Extras din proiect
PROPUNĂTOR : Prof. Tomescu Sofica
CLASA a V-a
GRUP ȚINTĂ: V. A., M. B., D. G., H. D., E. D., D. A.
SCOP - fixarea și consolidarea cunoștințelor deprinse într-o măsură nesatisfăcătoare la orele de curs de către elevii cu ritm lent de învățare;
COMPETENȚE:
- înlănțuirea clară a ideilor în povestirea orală a unui text citit;
- scrierea corectă a cuvintelor într-o, într-un, dintr-o, dintr-un, printr-o, printr-un, sa, s-a, sau, s-au, la, l-a, nea, ne-a, neam, ne-am, ia, i-a, săi, să-i, iau, i-au;
- identificarea temei, a unor informații esențiale și de detaliu;
- receptarea textului scris de diverse tipuri ;
- monitorizarea propriei scrieri ;
- observarea comportamentelor și a atitudinilor de lectură, identificând aspectele care necesită âmbunătățire ;
- utilizarea achizițiilor sintactice și morfologice de bază ale limbii rămâne standard.
DESCRIEREA SITUAȚIEI INIȚIALE
Cinci elevi (Vameșu Adrian, Mureșanu Bogdan, Deaconescu Gabriel, Huruială Dănuț, Epure Denisa, Deaconu Alexandru) au înregistrat în semestrul I dificultăți majore în atingerea performanțelor școlare satisfăcătoare la limba și literatura română. Ideea inițierii acestui proiect derivă din necesitatea eradicării deficiențelor de învățare ale acestor elevi, și a formării unei imagini de sine în concordanță cu nivelul de aspirație și posibilitățile mentale ale fiecărui elev.
Elevii știu să citească, dar întâmpină dificultăți în identificarea informațiilor esențiale după citirea globală a unui text. La literatură au dificultăți în formularea ideilor principale, secundare, identificarea modurilor de expunere, interpretarea titlului și a textului citit, explicarea unor cuvinte; la limba română dificultăți întâmpină datorită necunoașterii părților de vorbire, a părților de propoziție, a scrierii unor cuvinte cu cratimă.
Acest program/plan de intervenție își propune reducerea dificultăților de învățare prin exersare și prin dezvoltarea capacităților de receptare a mesajului scris, prin exerciții de lectură expresivă, exerciții de identificare a ideilor principale și secundare, exerciții de asociere corespunzătoare text - imagine/desen, exerciții de scriere, de transcriere și de rescriere corectă a unor texte, exerciții de identificare a formei corecte a unor fapte de limbă, exerciții de completare a cuvintelor într-un text lacunar, pe baza unor criterii date. Se va evalua munca fiecărui elev oferind feedback concludent și imediat.
Conținuturi Competențe Activități de învățare Resurse Modalități de evaluare
Procedurale Materiale
Povestirea orală a textului narativ cu dialog
Citirea corectă, conștientă și expresivă a textului;
Formularea ideilor principale din textul dat
Alcătuirea rezumatului, folosindu-se de planul de idei
Exerciții de identificare a unor cuvinte / expresii noi în textul suport
Citirea corectă și fluentă a textului scris
Exerciții de căutare a unor cuvinte în dicționar
Exerciții de identificare și de delimitare a părților componente ale unui text
Discutarea textului în funcție de următorii parametri : , „ce se povestește„ (ce se întâmplă, care este acțiunea relatată) „cine ia parte ala acțiune„ (personajele) , „unde„ (plasarea acțiunii în timp și spațiu) , „cum„ (modul de desfășurare a acțiunii), „cine povestește”
Exerciții de ordonare cronologică a unor idei
dintr-un text dat. Activitate frontală
Activitate în grup cu dicționarul
Lectura expresiva, Conversația euristică
Joc de rol
Texte suport din manual
Flip-chart
Dicționar explicativ al limbii române
Fișe de lucru Observare sistematică
( 2-3 elevi )
Evaluare prin întrebări orale
Sarcini individuale
Textul scris de diverse tipuri Identificarea temei, a unor informații esențiale și de detaliu;
Receptarea textului scris de diverse tipuri ; Transcriere unor cuvinte/grupuri de cuvinte ilustrative pentru tema textului dat.
Exerciții de identificare a unor cuvinte / expresii noi în textul suport
Exerciții de căutare a unor cuvinte în dicționar
Exerciții de asociere corespunzătoare text - imagine/desen.
Antrenarea în dialoguri simple, pe teme de interes, de tipul „întrebare - răspuns”, pentru a verifica dacă mesajul textului a fost înțeles Activitate frontală
Activitate în grup cu dicționarul
Lectura expresiva, Conversația euristică
Joc de rol Texte suport din manual
Flip-chart
Dicționar explicativ al limbii române
Fișe de lucru
Observare sistematică
( 2-3 elevi )
Evaluare prin întrebări orale
Evaluare prin fișe scrise
Sarcini individuale
Preview document
Conținut arhivă zip
- Activitati remediale.docx