Criza canalului Suez

Proiect
7.5/10 (2 voturi)
Domeniu: Geografie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 23 în total
Cuvinte : 7050
Mărime: 1.85MB (arhivat)
Publicat de: Ruxanda Nica
Puncte necesare: 7

Cuprins

  1. I. Constructia Canalului Suez 2
  2. II. Evitand politica de ingradire : Criza Suezului 5
  3. Bibliografie 23

Extras din proiect

Constructia Canalului Suez

Istoria canalelor a inceput acum 3000 de ani. Canalul Nahawan, construit in valea Tigrului in timpul perioadei babiloniene, avea o latime de peste 100 m si o lungime de 300 km, iar apele lui alimentau o retea intinsa de canale de irigatie mai mici. Canalele babiloniene au fost folosite si pentru navigatie, dar aveau sa treaca mai multe veacuri pana sa fie construite canale menite exclusiv pentru transport. Marea epoca a canalelor pentru navigatie s-a deschis in secolul al XIX-lea si a ajuns la apogeu cu construirea Canalului de Suez, primul destinat in mod specific pentru navigatia vapoarelor. Dimensiunile erau uriase : 160 km lungime ; 22 m latime si, initial, 8 m adancime.

Nevoia construirii unui canal era neindoielnica. Comertul intre Europa si Orientul Indepartat implica o lunga calatorie in jurul capului Africii, iar costul combustibilului si lipsa unor statii de buncheraj insemna ca vapoarele nu puteau concura cu cliperele rapide in comertul cu marfuri atat de cautate precum ceaiul chinezesc.

La 25 aprilie 1859, la Port Said, Egipt, incep lucrarile la Canalul Suez, un canal de apa artificial care urma sa se intinda pe 101 mile, de-a lungul istmului Suez, si sa lege Marea Mediterana de Marea Rosie.

Figură 1. Canalul Suez

Ferdinand de Lesseps, diplomatul francez care a organizat colosalul proiect, a dat prima lovitura de tarnacop ce a inaugurat constructia. Inca din antichitate au fost construite canale artificiale in regiunea Suez, care legau continentul asiatic de cel african. Sub dinastia egipteana Ptolemeu, un canal lega Lacurile Amare de Marea Rosie, iar un alt canal se indrepta spre nord, de la lacul Timsah pana la fluviul Nil. Aceste canale au cazut in paragina sau au fost distruse din motive militare. Inca din secolul al XV-lea, europenii au propus construirea unui canal de-a lungul Suezului, care sa permita negustorilor sa navigheze intre Mediterana si Oceanul Indian prin Marea Rosie, in locul ocolirii Capului Bunei Sperante, din Africa. Prima analizare a istmului a fost facuta in timpul ocupatiei franceze a Egiptului, la sfarsitul secolului al XVIII-lea, iar generalul Napoleon Bonaparte a examinat personal ramasitele vechiului canal. Franta a facut si alte studii ale canalului, iar in 1854 Ferdinand de Lesseps, fostul consul francez la Cairo, a semnat o conventie cu guvernatorul otoman al Egiptului, Mahomed Said, in scopul construirii unui canal. O echipa internationala de ingineri a intocmit un plan al constructiei, iar in 1856 a fost formata Compania Canalului Suez, careia i-a fost acordat dreptul de a exploata canalul timp de 99 de ani dupa finalizarea lucrarii. Beneficiile care urmau sa rezulte din exploatarea canalului trebuiau impartite dupa cum urmeaza: 15 % guvernului egiptean, 10% fondatorilor si 75% actionarilor.

Lucrarile au inceput in aprilie 1859. Efortul depus pentru construirea canalului a fost colosal. La inceput, forta de munca folosita s-a ridicat la 20000 de lucratori (felahi), inlocuiti treptat cu masinarii. In 1867 functionau 60 de excavatoare proiectate special. Chiar si asa, a fost nevoie sa fie adusi 1500 de terasieri experimentati din Piemont (Italia) pentru a disloca un imens bloc de piatra la Shaluf. A fost construit un port la Port Said. Pana in momentul in care a fost deschis canalul in 1869, lucratorii deplasasera 75 mil. de m³ de pamant. A fost una dintre cele mai mari realizari in materie de constructii civile din secolul al XIX-lea. Conflictele de munca si o epidemie de holera au incetinit procesul de constructie, iar Canalul Suez nu a fost finalizat decat in 1869 – cu patru ani in urma termenului stabilit initial.

