Școala clasică engleză

Proiect
8/10 (1 vot)
Conține 1 fișier: docx
Pagini : 30 în total
Cuvinte : 7183
Mărime: 150.35KB (arhivat)
Publicat de: Dana M.
Puncte necesare: 8

Cuprins

  1. Capitolul I Concepțiile lui Adam Smith despre avuția națiunilor și factorii
  2. de sporire ai acesteia
  3. 1.1 Date biografice despre Adam Smith
  4. 1.2 Mercantiliștii și fiziocrații vs. Adam Smith
  5. 1.3 Bogăția națională și căile ei de creștere
  6. Capitolul II Concepția lui Adam Smith despre avantajul absolut în
  7. comerțul exterior și foloasele politicii economice a liberului
  8. schimb
  9. 2.1 Date biografice despre Adam Smith
  10. 2.2 Concepția lui Adam Amith despre avantajul absolute în comerțul exterior
  11. 2.3 Concepția lui Adam Smith despre foloasele politicii economice a liberului schimb
  12. Capitolul III Concepția lui David Ricardo despre natură și mecanismul de formare a rentei
  13. 3.1 Date biografice despre David Ricardo
  14. 3.2 Conceptul lui David Ricardo despre natură
  15. 3.3 Conceptul lui David Ricardo despre mecanismul de formare a rentei
  16. Capitolul IV Meritele și limitele lui David Ricardo despre avantajul
  17. relativ în comerțul exterior
  18. 4.1 Date bigrafice despre David Ricardo
  19. 4.2 Meritele teoriei despre avantajul relative în comerțul exterior
  20. 4.3 Limitele modelului Ricardian
  21. Capitolul V Optimismul liberal al lui Adam Smith și ,,Teoria mâinii
  22. invizibile”
  23. 5.1 Date biografice despre Adam Smith
  24. 5.2 Studiile și activitatea ca professor
  25. 5.3 Teoria ,,mâinii invizibile”

Extras din proiect

Capitolul I

CONCEPȚIA LUI ADAM SMITH DESPRE AVUȚIA NAȚIUNILOR ȘI FACTORII DE SPORIRE AI ACESTEIA

1.1 ADAM SMITH ( 1723 -1790 )

- S-a născut în orașul Kirkaldy din comitatul Fife, Scoția, într-o vreme în care mulți dintre localnici mai foloseau cuie în loc de bani.Tatăl lui Adam Smith, un vameș, a murit înainte de nașterea sa; mama sa, fiică a unui proprietar bogat de terenuri, s-a dedicat cu multă grijă educației copilului bolnăvicios. La vârsta de 4 ani, a fost luat de câtre o șatră de țigani, dar a fost salvat la timp.

După studii de filosofie la Universitatea din Glasgow, sub bacheta maestrului său Francis Hutchenson ,apoi la Oxford, debutează în cariera universitară la Edinburg apoi, din 1751, i se oferă catedra de Logică apoi cea de Filosofie morală a Universității din Glasgow.

În 1759 Adam Smith a publicat o carte ce a stârnit senzație ” Teoria sentimentelor morale ”. În anul 1762 și-a luat doctoratul în drept. În 1764 a părăsit universitatea și a acceptat să fie profesorul particular al fiului ducesei de Buccleuch (căsătorită- după moartea soțului -cu omul politic Charles Townshend).

Întors în Scoția în 1766, Adam Smith s-a instalat la Kirkaldy, lângă mama sa, pentru a se dedica elaborării ” Bogăției națiunilor”. În 1773 lucrarea era aproape terminată. Din acest an s-a mutat la Londra, iar la 9 martie 1776 a publicat ” Bogăția națiunilor. Cercetare asupra naturii și cauzelor ei ”, probabil una dintre cele mai faimoase lucrări din întreaga istorie a gândirii economice.

În ianuarie 1778 Smith a fost numit comisar al vămilor la Edinburgh, plătit cu 600 lire pe an. În 1787 a fost numit „lord rector” al Universității Glasgow. Alături de mama sa, care a trăit până la nouăzeci de ani (decedată în 1789), a dus o viață tihnită de celibatar; senin, mulțumit și—foarte probabil —distrat până la sfârșitul zilelor. Adam Smith s-a stins din viață la 17 iulie 1790. Cu o săptămână înainte de a muri, Smith a cerut prietenilor săi să-i ardă manuscrisele,în afară de câteva, lucru pe care l-a controlat personal. În felul acesta 16 volume de manuscrise au fost distruse fără ca cineva să fi avut voie măcar să cerceteze conținutul lor.

Considerat “părintele Economiei politice”, Adam Smith a fost contemporan cu fiziocrații francezi, a preluat elemente ale gîndirii acestora, ca și de la W.Petty, Cantillon si Turgot, dar a elaborat o paradigmă de gândire proprie, care s-a constituit în modelul întregii școli economice liberale, dominând gândirea economică până în perioada dintre cele două râzboaie mondiale.

