Studiu Privind Domeniul Asigurarilor de Pensii din Romania

Cuprins proiect Cum descarc?

INTRODUCERE
SISTEMUL DE PENSII DIN ROMANIA
COMPARATII LA NIVEL INTERNATIONAL
BIBIOGRAFIE


Extras din proiect Cum descarc?

INTRODUCERE
Pensia reprezinta suma de bani lunara ce se acorda persoanelor care au iesit din activitatea profesionala pentru limita de varsta, pentru invaliditate sau care si-au pierdut sustinatorul si sunt incapabile de munca. 
In prezent, Romania se confrunta cu situatia in care numarul pensionarilor este in crestere, in vreme ce numarul celor care contribuie la sistemul asigurarilor sociale scade. Mai mult, prognoza demografia pe termen lung este ingrijoratoare. Daca in anul 2005, aproximativ 18% din totalul populatiei avea peste 65 de ani, studiile releva faptul ca in anul 2020 procentul va creste la 30%, iar in anul 2050 jumatate din populatie va depasi aceasta varsta. In aceasta situatie, veniturile pensionarilor vor fi din ce in ce mai mici, fiind necesara gasirea unei alternative care sa le asigure acestora venituri suplimentare fata de pensia de stat. Practic, reforma pensiilor inseamna extinderea bazelor sistemului de pensii prin adaugarea a inca doua surse de pensie (pilonul II si pilonul III) pe langa pensia publica de stat (pilonul I). Noile fonduri de pensii, constituite prin contributiile individuale ale participantilor, sunt administrate de companii private. Astfel, Romania se pregateste sa se alature celorlalte tari din Europa Centrala si de Est, care dispun deja de un sistem de pensii private dezvoltat. 
Sistemul de pensii se bazeaza pe 3 piloni. Primul este sistemul public de pensii care are in vedere dictonul ,,platesti pe masura ce esti platit"( engleza ,pay-as-you-go'), poate fi impus prin lege sau poate fi de tipul beneficiu definit. Al doilea pilon cuprinde provizioanele ocupationale pentru pensii (legate de locul de munca) care de obicei sunt dinainte constituite. Pensiile sunt gestionate de fonduri de pensii independente sau afiliate, prin contracte grup de asigurari de viata sau chiar de companii , acestea formandu-si rezerve. Al treilea pilon consta in economii individuale voluntare gestionate de asiguratori, fonduri mutuale, societati de investitii sau chiar de indivizii insisi. In general este de tip contributie definita si de cele mai multe ori se bucura de taxe privilegiate.
Ca si regula , un amestec echilibrat al celor trei piloni reprezinta cea mai buna solutie si face posibila beneficierea de avantajele tuturor celor trei sisteme , de asemenea permite distribuirea riscurilor. Marimea lor optimala depinde de sistemul de pensii existent, de preferintele contribuabililor, de considerentele pietei de capital etc.
1) Sistemul public pay-as-you-go, ca si prim pilon, este potrivit pentru a preveni saracia varstnicilor si pentru a atinge obiective distributive. Mai mult meritele lui constau in distribuirea mai corecta intre generatii a inflatiei si a riscurilor provocate de catastrofe(razboaie, recesiuni). 
Daca veniturile din pensii sunt incluse in salarii varstnicii pot fi implicati in imbunatatirea bunastarii intregii societatii. Cele mai multe tari, insa au inlocuit indexarea salariilor cu indexarea preturilor. Reprezinta totusi un dezavantaj faptul ca cei in varsta depind de capacitatea si vointa generatiei tinere de a suporta povara financiara a sistemului de pensii. 
Acest sistem este vulnerabil in fata somajului si imbatranirii populatiei. Deoarece finantarea se bazeaza de obicei pe contributiile asezate asupra salariilor brute, stimulentele salariale sunt reduse.
2) Al doilea si al treilea pilon sunt de regula ,,pre-funded "(fonduri dinainte constituite ) si au ca avantaj faptul ca incurajeaza economisiri private pentru perioada de 
