Extras din proiect
Introducere
Industria de fabricare a produselor lactate este unul din sectoarele prioritare ale unei ţări, datorită importanţei sale pentru alimentarea populaţiei.
Activităţile industriei de fabricare a produselor lactate ţin de prelucrarea termică a laptelui, a produselor auxiliare şi a produselor finite din lapte. În RM industria de fabricarea a produselor lactate înregistrează una din cele mai mari progrese din industria alimentară.
Întreprinderile industriei dispun de un sortiment diversificat de produse lactate, principala caracteristică a cărora este că sunt produse tradiţionale cu un termen de păstrare mic. Produsele lactate tradiţionale sunt orientate mai mult la piaţa internă, foarte puţin la export.
Producţia totală de lapte de vacă este estimată la valoarea de 600 mii tone de lapte anual (575 mii tone în 2009), iar 9 producători locali asigură prelucrarea a 25 % din acesta, restul urmînd a fi consumat în gospodăriile casnice sau comercializat la pieţele agricole din ţară.
În ultimii ani, producţia totală de lapte este în scădere, de la 659 t în 2006 la 575 t în 2009 (fig.1). Acest lucru se datorează micşorării efectivului de vaci cît şi productivităţii joase a acestora.
2005 2006 2007 2008 2009
Figura 1. Evoluţia producţiei de lactate (mil.lei)
Producţia de lactate în RM creşte în ritmuri moderate. Totuşi, situaţia anului 2009 este puţin diferită de anii precedenţi. Valoarea produselor lactate fabricate în 2009 a constituit 1038,3 mil. lei, ceea ce reprezintă 5% din totalul industriei, înregistrînd o uşoară scădere în comparaţie cu 2008. Scăderea dată a fost condiţionată de micşorarea puterii de cumpărare a consumatorilor în legătură cu situaţia economică a ţării destul de instabilă. Aproape la majoritatea lactatelor a fost urmărită o scădere a producţiei în 2009.
După părerea unor producători, în comparaţie cu alte produse alimentare, scăderea înregistrată la lactate în 2009 nu este critică, de acest lucru fiind afectate majoritatea statelor europene.
După datele BNS, valoarea anuală a vînzărilor producătorilor autohtoni de lactate este estimată la 1643,9 mil. lei оn 2009. Vînzările date au fost asigurate de 13 producători de lactate, iar cifra de afaceri a acestora se află în creştere faţă de 2008 cu 288 mii lei.
Pe ansamblu, vînzările cu amănuntul a lactatelor înregistrează creşteri pe parcursul ultimilor ani, şi anume cele mai mari majorări se remarcă în categoria laptelui şi iaurtului.
Analizînd canalele de distribuţie şi ponderea lor este de menţionat ca principalul canal de distribuţie este producător - magazine - consumatori, care este un sistem convenţional de distribuţie.
In ceea ce priveşte preferinţele în lactate, moldovenii sunt încă conservatori şi tradiţionalişti. Consumul de lapte ţine de educaţie, de tradiţie şi alţi factori. Sunt ţări în care se consumă foarte mult lapte, aproape dublu faţă de medie, cum ar fi Norvegia, Finlanda, Spania, Suedia şi ţări în care consumul de lapte este foarte redus. În Moldova, care are o creştere vizibilă a pieţei lactatelor, se observă o educare a consumatorului care renunţă la tradiţionalism şi începe să fie deschis şi spre noi sortimente de brînza, caşcavaluri şi iaurturi, apreciind şi alte atribute de produs în afară de preţul scăzut: calitatea şi beneficiile asupra sănătăţii.
Factorii decizionali la cumpărarea produselor lactate sunt:
• calitatea,
• preţul,
• termenul de valabilitate,
• marca,
• ambalajul.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Branza Mozarela.docx