Politica protecției consumătorului în UE

Cuprins proiect Cum descarc?

Introducere 3
Capitolul 1. Organisme europene de protectie a consumatorilor in industria alimentara 4
Capitolul 2. Scurt istoric al protectiei consumatorilor la nivelul Uniunii Europene 6
Capitolul 3. Rolul si continutul politicii de protectie a consumatorului in Uniunea Europeana 8
Captolul 4. Dinamica politicii de protectie a consumatorului in Uniunea Europeana 11
Capitolul 5. Standarde ale Codex Alimentarius in Europa 15
Capitolul 6. Strategii ale organizatiilor de protectia consumatorilor din diverse tari ale Uniunii Europene 17
Bibliografie & webografie 19


Extras din proiect Cum descarc?

Introducere
Uniunea Europeana acorda o atentie deosebita masurilor de protectie a sanatatii, sigurantei si bunastarii economice a consumatorilor. De asemenea, UE promoveaza drepturile acestora la informare si educatie, contribuie la apararea intereselor lor si ii incurajeaza sa-si creeze propriile asociatii de consumatori. [1]
Piata europeana actuala se caracterizeaza printr-o exigenta deosebita fata de toti agentii economici care doresc sa fie prezenti pe aceasta piata. Exista o preocupare permanenta la nivelul organismelor europene in ceea ce priveste definirea unui "cod de norme" al activitatii de protectie a consumatorilor in interdependenta cu cele de stabilire si certificare a calitatii produselor. [2]
In prezent, in toate tarile Europei de vest exista organisme guvernamentale si neguvernamentale pentru protectia consumatorilor, iar unele tari au si institute de cercetari in acest domeniu, total sau partial subventionate de la buget. La acestea se adauga sistemul juridic, care are sarcina de a rezolva plangerile consumatorilor care ajung pana la acest nivel. [2]
Recunoasterea drepturilor consumatorilor la nivelul Uniunii Europene a fost stipulata intr-o rezolutie din aprilie 1975, care prevedea masuri de informare si protectie a consumatorilor. Aceasta rezolutie a fost completata ulterior, odata cu crearea pietii unice europene. Astfel, au fost armonizate prevederile in domeniu din toate tarile Uniunii, astfel incat sa nu existe bariere comerciale sau disfunctiuni in ceea ce priveste schimbul de marfuri. Armonizarea legislativa are, insa, un nivel minimal care permite unor state sa mentina prevederi interne mai stricte de protectie a consumatorilor. [2]
Reactia tot mai atenta a autoritatilor UE la preocuparile si exigentele sporite ale consumatorilor europeni - tot mai constienti de drepturile lor si mai activi in presiunile exercitate asupra factorilor de decizie -  s-a reflectat in procesul de dezvoltare a asociatiilor consumatorilor. Introducerea standardelor minime comune pentru siguranta produselor, regulile comune privind vanzarea la distanta, etichetarea, vanzarea prin comis -  voiajori si altele au scopul sa asigure consumatorii ca obtin produse sigure de calitate ridicata si ca beneficiaza de servicii in conditii clare si fara surprize, indiferent din ce stat al UE provin acestea, pentru ca bunurile pot sa circule liber pe piata unica. [1]
La nivelul Uniunii Europene s-au infiintat si organisme specializate. Astfel, exista Comitetul Consultativ al Consumatorilor din Uniunea Europeana care functioneaza cu subcomitete pe domenii. Astfel noile norme europene le ofera acelasi grad de protectie impotriva practicilor comerciale dure sau a comerciantilor necinstiti, indiferent daca isi fac cumparaturile de la magazinul de la coltul strazii sau de pe un site de internet dintr-o alta tara a UE. [1]
Capitolul 1. Organisme europene de protectie a consumatorilor in industria alimentara
Termenul de protectie a consumatorului se refera la "un ansamblu de dispozitii legale de natura politica sau privata care asigura respectarea drepturilor si intereselor consumatorilor" . Notiunea de consumator, alaturi de notiunea de agent economic desemneaza cu exactitate principalii actori ai economiei de piata. [3]