pensionare. In cele mai multe cazuri, pensiile finantate dintr-un stoc acumulat de active mai putin vulnerabile la schimbarile demografice decat cele bazate pe sistemul pay-as-you-go. Oricum socurile inflationiste sau catastrofele care devalorizeaza activele cumulate sunt periculoase pentru varstnici.
Structura sistemului de pensii difera considerabil intre tari datorita dezvoltarii istorice diferite. De exemplu, tarile cu amintiri nefericite legate de inflatie, precum Franta si Germania sunt mai suspicioase referitor la fondurile private de pensii. Tarile in care populatia nu agreeaza solutiile statului, ca si Marea Britanie si Statele Unite tind spre al doilea si al treilea pilon. Importanta acestor piloane reiese din marimea activelor acumulate gestionate de investitorii institutionali. Acolo unde povara fiscala a sistemului public de pensii este mai scazuta, populatia este inclinata sa constituie provizioane private.
In cele mai multe tari industriale, principalul pilon pentru fondarea provizionului de pensie consta intr-un plan de pensii public obligatoriu care este deseori completat de un sistem privat de pensii. Ca si regula, sistemul public de pensii este fondat pe ideea pay-as-you-go, adica plata curenta a pensiilor este finantata din veniturile prezente ale populatiei lucratoare. In Canada si Statele Unite sunt acumulate active pentru a face fata fluctuatiilor ratei contributiilor.
SISTEMUL DE PENSII DIN ROMANIA
Programul de privatizare a sistemului de pensii din Romania trebuie sa indeplineasca doua cerinte importante : sa nu pericliteze plata pensiilor pentru cei deja indreptatiti sa le primeasca si sa lase posibilitatea fiecarui salariat sa opteze fie sa ramana in vechiul sistem , fie sa-si plaseze contributiile intr-unul din fondurile private de pensii ce vor apare. Experienta unor state ca Chile si Argentina demonstreaza ca un procent covarsitor din populatia activa s-a orientat spre a-si plasa economiile in aceste fonduri. Fondurile private permit fiecarui contribuabil sa-si deschida un cont in care banii se acumuleaza pe masura ce se adauga noi contributii precum si dobanzile si dividendele rezultate din investitiile facute cu banii respectivi. Practic , deosebirea esentiala dintre un sistem privat de pensii si unul de stat, se refera la modul de alocare al banilor.
Sistemul privat de pensii are avantajul de a smulge o economie din cercul vicios "impozite tot mai mari-- crestere economica tot mai mica" si de a o integra intr-un cerc "virtuos" "economii (deci investitii) tot mai mari -- crestere economica mai puternica". Este poate inutil de adaugat ca intr-o asemenea situatie piata neagra ar suferi o importanta lovitura, prin aceea ca salariatii vor fi tentati sa se angajeze cu contracte legale; bugetul 
de stat va avea de profitat prin largirea bazei de impozitare , datorita subtierii economiei subterane. Desigur, ar fi gresit sa concluzionam ca venituri adecvate la pensie vor fi furnizate doar intr-o tara ce se sprijina exclusiv pe o schema privata. Spre exemplu , cei 
cu venituri mici si perioade mai lungi de intrerupere a lucrului-- datorita somajului , imbolnavirii , etc -- vor fi poate incapabili sa economiseasca pentru o pensie adecvata Alte critici privesc faptul ca o generatie va trebui sa plateasca de doua ori, odata pentru sistemul de stat si a doua oara pentru propriile pensii. Totusi eficienta cu care lucreaza fondurile private este atat de mare , incat practic , gradul de prelevare pentru asigurari sociale de la patroni si angajati s-a redus , de exemplu , in Argentina cu 10 %.


Fisiere in arhiva (1):

  • Studiu Privind Domeniul Asigurarilor de Pensii din Romania.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!