiv, fiind un consum efectiv al produsului intern brut, irecuperabil, cat si o avansare a produsului intern brut, in sensul unor beneficii ulterioare asteptate.
Cheltuielile publice pot fi privite din mai multe perspective- una juridica ca resurse aflate la dispozitia statului folosite pentru functionarea aparatului administrativ si una economica, ca expresie a fenomenelor de repartitie a produsului intern brut sub forma consumului public in vederea realizarii traiectului impus de politicile de stat. Functiile si atributiile de care se bucura statul modern sunt elementul constitutiv in sfera de cuprindere a cheltuielilor publice, relatiile de natura economica dintre aparatul administrativ si populatia statului prin constituirea fondurilor economice la bugetul de stat prin taxe si impozite si redistribuirea lor pe domenii ce au efect direct asupra vietii social-economice.
la dispozitia statului, cheltuieli publice prezinta expresia in forma baneasca a activitatilor cu caracter public sub auspiciul relatiilor si proceselor economice dintre stat si indivizi prin care se realizeaza distributia si utilizarea resurselor financiare cde care dispune statul la un moment dat al existentei lui.
Dinamica mediului economic si social face ca gradul in care statul intervine in activitatea economica per ansamblu si asupra fenomenelor de redistribuire sa varieze, volumul si directiile de alocare fiind direct dependente de politica guvernamentala obiectivele pe termen lung ale statului respectiv.
1.1.2 Taxonomia cheltuielilor publice potrivit clasificatiei bugetare
Statul modern este cu mult diferit, in sensul de implicare in activitatea indivizilor si a functionarii mecanismelor pietei libere; sferele de actiune ale acestuia derivand exclusiv din rolul tot mai pregnant pe care il detine. Astfel, aparte de serviciile esentiale care reprezentau ratiunea existentei statului in perioada doctrinei clasice: aparare, justitie si legiutor se intrevad alte domenii primordiale de interes precum educatia populatiei, protectie sociala, cercetare, protectia mediului, etc., precum si cele determinate de pozitia de regulator al pietei. Prin urmare, tendintele economice actuale impun la considerarea statului ca actor economic ce asigura un amalgam de bunuri necesare satisfacerii unor nevoi esentiale pentru functionarea acestuia. 
Rezida din cele mai de mai sus necesitatea efectuarea unor clasificari asupra cheltuielilor publice pentru a se putea dimensiona si aloca intr-o maniera cat mai facila resursele banesti de care dispune statul pe sectoare pentru atingerea obiectivelor de tara; abordarile conceptuale curente impun delimtarea acestora in funtie de sitemul de clasificatie.


Fisiere in arhiva (1):

  • Studiu de caz privind nivelul, structura si dinamica cheltuielilor publice (bugetare) in Romania si Malta.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

1. Iulian,Vacarel, ,,Finantele publice", Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1999.
2.Mosteanu,Tatiana,,,Finante publice", Editura Universitara, Bucuresti, 2005
3.Filip,Gheorghe, ,,Finante publice,,, Editura Junimea, Iasi, 2010
5.Suport de curs ,,Finante publice 1" 
Link-uri net:
-  https://tradingeconomics.com/romania/government-spending
-  https://tradingeconomics.com/romania/indicators
-  https://tradingeconomics.com/romania/government-spending-to-gdp
-  http://cursdeguvernare.ro/table-structure-romanias-government-expenditure-within-european-context.html
-  https://www.statista.com/statistics/431884/government-expenditure-spending-as-share-gdp-romania/
-  https://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/2896
-  http://www.emcdda.europa.eu/countries/drug-reports/2018/romania/public-expenditure_ro
-  geconomics.com/malta/government-spending-to-gdp
-  https://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/12879
-  http://documents.worldbank.org/curated/en/879991468115158242Malta-Public-expenditure-review-mission
-  https://www.imf.org/external/pubs/ft/wp/2012/wp12173.pdf
-  https://www.statista.com/statistics/682473/public-share-of-expenditure-on-health-in-Malta /
-  http://www.emcdda.europa.eu/countries/drug-reports/2017/Malta /public-expenditure_sl
-  https://knoema.com/atlas/Malta/topics/Education/Expenditures-on-Education/Public-spending-on-education-as-a-share-of-GDP
-  https://www.oecd.org/gov/Malta.pdf


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!