Consumatorul este "persoana fizica ce dobandeste, utilizeaza sau consuma ca destinatar final produse obtinute de la agentii economici sau care beneficiaza de servicii prestate de acestia sau de alte organizatii prestatoare". [3]
Scopul asociatiilor de consumatori este de a apara drepturile si interesele legitime ale consumatorilor, de a ii informa pe acestia prin campanii de educare despre importanta cunoasterii drepturilor de care beneficiaza, de a colecta informatii referitoare la opiniile si problemele acestora si de a facilita legatura dintre legiuitor si cetateni -  consumatori. [1]
Desi nu beneficiaza de drept de control, organizatiile pentru protectia consumatorilor au conferite prin lege atat dreptul cat si obligatia de a asigura o informare continua a consumatorilor, de a sustine drepturile acestora, de a pune la dispozitia acestora informatii independente privind calitatea produselor puse pe piata de comercianti. [1]
Asociatiile pentru protectia consumatorilor, au rolul de a proteja cetatenii, in calitatea acestora de consumatori, asigurand cadrul necesaraccesului neingradit la produse si servicii, informarea lor completa asupra caracteristiciloresentiale ale acestora, apararii si asigurarii drepturilor si intereselor lor legitimeimpotriva unor practici abuzive. [1]
Principala institutie care apara interesele consumatorilor europeni a fost Directoratul General- DG XXIV, adoptat in 1995, avand misiunea permanenta de a promova politicile sectoriale de aparare a consumatorilor si de dezvoltare a unei politici specifice in domeniu. Tot in 1995 s-a luat decizia crearii Comitetului Consultativ al Consumatorilor (CCC), devenind principalul organ consultativ al Comunitatii Europene. [5]
Un pas important in dezvoltarea politicii consumatorului l-a constituit crearea in 1978 a Comitetului de politica a consumatorilor, COPOLCO. In anul 1979 a fost elaborat un document de lucru al BEUC (Organizatia Consumatorilor Europeni), care prevedea participarea consumatorilor la lucrarile grupurilor tehnice CEN (Comitetul european de standardizare) CENELEC (Comitetul european de standardizare elctrotehnica). [5]
Alte organisme in domeniul protectiei consumatorului sunt: C.C.C. reprezinta Comitetul Consultativ al Consumatorilor, organ consultativ al Comisiei Europene avand un rol mai activ in ceea ce priveste consumatorii in cadrul CEN si CENELEC. [5]
Un alt organism important in domeniul protectiei consumatorilor este Asociatia europeana pentru coordonarea reprezentarii consumatorilor si standardizare (ANEC). Este organizatia reprezentanta a consumatorilor europeni in activitatile de standardizare si certificare, aparand interesele consumatorilor si in elaborarea politicilor si a legislatiei legate de standardizare, cu scopul de a garanta un nivel inalt de protectie a consumatorilor. Reprezinta organizatiile nationale ale consumatorilor din Statele membre UE si EFTA. [1]


Fisiere în arhivă (1):

  • Politica protectiei consumatorului in UE.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

[1] Scribd: Organisme Europene implicate in protectia consumatorului
[2] Scribd: Protectia Consumatorului la nivel european
[3] www.infoeuropa.ro
[4] www.eur-lex.europa.eu
[5] http://madr.ro/docs/dezvoltare-rurala/rndr/buletine-tematice/PT36.pdf
[6] https://www.ecolife.ro/98-uncategorised/255-codex-alimentarius-controlul-noii-ordini-mondiale-suplimentelor-alimentare.html
[7] Scribd: Politica privind protectia consumatorilor
[8] http://www.food-info.net/ro/qa/qa-wi33.htm


Banii înapoi garantat!

Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Proiecte.ro.


Descarcă acest proiect cu doar 5€

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.

1. Numele și adresa de email:

ex. Andrei, Oana
ex. Popescu, Ionescu

* Pe adresa de email specificată vei primi link-ul de descărcare. Asigură-te că adresa este corectă și că poate primi email-uri.

2. Alege modalitatea de plată preferată:



* La pretul afișat se adaugă 19% TVA.


Hopa sus!