Cuprins
- 1. Definirea problemei economice de rezolvat 3
- 2. Modelarea problemei utilizȃnd metodele specifice unei baze de cunoştinţe (scopuri, calificatori, variabile, reguli) 3
- 3. Implementarea modelului în generatorul de sisteme expert Exsys 16 6
Extras din proiect
1. Definirea problemei economice de rezolvat
Prototipul de sistem expert EXSYS realizat are ca obiectiv urmăriea şi evaluarea capacităţii clienţilor unei bănci (fie ei persoane fizice sau juridice) de a rambursa la timp creditele primite de la aceasta, prin evaluarea performanţelor financiare ale acestora şi prin serviciul datoriei la care aceştia au apelat, informaţii utile băncii care acordă creditele pe parcursul perioadei întrucȃt astfel banca poate ştii clar situaţia clientului şi dacă este cazul să intervină sau nu.
De asemenea, conform acestor calificatori şi anume performanţa financiară şi serviciul datoriei, banca poate afla în orice moment în ce situatie se află clienţii, de exemplu daca situaţia financiară este foarte bună şi serviciul datoriei este bun, adică ratele şi dobȃnzile se plătesc la scadenţă, atunci clientul se află în situaţia standard, care este situaţia cea mai dorită de către bancă.
Ȋn alt caz, dacă performanţa financiară a clientului este una foarte bună dar serviciul datoriei este unul slab, clientul este în observaţia băncii.
Acestea două însă sunt doar cȃteva exemple, sistemul expert realizat fiind detaliat mai jos.
2. Modelarea problemei utilizȃnd metodele specifice unei baze de cunoştinţe (scopuri, calificatori, variabile, reguli)
• CALIFICATORI: Cei doi calificatori care ne ajută mai departe să atingem scopul precizat mai sus sunt:
a) Serviciul datoriei solicitată de clienţi;
b) Performanţa financiară a clienţilor.
Serviciul datoriei solicitată de către clienţi poate fii pentru bancă:
- BUN, dacă ratele şi dobȃnzile se plătesc la scadenţă sau cu o întȃrziere de maxim 7 zile;
- SLAB, dacă ratele şi dobȃnzile se plătesc cu întȃrziere de pȃnă la 30 de zile;
- NECORESPUNZĂTOR, dacă ratele şi dobȃnzile se plătesc cu întȃrziere mai mare de 30 zile.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Prototip de Sistem Expert EXSYS pentru Evaluarea Capacitatii Clientilor de Onorare a Datoriei la Scadenta.docx