Întreaga lui concepție a fost elaborată în perioada afirmării modului de producție capitalist în Anglia. Ca urmare a revoluției industriale, a avut loc trecerea de la producția meșteșugărească feudală la cooperația simplă și apoi la manufactura capitalistă si la mașinism.

Lucrări principale :

- “THE TEORY OF MORAL SENTIMENTS” (“TEORIA SENTIMENTELOR MORALE”) -1759

- “AN INQUIRY INTO THE NATURE AND CAUSES OF THE WEALTH OF NATIONS” (“AVUTIA NATIUNILOR. CERCETARE ASUPRA NATURII SI CAUZELE EI.”) -1776

1.2 MERCANTILIȘTII ȘI FIZIOCRAȚII VS. ADAM SMITH

Punctul de pornire în demersul științific al lui Adam Smith a fost același cu cel al mercantiliștilor și fiziocraților: „Ce este bogăția și cum poate fi ea sporită”? Dar, numai punctul de pornire! Între Adam Smith și predecesorii săi au existat diferențe fundamentale:

1. Mercantiliștii și fiziocrații au căutat răspuns la întrebarea „Cum poate fi îmbogățit statul (suveranul)”?. Această modalitate de punere a problemei a dominat gândirea economică în secolele XVI-XVIII. Adam Smith a sesizat că puterea economică a statului (suveranului) depinde de puterea economică a națiunii. De aceea el și-a îndreptat atenția spre studiul „Îmbogătirii națiunilor”. Din acest moment obiectul principal de studiu al științei economice va fi —timp de un secol—„bogăția națiunilor”.

2. Mercantiliștii și fiziocrații au considerat că există doar un singur factor de producție (capitalul comercial, respectiv natura). Adam Smith este susținătorul formulei trinitare a factorilor de producție (munca, natura, capitalul).

3. Mercantiliștii au definit bogăția drept „bani sau tot ce poate fi transformat în bani”. Fiziocrații apreciau că bogăția este formată din „bunurile ce pot fi consumate fără a fi afectate condițiile reproducerii lor” (în esență, agricole). Adam Smith consideră că bogăția

este formată din „totalitatea bunurilor marfă de care dispune o națiune” ; aurul, comorile, tezaurele regale nemaiavând valoare.

4. Mercantiliștii și fiziocrații au redus sfera productivă la o singură ramură (comerțul,

respectiv agricultura). Adam Smith a extins-o la „toate ramurile producției de mărfuri”.

5. Mercantiliștii și fiziocrații erau „etatiști”. Mercantiliștii au susținut o politică economic protecționistă, promovată prin forța statului. Fiziocrații doreau „puțină legislație, dar multă autoritate” și susțineau—totodată—libertatea de acțiune a individului în cadrul „ordinii naturale”, adaptată „ordinii naturii” de către autoritatea statală. Adam Smith promovează libertatea deplină a lui „homo oeconomicus” (desemnând omul profund individualist,profund egoist,în permanentă concurență cu ceilalți si mânat de dorința unui profit cât mai mare și neîngrădit decât de limitele propriului interes) și apreciază că „ordinea naturală” se instaurează de la sine — într-un climat liberal — prin acțiunea „mâinii invizibile”. Ordinea astfel stabilită este cea mai just posibilă : fiecare vânzător este remunerat după importanța serviciilor pe care le face, prețurile variind în același sens cu intensitatea, sau numărul nevoilor satisfăcute de serviciile respective.

Bibliografie

1. Anca Dodescu, Ioana Pop Cohuț ”Doctrinele economice”, Editura Universitatea din Oradea, Oradea, 2004 ;

2. Adam Smith, ”Avuția națiunilor. Cercetare asupra naturii și cauzelor ei.” ,vol I, Editura Academiei Republicii Populare Române, 1962 ;

3. Adam Smith, ”Avuția națiunilor. Cercetare asupra naturii și cauzelor ei. ”vol II, Editura Academiei Republicii Populare Române, 1965 ;

4. Tiberiu Brăilean, ”O istorie a doctrinelor economice”, Editura Institutul European, 2000 ;

5. Gheorghe Popescu, ”Fundamentele gândirii economice”, Editura Anotimp, Oradea, 1993 ;

6. Gheorghe Popescu, ”Evoluția gândirii economice”, Editura Academiei Române, Bucuresti, 2004 ;

7. http://ro.wikipedia.org/wiki/Adam_Smith ;

8. http://www.seap.usv.ro/~ro/cursuri/ECTS/ECTS_IGE.pdf .