Pe 17 noiembrie 1869, Canalul Suez a fost inaugurat oficial intr-o ceremonie fastuoasa. Mai tarziu, Ferdinand de Lesseps avea sa incerce fara succes sa construiasca un canal de-a lungul istmului Panama. De Lesseps a murit in 1894. In momentul deschiderii sale, Canalul Suez avea o adancime de doar 25 de picioare, o latime de doar 72 picioare la fund si intre 200 si 300 picioare la suprafata. In consecinta, mai putin de 500 de nave au navigat pe acest canal in primul sau an de functionare. Insa in 1876 au inceput sa fie facute imbunatatiri semnificative, iar canalul a devenit unul dintre cele mai importante canale de navigatie din lume.

Preview document

Criza canalului Suez - Pagina 1
Criza canalului Suez - Pagina 2
Criza canalului Suez - Pagina 3
Criza canalului Suez - Pagina 4
Criza canalului Suez - Pagina 5
Criza canalului Suez - Pagina 6
Criza canalului Suez - Pagina 7
Criza canalului Suez - Pagina 8
Criza canalului Suez - Pagina 9
Criza canalului Suez - Pagina 10
Criza canalului Suez - Pagina 11
Criza canalului Suez - Pagina 12
Criza canalului Suez - Pagina 13
Criza canalului Suez - Pagina 14
Criza canalului Suez - Pagina 15
Criza canalului Suez - Pagina 16
Criza canalului Suez - Pagina 17
Criza canalului Suez - Pagina 18
Criza canalului Suez - Pagina 19
Criza canalului Suez - Pagina 20
Criza canalului Suez - Pagina 21
Criza canalului Suez - Pagina 22
Criza canalului Suez - Pagina 23

Conținut arhivă zip

  • Criza Canalului Suez.doc

Alții au mai descărcat și

Amenajarea Turistică a Stațiunii Balneoclimaterice Covasna și Împrejurimi

Prezentul studiu are la baza oportunitatea dezvoltarii si diversificarii ofertei turistice pentru statiunea balneoturistica Covasna. “Statiunea...

Japonia

Japonia este o tarã prin excelentã insularã, situatã în nord-vestul oceanului pacific. Japonia este fãrã indoialã statul care a înregistrat cea mai...

Județul Timiș

1.Localizarea geografica si caracterizarea judetului 1.1. Scurt istoric Istoria judetului se pierde in timp, fiind mentionate inca din...

Rolul Carpaților

Unitati montane. Carpatii românesti Carpatii românesti fac parte din marele lant muntos alpino-carpato-himalayan, aparut în urma orogenezelor...

Te-ar putea interesa și

Petrolul - factorul cheie în relațiile economice internaționale

INTRODUCERE Actualitatea temei investigate. Problema energetică este o problemă de mare actualitate. Din nevoile mondiale de energie, petrolul...

Realismul și Crizele Războiului Rece

Introducere : Bipolaritatea, caracteristică perioadei postbelice, s-a concretizat în Răzbiul Rece, confruntare non-militară dintre cele două...

Geostrategia SUA

1. INTRODUCERE Noua strategie de securitate americană desemnează Iranul ca principală ameninţare la adresa securităţii SUA. Iar în conformitate cu...

Prăbușirea comunismului și sfârșitul războiului rece

Prabusirea comunismului si sfarsitul Razboiului Rece 1. Introducere Prabusirea comunismului si unul din efectele sale imediate, sfarsitul...

Liga statelor arabe

Tendintele de emancipare ale statelor arabe si ,in acelasi timp,de creare a unitatii lor dateaza inca de la sfarsitul secolului al...

Destrămarea imperiului colonial, factor de influență în procesul de construcție europeană

1. IMPERIUL COLONIAL EUROPEAN. Începută de Columb şi Vasco da Gama, expansiunea europeană a atins apogeul la sfârşitul secoluluui XIX, când marile...

Crizele Internaționale în Secolele XX-XXI

Termenul de ’’criză’’ este frecvent folosit pentru a desemna evenimente critice din diverse domenii de activitate. Crizele în relaţiile...

Războiul rece și realismul

Introducere In incercarea de a da o definitie cat mai corecta realismului, trebuie mentionate urmatoarele acceptiuni : - Tucidide(460-400i.Hr.),...

Ai nevoie de altceva?