Cuprins
- Introducere 3
- Capitolul 1. Organisme europene de protecție a consumatorilor în industria alimentară 4
- Capitolul 2. Scurt istoric al protecției consumatorilor la nivelul Uniunii Europene 6
- Capitolul 3. Rolul și conținutul politicii de protecție a consumatorului în Uniunea Europeană 8
- Captolul 4. Dinamica politicii de protecție a consumatorului în Uniunea Europeană 11
- Capitolul 5. Standarde ale Codex Alimentarius în Europa 15
- Capitolul 6. Strategii ale organizațiilor de protecția consumatorilor din diverse țări ale Uniunii Europene 17
- Bibliografie & webografie 19
Extras din proiect
Introducere
Uniunea Europeană acordă o atenție deosebită măsurilor de protecție a sănătății, siguranței și bunăstării economice a consumatorilor. De asemenea, UE promovează drepturile acestora la informare și educație, contribuie la apărarea intereselor lor și îi încurajează să-și creeze propriile asociații de consumatori. [1]
Piața europeană actuală se caracterizează printr-o exigență deosebită față de toți agenții economici care doresc să fie prezenți pe această piață. Există o preocupare permanentă la nivelul organismelor europene în ceea ce privește definirea unui “cod de norme” al activității de protecție a consumatorilor în interdependență cu cele de stabilire și certificare a calității produselor. [2]
În prezent, în toate țările Europei de vest există organisme guvernamentale și neguvernamentale pentru protecția consumatorilor, iar unele țări au și institute de cercetări în acest domeniu, total sau parțial subvenționate de la buget. La acestea se adaugă sistemul juridic, care are sarcina de a rezolva plângerile consumatorilor care ajung până la acest nivel. [2]
Recunoașterea drepturilor consumatorilor la nivelul Uniunii Europene a fost stipulată într-o rezoluție din aprilie 1975, care prevedea măsuri de informare și protecție a consumatorilor. Această rezoluție a fost completată ulterior, odată cu crearea pieții unice europene. Astfel, au fost armonizate prevederile în domeniu din toate țările Uniunii, astfel încât să nu existe bariere comerciale sau disfuncțiuni în ceea ce privește schimbul de mărfuri. Armonizarea legislativă are, însă, un nivel minimal care permite unor state să mențină prevederi interne mai stricte de protecție a consumatorilor. [2]
Reacția tot mai atentă a autorităților UE la preocupările și exigențele sporite ale consumatorilor europeni - tot mai conștienți de drepturile lor și mai activi in presiunile exercitate asupra factorilor de decizie - s-a reflectat in procesul de dezvoltare a asociațiilor consumatorilor. Introducerea standardelor minime comune pentru siguranța produselor, regulile comune privind vânzarea la distanță, etichetarea, vânzarea prin comis - voiajori și altele au scopul să asigure consumatorii că obțin produse sigure de calitate ridicată și că beneficiază de servicii în condiții clare și fără surprize, indiferent din ce stat al UE provin acestea, pentru că bunurile pot să circule liber pe piața unică. [1]
La nivelul Uniunii Europene s-au înființat și organisme specializate. Astfel, există Comitetul Consultativ al Consumatorilor din Uniunea Europeană care funcționează cu subcomitete pe domenii. Astfel noile norme europene le oferă același grad de protecție împotriva practicilor comerciale dure sau a comercianților necinstiți, indiferent dacă își fac cumpărăturile de la magazinul de la colțul străzii sau de pe un site de internet dintr-o altă țară a UE. [1]
Capitolul 1. Organisme europene de protecție a consumatorilor în industria alimentară
Termenul de protecție a consumatorului se referă la “un ansamblu de dispoziții legale de natură politică sau privată care asigură respectarea drepturilor și intereselor consumatorilor” . Noțiunea de consumator, alături de noțiunea de agent economic desemnează cu exactitate principalii actori ai economiei de piață. [3]
Consumatorul este “persoana fizică ce dobândește, utilizează sau consumă ca destinatar final produse obținute de la agenții economici sau care beneficiază de servicii prestate de aceștia sau de alte organizații prestatoare”. [3]
Scopul asociațiilor de consumatori este de a apăra drepturile și interesele legitime ale consumatorilor, de a îi informa pe aceștia prin campanii de educare despre importanța cunoașterii drepturilor de care beneficiază, de a colecta informații referitoare la opiniile și problemele acestora și de a facilita legătura dintre legiuitor și cetățeni - consumatori. [1]
Deși nu beneficiază de drept de control, organizațiile pentru protecția consumatorilor au conferite prin lege atât dreptul cât și obligația de a asigura o informare continuă a consumatorilor, de a susține drepturile acestora, de a pune la dispoziția acestora informații independente privind calitatea produselor puse pe piață de comercianți. [1]
Asociațiile pentru protecția consumatorilor, au rolul de a proteja cetățenii, în calitatea acestora de consumatori, asigurând cadrul necesaraccesului neîngrădit la produse și servicii, informarea lor completă asupra caracteristiciloresentiale ale acestora, apărării și asigurării drepturilor și intereselor lor legitimeimpotriva unor practici abuzive. [1]
Principala instituție care apăra interesele consumatorilor europeni a fost Directoratul General- DG XXIV, adoptat în 1995, având misiunea permanentă de a promova politicile sectoriale de apărare a consumatorilor și de dezvoltare a unei politici specifice în domeniu. Tot în 1995 s-a luat decizia creării Comitetului Consultativ al Consumatorilor (CCC), devenind principalul organ consultativ al Comunității Europene. [5]
Un pas important în dezvoltarea politicii consumatorului l-a constituit crearea în 1978 a Comitetului de politică a consumatorilor, COPOLCO. În anul 1979 a fost elaborat un document de lucru al BEUC (Organizația Consumatorilor Europeni), care prevedea participarea consumatorilor la lucrările grupurilor tehnice CEN (Comitetul european de standardizare) CENELEC (Comitetul european de standardizare elctrotehnica). [5]
Alte organisme în domeniul protecției consumatorului sunt: C.C.C. reprezintă Comitetul Consultativ al Consumatorilor, organ consultativ al Comisiei Europene având un rol mai activ în ceea ce privește consumatorii în cadrul CEN și CENELEC. [5]
Un alt organism important în domeniul protecției consumatorilor este Asociația europeană pentru coordonarea reprezentării consumatorilor și standardizare (ANEC). Este organizația reprezentantă a consumatorilor europeni în activitățile de standardizare și certificare, apărând interesele consumatorilor și în elaborarea politicilor și a legislației legate de standardizare, cu scopul de a garanta un nivel înalt de protecție a consumatorilor. Reprezintă organizațiile naționale ale consumatorilor din Statele membre UE și EFTA. [1]
Bibliografie
[1] Scribd: Organisme Europene implicate in protectia consumatorului
[2] Scribd: Protectia Consumatorului la nivel european
[3] www.infoeuropa.ro
[4] www.eur-lex.europa.eu
[5] http://madr.ro/docs/dezvoltare-rurala/rndr/buletine-tematice/PT36.pdf
[6] https://www.ecolife.ro/98-uncategorised/255-codex-alimentarius-controlul-noii-ordini-mondiale-suplimentelor-alimentare.html
[7] Scribd: Politica privind protectia consumatorilor
[8] http://www.food-info.net/ro/qa/qa-wi33.htm
Preview document
Conținut arhivă zip
- Politica protectiei consumatorului in UE.docx