Microbiologie Alimentara

Cuprins proiect Cum descarc?

I.1.INTRODUCERE - 2 -
II.1. RISCURI ALIMENTARE - 3 -
II.2. IMPORTANTA SI SEMNIFICATIA BOLILOR ALIMENTARE - 7 -
II.3. BOLILE ALIMENTARE. TRACTUL ALIMENTAR: MICROFLORA SI FUNCTIA SA - 8 -
II.4. PATOGENEZA BOLI DIAREEI - 11 -
II.5 VARA -ANOTIMPUL PREDISPUS TOXIINFECTIILOR ALIMENTARE - 15 -
II.6. STATISTICI REFERITOARE LA BOLILE ALIMENTARE: - 17 -
III. BIBLIOGRAFIE: - 21 -

I.1.INTRODUCERE
Microbiologia este stinta care studiaza organismele ale caror dimensiuni sunt sunt prea mici pentru a putea fi vazute cu ochiul liber.
Ramurile microbiologiei sunt: biotehnologiile, medicina si sanatatea publica cu ramuri precum imunologia si bacteriologia ,industria alimentara,energetica si extractiva.
Utilizarea microorganismelor de catra plante si animale pentru obtinerea unor substante sau dezvoltarea unor procese necesare vietii acestora ,utilizarea de catre om a microorganismelor pentru realizarea unor procese necesare vietii acestora , utilizarea de catre om a microorganismelor pentru realizarea unor procese de fermentatia in industria alimentare,utilizarea acestora ca sursa de enrgie sau de materii prime din depozite deficitare , precum si in
bioingineria genetica pentru obtinerea unor noi produsi utili omului
Agentul patogen Descoperitor Data
Antraxul Bacillus anthracis Koch 1876
Gonoreea Neisseria gonorrhoeae Neisser 1879
Malaria Plasmodium spp. Laveran 1880-1884
Tuberculoza Mycobacterium tuberculosis Koch 1883
Holera Vibrio cholerae Koch 1883-1884
Febra tifoida Salmonela typhi Gaffky 1884
Influenta alimentelor asupra sanatatii omului este un aspect de actualitate.Deoarece stilul de viata al timpurilor noastre este foarte diferit de cel din trecut in ciuda existentei noilor descoperiri, poate aparea riscul contaminarii alimentelor prin contaminantii naturali sau care sunt introdusi accidental sau prin tratarea inadecvata a alimentelor .
Datorita tendintei actuale de consum a unor alimente proaspete,cu proprietatii nutritionale si senzoriale constante,apropiate de acelea ale prodeselor naturale, exista preocuparea la nivel industrial de obtinere a unor produse cu procesare minima,cu aplicarea unor tratamente termice reduse sau chiar eliminarea acestora. In schimb,aceste produse pot fi instabile din punct de vedere microbiologic
Valoarea alimentara a unui produs este data de valoarea nutritiva, senzoriala si de gradul de inocuitate, respectiv absenta din alimente a microorganismelor patogene, a substantelor toxice microbiene si a organismelor care produc infestarea(oua, larve, insecte).
Continutul in microorganisme patogene a unui aliment variaza in limite largi si acestea provin din materia prima supusa prelucrarii la care se adauga microorganismele provenite de la contactul cu utilajele, ambalajele, astfel incat produsul finit formeaza o anumita microflora specifica produsului, care in conditiile pastrarii normale si respectarii tehnologiei nu influenteaza calitatile produsului pana in momentul consumarii sale.
Distrugerea culturilor de microorganisme selectionate care se introduc pentru a asigura calitatile produsului, duce la aparitia unei microflore de contaminare care determina o poluare a produsului finit.
Studiul microbiotei alimentelor a condus la stabilirea in diferite tari a unei legislatii privind gradul de contaminare cu microorganisme a alimentelor, formarea microbiotei in conditiile proceselor tehnologice de prelucrare a alimentelor, rolul microorganismelor la cresterea valorii biologice si alimentare, rolul etiologic al unor alimente in transmiterea microorganismelor patogene.
II.1. RISCURI ALIMENTARE
Desi hrana este indispensabila pentru mentinerea vietii, ea poate fi, de asemenea,responsabila pentru sanatate, o simpla insuficienta a ei va duce la marasmus(deficit de proteina-energie) cum ar fi cassava care produce o conditie cunoscuta sub numele Kwashiorkor.
Alimentele sunt amestecuri complexe de produse chimice si contin deseori compusi care sunt potential daunatoari, precum si care sunt benefici. Mai multe vitamine sunt toxice daca sunt consumate in cantitati excesive.
Compusi similari sunt, de asemenea, prezenti in mere ,seminte, migdale, fasole Lima, cartofi si muguri de bambus..
Leguminoasele contin un numar de factori anti-nutritionali, cum ar fi inhibitori de tripsina si lectinele (hemaglutinine). Multe dintre acestea sunt distruse sau eliminate prin procedurile normale de gatit.Chiar si asa, fasolea rosie este in continuare responsabila pentru focare ocazionale de intoxicatii alimentare atunci cand aceasta nu a fost suficient gatita pentru a distruge lectinele pe care le contine.
Favismul este un deficit enzimatic ce predispune anumite persoane la boli cauzate de glicozide. Pentru consumatorii din tarile dezvoltate in special alimentele toxice pot fi evitate, deoarece alternativele sunt disponibile in mod normal din belsug.

• Microbiologie Alimentara.doc

* La pretul afisat se adauga 19% TVA.