Fabricatie.Exploatare.Dezvoltare.Perspective. Boeing 767 este un avion american bimotor de transport cargo si pasageri, mediu si lung-curier produs de firma Boeing. Este un avion cu doua culoare (diametru mare), avand o capacitate medie, putand transporta intre 181 și 245 de pasageri pe distante cuprinse intre 9.400 si 12.200 km depinzand de varianta si de configuratie. Avionul a intrat în productie pentru a acoperi segmentul de mijloc în transportul aerian trans- si intercontinental, oferind capacitate de transport si consum de combustibil mai mici pe rute intercontinentale si transcontinentale fata de Boeing 747. In plus, a fost gandit ca inlocuitor pentru deja vechile si neincapatoarele Boeing 707. 767 a fost produs in 3 variante de dimensiuni diferite ale fuselajului: 767-200, 767-300, 767-400. • 767-200: Primul model, propus spre vazare in 1978 si operational din 1982, este folosit in principal pentru zboruri trans-continentale in Statele Unite ale Americii. Dotarea tipica este cu 224 locuri intr-o cabina cu 2 clase, limita maxima fiind data de numarul de usi de urgenta si fiind de 255 de locuri. Cu o modificare (adaugarea unei usi suplimentare), limita maxima posibila este de 290 de pasageri intr-o configuratie 2+4+2. • 767-200ER: Model construit pentru distante mai lungi si primul model care a fost folosit pentru operatiuni transatlantice. A intrat in serviciu in 1984 cu El-Al. • 767-300: Model lungit, si cu o autonomie similara cu cea a 767-200. Configuratia tipica este de 269 pasageri intr-o cabina cu 2 clase cu 7 locuri pe rand in clasa economic. A fost inaugurat dupa 767-200, primul client fiind JAL, care a introdus primul avion din aceasta serie in 1986. • 767-300ER: Model cu autonomie sporita, utilizabil pentru zboruri trans-pacifice. Primul client a fost American Airlines in 1988. • 767-300F: Model cargo dedicat, similar cu 767-300ER. Din cauza latimii mult prea mici, avionul nu poate cara containere tipice LD3, fiind nevoit sa foloseasca containere mai mici, special proiectate, LD2, in majoritatea spatiului disponibil. In plus, se folosesc paleti 88"x125". Acest lucru nu a împiedicat transportatorii de pachete si curierii rapizi, care nu au nevoie de transbordare in avioanele altor companii, sa adopte acest model, devenind astfel foarte popular.Primul avion introdus din aceasta sera a fost in 1995. • 737-400ER: Ultimul model 767, introdus in 1997, la comanda Delta Air Lines si Continental Airlines pentru a inlocui vechile trimotoare McDonnell Douglas DC10 si Lockheed L-1011 din dotarea flotelor lor. Avionul a fost lungit, aripile au fost lungite si ele, si varful aripilor a fost modificat pentru o aerodinamica crescuta. Dupa anul 1990 Boeing 767 a devenit cel mai utilizat avion pentru rute medii si mari fiind utilizat cel mai des la zboruri transatlantice intre Europa si Statele Unite ale Americii.Au fost comandate peste 1000 de aeronave pana in 2010,dintre care 900 au fost livrate.Cele mai populare modele sunt -300 si -300ER cu aproape doua treimi din modelele comandate.Pana in iulie 2010 se aflau in serviciul a peste 40 de companii aeriene 863 de avioane Boeing 767.Printre companiile care utilizeaza 767 se numara Delta Air Lines (101), American Airlines (73), All Nippon Airways (60), Japan Airlines (49), ABX Air (38), Air Canada (47), UPS Airlines (37), United Airlines (35),etc. Pe langa variantele civile prezentate anterior au fost construite si variante militare ale acestui model. • AST - Sistem de Test pentru Supraveghere Aeropurtata, model dezvoltat din 767-200, dotat cu o cupola larga, si cu senzori de infrarosu pentru detectia de rachete balistice. Avionul este retras, dar este pastrat pentru eventuale teste ulterioare. • KC767 - cisterna pentru alimentare aeriana, dezvoltat initial pentru Armata Americana, care insa a anulat contractul ulterior pe motiv de coruptie si conflict de interese. A fost comercializat insa catre Armata Japoneza si catre Armata Italiana, 8 bucati fiind produse pentru acestia. In plus, Boeing participa cu un model imbunatatit (KC767 Advanced) in competitia noua deschisa de Armata Americana, alaturi de Airbus. Daca Boeing va castiga, peste 150 vor fi produse.
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.