CAPITOLUL 1 3 1.1 Notiuni generale 3 1.2 Responsabilitatile etice 3 CAPITOLUL 2 3 2.1 Codurile de etica 3 2.2 Comportament non-etic in afacerile MNC-urilor 3 2.3 Etica in cazul I.M.M.-urilor 3 CAPITOLUL 3 3 3.1 Principii de baza ale eticii in afaceri 3 3.2 Studiu de caz 3 Concluzii 3 Bibliografie 3
CAPITOLUL 1 1.1 NOTIUNI GENERALE Notiunea de etica provine din termenul grecesc ,,ethos", semnificand caracter sau obisnuinta, iar notiunea de morala provine din latina - ,,mores", semnificand aproape acelasi lucru. Termenii de etica si morala, in limbaj obisnuit, ii utilizam intersarjabil; consideram ca o persoana actioneaza etic atunci cand ea actioneaza moral, corect; invers, descriem o persoana ca fiind rea, imorala atunci cand percepem comportamentul ei ca fiind non-etic/imoral . Distinctia teoretica intre etica si morala ETICA MORALA DEFINITIE Reflectie ce ghideaza actiunea individului Norma impusa prin drept CARACTERISTICI - Fundament: libertatea judecatii si actiunii - Distinctia dintre bine si rau, actiune ce deriva in raport de ceea ce consideram ca fiind bine - Da sens lucrurilor prin alegerea facuta (valori la care ne raportam) - Fundament: cod social - Distinctia dintre bine si rau si actiunea ce deriva in raport cu ceea ce este conform - Sens impus In optica noastra vom defini etica afacerilor ca un domeniu de analiza asupra a ceea ce este corect/incorect in comportamentul celor interesati in succesul organizatilor de afaceri. 1.2 RESPONSABILITATILE ETICE Etica manageriala este determinata de regulile si principiile care definesc conduita corecta in afaceri. Adesea este dificil sa determinam ce este corect si ce este incorect, aceasta depinzand de standardele specifice acceptate de societate. Principalele constatari pe care le putem desprinde din analiza practicilor firmelor sunt urmatoarele: - etica afacerilor nu constituie, inca, o ,,problema" care sa-i preocupe pe manageri; - managerii considera ca, in economia de piata, ,,a face afaceri profitabile" si ,,a avea un comportament etic" sunt lucruri care se exclud reciproc; - managerii considera ca ei au un comportament corect, dar nu dispun de informatii privind principalii lor parteneri/competitori. In esenta, problematica eticii in afaceri se refera la: - Ce este CINSTIT? - Ce este CORECT? - Ce este ADEVARAT? - Ce este RESPONSABIL? Domeniile la care se refera responsabilitatile etice ale firmei si aspectele implicate sunt urmatoarele: - Proprietari (profitul, riscuri) - Salariati (angajare, promovare, retrogradare, concediere, salarii, premii, sanctiuni) - Clienti (calitatea produselor si serviciilor, informatii asupra continutului produselor, pret) - Comunitate (protejarea mediului, educatie, invatamant, cultura) Pentru asigurarea caracterului etic al afacerilor, managerii trebuie sa intreprinda o serie de actiuni: - formularea clara a politicilor, regulilor si codului de conduita in scopul incurajarii comportamentului etic al salariatilor; - mentinerea unei inalte etici manageriale; - definirea clara a obiectivelor; - initierea unor programe de pregatire etica pentru toti salariatii; - asumarea de catre manageri a responsabilitatii privind abaterile de la etica; - apelarea la specialisti din afara firmei pentru analiza cat mai corecta a comportamentului etic.
Dan Craciun s.a. - Etica afacerilor, Editura Paideia, Bucuresti, 2005 pag. 7 D. Craciun, V. Morar, V. Macoviciuc - Etica afacerilor, Editura Paideia, Bucuresti, 2005, pag.9 Pearson Education, New Jersey, 2005, pag. 111 si urmatoarele 104 P. Nica , coord. - Managementul firmei, Editura Condor, Chisinau G. Dessler - Management, 3rd edition, Pearson Education, New Jersey, 2004, pag.64 K. Werner, H. Weiss - Lucr. cit., pag.178 Popa, I.; Filip, R., Management international, Ed. Economica, Bucuresti, 1999, p. 257 Mathis R., Panaite Nica, op. cit., p.273 Note de curs : Aurel Burciu
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Proiecte.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.