Introducere 4 Capitolul 1 - fluxul tehnologic de fabricatie a chips - ului 5 1.1 Produse 5 1.2 materia prima 5 1.3 particularitati biologice ale cartofului 6 1.4 relatiile planta - mediu de cultura 7 1.5 tehnologia de cultura 8 1.6 compozitia chimica a materiei prime si a produsului alimentar rezultat in urma procesarii 8 1.7 principalele transformari biochimice care au loc la nivelul nutrientilor biochimci in timpul depozitarii sau procesarii 10 1.8 tehnologia de obtinerea a chips-ului din cartof 14 1.9 evaluarea influentei tehnologiei adoptate asupra conditiilor de fabricatie 20 1.10 verificare in practica a noilor tehnologii 21 1.11 cum putem interveni pentru ca transformarile biochimice sa fie directionate spre cresterea calitatii nutritive a alimentului 22 Capitolul II - legislatia in vigoare 26 2.1 legislatie 26 2.2 formarea legislatiei produselor agricole 27 2.3 acordarea de sprijin financiar organizatiilor de producatori din sectorul fructe si legume 31 2.4 noua abordare privind armonizarea tehnica si standardizarea 34 2.5 puncte critice de control pe fluxul de fabricatie a chipsului in procesul de prajire a feliilor de cartofi 39 2.6 analiza riscurilor pentru matriile prime de fabricati:cartofi., arome, folie(de vazut anexa a, b, c,d, e, f, g) 41 2.7 buna practica de igiena in unitatile de industria alimentara Ghp 45 Capitolul III - standaedele de produs 47 Capitolul IV - analiza produsului agricol sau alimentar in vederea eliberarii buletinului de analiza si a certificatului de conformitate 51 4.1 determinarea umiditatii produselor de origine animala si vegetala 51 4.2 determinarea substantelor munerale totale(cenusa) 52 4.3 dozarea lipidelor prin metoda soxhlet 53 4.4 determinarea indicelui de peroxid 55 4.5 determinarea indicelui de aciditate 56 4.6 determinarea clorurii de sodiu pri metoda mohr 57 4.7 dozele de incorporare a conservantilor si antioxidantilor in produsele alimentare 60 4.8 argumente contra penrtu utilizarea aditivilor 63 Capitolu V - reguli pentru verificarea calitatii produselor 64 Capitolul VI - buletinul de analiza pentru chips 71 Capitolul VII - certificat de conformitate 77 Capitolul VIII - concluzii 83
INTRODUCERE Istoria chips-urilor porneste inca din secolul al XIX-lea. In acea vreme, un bucatar din statul New York, SUA, a pregatit cartofii intr-o maniera total diferita in urma plangerilor unui client. A taiat cartofii in felii foarte subtirii si i-a prajit in ulei incins pana cand acestia au devenit brun-aurii. Acesta a fost inceputul primelor chips-uri si de atunci si-au continuat marsul triumfal in jurul lumii. Pe o piata care creste cu peste 35% anual, producatorii de chipsuri isi indreapta atentia spre dezvoltarea distributiei in zonele rurale. Vanzarile de chipsuri in retail s-au ridicat la 4.600 de tone in primele noua luni ale anului trecut, cu 35% mai mult fata de aceeasi perioada din 2005, potrivit unui studiu al companiei de cercetari de piata AC Nielsen. Valoric, piata de chipsuri ar putea ajunge la peste 40 mil. euro, daca ritmul de crestere din primele noua luni s-a mentinut pana la sfarsitul anului."Cred ca in urmatorii 3-4 ani, Romania ar putea ajunge la un consum similar cu cel din Grecia, de 1,5 kilograme pe cap de locuitor", a declarat Sotiris Yannopoulos, directorul general al Star Foods. Consumul ar putea creste astfel cu aproximativ 50% intr-o perioada de 3-4 ani. Jucatorii de pe piata snacks-urilor sarate, estimata in prezent la 20.000 de tone anual, se bazeaza nu numai pe chipsuri pentru a-si creste vanzarile, ci pe toate segmentele incluse, printre care popcornul, biscuitii si covrigeii sarati, alunele si sticks-urile. Dezvoltarea pietei de profil se leaga in primul rand de modificarea stilului de viata al consumatorilor, facilitarea accesului la acest tip de produse si cresterea puterii de cumparare in urmatorii ani, spun reprezentantii companiilor din industrie. Factorul influentat de politica jucatorilor de pe piata, distributia, a vizat initial orasele, acoperite foarte bine in prezent, pentru a se indrepta acum tot mai mult spre zonele rurale. "Reteaua noastra de distributie este in dezvoltare permanenta. Penetrarea produselor noastre in zone rurale este inca mica, dar de interes tot mai mare pentru companie", a declarat Cristian Rey, directorul general al companiei Intersnack. Cei mai mari producatori de pe piata in functie de cifra de afaceri sunt Star Foods, European Food si Intersnack. Acest proiect isi propune o analiza a tehnologiei de fabricare a chips-urilor in cadrul societatii Intersnack Romania. CAPITOLUL 1 - FLUXUL TEHNOLOGIC DE FABRICATIE A CHIPS - ULUI 1.1 Produse Societatea Intersnack este cunascuta pentru cele doua branduri, si anume Chio si Pom-Bar. Grupul Intersnack produce urmatoarele categorii de produse: chips-uri din cartofi, pufuleti,biscuiti, sticks-uri si covrigei, disponibile si in Romania Principalele produse sunt prezentate in tabelul 1.1. Tabelul 1.1 Produse Chio - Chio Chips (paprica, sare, cascaval sau svaiter, ierburi siciliene, gulas) Produse Pom-Bar - Original - Snacks-uri coapte (Marborei-Mix, Crackings Original, Crackings Sesam, Gold Fischli, etc) - Ketchap - Chio Snackings (sare, cascaval, pizza, barbeque) - Cheese - Chio Flix - Chio Big Pep - Chio Pop Corn 1.2 Materia prima Este cunoscut faptul ca materia prima pentru chips o constituie cartoful. Dupa anul 1950 suprefetele cultivate de cartof, pe glob au crescut simtitor atingand in ultimii ani peste 23 milioane ha. In Romania cartoful se cultiva pe 290-300.000 ha, din care peste 50% in gospodariile populatiei. Cartoful este un aliment de baza, in ciuda ideii gresite ca este sarac nutritiv (nascuta poate din faptul ca este "hrana saracului"). Un cartof de marime copt are 145 calorii, 3 g proteine de cea mai buna calitate, cu toti aminoacizii esentiali, 33 glucide (amidon), 0,15 g grasime, 20 mg vitamia C (cca 1/3 din necesarul zilnic al unui adult), vitamine din grupul B,14,2 mg acid folic, 2,34 g fibre si 0,545 mg fier (cca 5% din necesarul zilnic). Exista mai multe soiuri de cartofi, fiecare cu anumite calitati nutritive si culinare specifice. Soiurile de cartof cultivate in Romania sunt redate in tabelul 1.2.
Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.