Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului

Proiect
8/10 (1 vot)
Domeniu: Limba Română
Conține 2 fișiere: doc
Pagini : 58 în total
Cuvinte : 15754
Mărime: 56.99KB (arhivat)
Publicat de: Liviu Adam
Puncte necesare: 8

Extras din proiect

“De ti-am fost drag, te leapãdã câtva

De fericire si trãgându-ti sufletul,

Cum poti, in lumea asta asprã, spune

Povestea mea…”

(Hamlet, actul V, scena II)

Încremenitã într-un vesnic început, cartea debuteazã mereu sub o altã înfãtisare, disimulând tãcerea unei noi prezente printr-o iluzie apostolicã. Jocul este repetat în mod amenintãtor, cãci oceanul de cernealã crescut în jurul insulei riscã sã o inunde. Dar totul nu e decât un fals pericol, cartea fiind, o datã cu fiecare reluare a ei, suspendatã in acel moment de “tragere a sufletului” premergãtor rostirii. Se împlineste, astfel, dorinta lui Foucault, corespunzând unui unic proiect identitar: “As vrea ca o carte (…) sã nu fie nimic altceva decât frazele din care e fãcutã”.

Destinul barocului este unul dintre cele mai surprinzãtoare exemple de supravietuire culturalã. Pânã în clipa în care i-a fost recunoscut dreptul de existentã în “cetatea literelor”, acest fenomen “straniu” a fost nevoit sã se supunã conditiei exilatului si sã rãtãceascã temporar dincolo de portile cetãtii. Este de prisos sã reluãm aici întreaga discutie asupra acestei probleme, mai ales în situatia în care ea a fost analizatã în modul cel mai temeinic cu putintã. Studiile unor cercetãtori ca Heinrich Wolfflin, Eugenio d’Ors, Marcel Raymond, Jean Rousset, Rene Wellek, Dolores Toma, Alexandru Ciorãnescu, Adrian Marino, Edgar Papu (am mentionat doar câteva nume, omisiunile fiind, cu sigurantã, la fel de celebre în istoria cercetãrii fenomenului) delimiteazã specificul barocului si îl impun ca reper obligatoriu în dialogul cultural. De aceea voi evita sã deschid usi acolo unde sunt deja larg deschise, limitându-mã la una din “fatetele” acestui complex al barocului.

Urmând sugestiile lui Rene Wellek, Edgar Papu nuanteazã cele douã tendinte de cercetare a barocului puse în evidentã în lucrarea Concepts of Criticism (1962): una defineste barocul în “termeni de stil”, cealaltã “cu referire la categoriile ideologice sau la atitudini emotionale”. Dar criteriile guvernate de “categoriile ideologice” sunt diferite de acelea cãlãuzite de “atitudinile emotionale”. Se ajunge, astfel, la trei “tendinte” în cercetare, “având, pe rând, ca obiective, forma, ideea si simtirea (sau mai curând trãirea)”.

Neoprindu-se la ideea, afirmatã si de Wellek, a conjugãrii necesare a tendintelor observate pentru deplina întelegere a fenomenului, Papu analizeazã cele trei directii pentru a stabili cãreia îi revine rolul cãlãuzitor. Astfel primele douã esueazã în solutii nesatisfãcãtoare. Abia “atitudinea emotionalã” sau sentimentul existentei reprezintã firul Ariadnei. Ipoteza de la care porneste Papu este aceea cã “fiecare stil are la bazã câte o altã trãire, cãreia îi corespunde mereu câte un nou domeniu artistic”; acesta îsi va extinde “propriile categorii asupra tuturor celorlalte arte dinlãuntrul respectivei arii stilistice”. Dacã clasicismul cunoaste pasiunea reductiei, arta dominantã fiind sculptura; romanicul- pasiunea integrãrii reale, expresia artisticã adecvatã fiind arhitectura; Renasterea- pasiunea integrãrii mentale, arta care îi corespunde fiind pictura; romantismul- pasiunea penetrantã a muzicii, barocul cunoaste pasiunea arãtãrii, arta prin care îl putem pãtrunde initial fiind spectacolul, teatrul.

În ansamblul artelor vizuale, Barocul se distinge prin promovarea “valorilor ostentatiei” (M. Raymond), traduse de Papu prin potentarea arãtãrii, “ajunsã pânã la gradul de provocare vizualã.” Obiectul privit cucereste si stãpâneste ochiul printr-o actiune percutantã. Barocul, asemeni spectacolului, are la bazã o “arãtare activa”, motrice.

Papu distinge apoi dubla articulare a arãtãrii, cea exterioarã aflându-se într-un raport de complementaritate cu “revelarea intimã” datã de un accident lãuntric si care premerge primeia, determinând-o. Notiunea de teatral este propulsatã din interior de aceea de tragic.

Preview document

Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 1
Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 2
Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 3
Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 4
Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 5
Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 6
Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 7
Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 8
Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 9
Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 10
Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 11
Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 12
Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 13
Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 14
Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 15
Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 16
Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 17
Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 18
Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 19
Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 20
Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 21
Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 22
Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 23
Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 24
Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 25
Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 26
Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 27
Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 28
Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 29
Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 30
Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 31
Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 32
Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 33
Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 34
Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 35
Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 36
Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 37
Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 38
Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 39
Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 40
Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 41
Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 42
Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 43
Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 44
Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 45
Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 46
Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 47
Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 48
Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 49
Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 50
Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 51
Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 52
Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 53
Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 54
Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 55
Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 56
Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 57
Jocurile măștii și ale revelării în lumile barocului - Pagina 58

Conținut arhivă zip

  • Bibliografie.doc
  • Jocurile Mastii si ale Revelarii in Lumile Barocului.doc

Alții au mai descărcat și

Romanul Românesc de la Începuturi până în Secolul XX

ARGUMENT Lucrarea de faţă îşi propune să prezinte tabloul complex al experienţelor moderne din romanul nostru interbelic. O prezentare a acestor...

Poezia Postmodernistă

Justificarea temei Consider că am ales această temă dintr-un motiv foarte întemeiat; în ultimele decenii au apărut în literatură nume noi care...

Oglinda - Simbolul Înțelepciunii și al Cunoașterii

I Notiuni generale 1.1 Introducere Cu toţii ştim ce este o oglindă: un obiect din metal sau sticlă, de diferite forme, având o faţă acoperită cu...

Problematica geniului la Eminescu

MIHAI EMINESCU - TEME ABORDATE ÎN OPERELE SALE Mihai Eminescu reprezintă continuitatea culturii şi literaturii române, în ceea ce a realizat ea...

Neomodernismul în poezie - procedee și trăsături stilistice

Plan de idei: -Neomodernismu poetic sau Generatia ’60; -Nichita Stanescu; -Poezia "Catre Galateea" ; -Poezia „Leoaica tanara, iubirea”;...

Fronda în Literatura Intrebelică Orientări Avangardista

AVANGARDA(AVANGARDISM) provine din limba franceză(avant-garde). Termenul este împrumutat din limbajul militar, unde indică un detaşament trimis...

Identitate culturală în context european

Asumarea identităţii culturale în context european a României începe în secolul al XlX-lea, când se conturează clar orientarea spre valorile...

Curentele Literare

Cultura – cuprinde creaţiile spirituale ale omenirii, scopul cărora este cunoaşterea, înţelegerea şi frumosul. Funcţia culturii este de a educa...

Ai nevoie de altceva?