Tipuri de comunicare După nivelul interacțiunii: După tipul de cod utilizat: După canalul utilizat: Interpersonală, intrapersonală (monologul), de grup, de masă, publică sau mediatică Verbală (orală și scrisă), paraverbală și nonverbală Directă (nemijlocită), mediată (când se folosesc canale intermediare cum ar fi telefonul, internetul, camerele de filmat etc) Tipuri de comunicare După criteriul relațiilor emițător-receptor: După criteriul mijloacelor fizice și a analizatorului căreia se adresează stimulul mesajului: În funcție de numărul de participanți: Comunicare privată, comunicare publică (comunicare educațională, administrativă/instituțională, politică, artistică, religioasă, științifică și tehnică) Comunicare acustică, comunicare tactilă, comunicare chimică, comunicare vizuală Comunicarea bipolară, comunicare multipolară (un emițător și mai mulți receptori; un receptor și mai mulți emițători) Prevenirea conflictelor printr-o comunicare eficientă: Comunicarea suportivă Comunicarea asertivă Presupune: Manifestarea interesului pentru cunoașterea elevului, a familiei, a culturii din care acesta face parte; Ascultarea (activă și pasivă a elevului) atunci când acesta are nevoie să se exprime; Utilizarea aprecierilor în defavoarea criticilor în situațiile de învățare; Comunicarea expectanțelor pozitive cu privire la elev; Oferirea feedback-urilor specifice descriptive, utile formării și dezvoltării elevului. Are în vedere tehnica mesajul de tip EU: indică elevilor în ce mod comportamentul lor îl afectează pe profesor și cum dorește acesta să se schimbe acest comportament. Componente: - comportamentul inadecvat: Când tu/voi .. - Eu (mă) simt - schimbarea comportamentală: Aș dori ca voi Mesajele trebuie să nu lase loc interpretărilor, să fie clare. Un asemenea mesaj comunică elevului în manieră non-evaluativă efectul comportamentului său inadecvat asupra profesorului Exercițiu Exemplu: Context: profesorul explică un eveniment istoric, iar Mihai vorbește cu colegul de bancă. Mesajul: Mihai, dacă tu vorbești în timp ce explic ceva, eu mă simt deranjat. Aș vrea să te oprești și să fii atent la explicațiile mele.
Abric, J.-C.(2002) ,Psihologia comunicării. Teorii și metode, Editura Polirom, Iași; Gruar, E., (2001), Tehnici de comunicare, Editura Mediamira, Cluj-Napoca; Kory, F. (2016). Comunicarea interpersonală. Editura Polirom; Mihăilă, o. Ildiko Pașc, (2008), Tehnici de comunicare. Suport de curs pentru forma de învățământ ID, Universitatea din Oradea, Oradea.
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Proiecte.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.