- -Gheorghe Popescu, Evoluția gândirii economice, Editura Gheorghe Barițiu, Cluj-Napoca, 2000

- -Anca Dodescu coord., Ioana Pop Cohuț, Doctrine Economice, Editura Universității din Oradea, Oradea, 2004

- http://ro.wikipedia.org/wiki/Adam_Smith

- Anca Dodescu, Ioana Pop Cohuț, Doctrine economice, Editura Universității din Oradea, 2004

- Gheorghe Popescu, Evoluția gândirii economice, Editura Gheorghe Barițiu, Cluj-Napoca, 2000

- http://ro.wikipedia.org/wiki/David_Ricardo

Anca Dodescu - ,,Doctrine economice”.,Editura Universității din Oradea, 2004

Gheorghe Popescu - ,,Evoluția gândirii economice”,Editura Academiei Române, Editura Cartimpex, 2004

Gheorghe Popescu - ,,Economistul genial”,Editura Risoprint, 2007

http://ro.wikipedia.org/wiki/David_Ricardo

http://www.scribd.com/doc/52747270/Meritele-teoriei-lui-David-Ricardo

- Nechita Daniela, Doctrine economice, Editura Europlus, Galați, 2010

- Anca Dodescu, Doctrine economice, Editua Universități din Oradea, Oradea 2004

- www.ro.wikipedia.org

- Gheorghe Popescu, Evoluția gândirii economice, Editura Academiei române și Editura Cartimpex Cluj, 2004

- http://www.scribd.com/doc/40707814/Gandirea-economică-a-lui-Adam-Smith-1

Preview document

Școala clasică engleză - Pagina 1
Școala clasică engleză - Pagina 2
Școala clasică engleză - Pagina 3
Școala clasică engleză - Pagina 4
Școala clasică engleză - Pagina 5
Școala clasică engleză - Pagina 6
Școala clasică engleză - Pagina 7
Școala clasică engleză - Pagina 8
Școala clasică engleză - Pagina 9
Școala clasică engleză - Pagina 10
Școala clasică engleză - Pagina 11
Școala clasică engleză - Pagina 12
Școala clasică engleză - Pagina 13
Școala clasică engleză - Pagina 14
Școala clasică engleză - Pagina 15
Școala clasică engleză - Pagina 16
Școala clasică engleză - Pagina 17
Școala clasică engleză - Pagina 18
Școala clasică engleză - Pagina 19
Școala clasică engleză - Pagina 20
Școala clasică engleză - Pagina 21
Școala clasică engleză - Pagina 22
Școala clasică engleză - Pagina 23
Școala clasică engleză - Pagina 24
Școala clasică engleză - Pagina 25
Școala clasică engleză - Pagina 26
Școala clasică engleză - Pagina 27
Școala clasică engleză - Pagina 28
Școala clasică engleză - Pagina 29
Școala clasică engleză - Pagina 30

Conținut arhivă zip

  • Scoala clasica engleza.docx

Alții au mai descărcat și

Mari economiști la istoria gândirii economice - Adam Smith

1. Biografie Adam Smith s-a nascut la 5 iunie 1723, a fost un economist, om politic si filozof scotian. Lucrarea sa, Avutia natiunilor, cercetare...

Dinastia Tudorilor

In secolul XVI un rege sarac ar fi însemnat un rege slab, un rege fara putere asupra parlamentului si nobilimii. Henric al -VII-lea este primul...

Despre Democrațiile Particulare

Are o însemnatate simbolica faptul ca Journal of Democracy – forul numarul unu al teoriei tranzitiei democratice – publica în primul sau numar pe...

Caracterizare generală a epocii elenistice

Termenul elenistic a fost folosit mai intai pentru a desemna limba greaca, pentru ca in secolul al XIX-lea termenul sa desemneze perioada istorica...

Te-ar putea interesa și

Istoria gândirii economice - economiști celebri - John Maynard Keynes (1883-1946)

Curente de gândire în economie Primele consemnari de economie, astfel prezentate încât sa corespunda unor standarde azi denumite stiintifice, sunt...

Școala clasică - reprezentare și filosofia sa economică

1. Apariţia liberalismului clasic Perioada cuprinsă între secolele XVII-XVIII a fost marcată de importante schimbari în planul gândirii economice....

Clasicismul

Scoala clasica: fond de idei si caracteristici Clasicismul reprezinta un curent de gandire economica,utilizat pentru prima data de catre Karl...

Școala clasică engleză

Adam Smith, este considerat “parintele” economiei politice moderne mai ales datorita tratatului sau “O cercetare asupra natiunilor si cauzelor...

Școala clasică engleză - Adam Smith & David Ricardo, modele contemporane de dezvoltare economică

Procesul de formare a economiei ca știință a avut loc într-o perioadă îndelungată a evoluției societății omenești. Idei și chiar teorii economice...

John Stuart Mill

John Stuart Mill s-a nascut la 10 mai 1806 in localitatea Pentonville,langa Londra fiind fiul lui James Mill.Filozof,economist si director la...

Macroeconomie

LECTIA 1 CAPITOLUL 1 Introducere in studiul economiei Cuvinte cheie: economie, fenomene, procese, resurse, trebuinte, 1.1. Etapele formarii si...

Introducere în Studiul Economiei

Având profunde cunostinte teoretico-metodologice, indispensabile pentru întelegerea complexitatii vietii economice reale, a dinamicii structurilor...

Ai nevoie de altceva?