1. Auditul calitatii – Definitii. Importanta 3 2. Tipuri de audit 5 3. Metodologia auditului sistemelor de management al calitatii 8 Bibliografie 10 Anexe 11
1. Auditul calitatii – Definitii. Importanta In domeniul calitatii prin auditul se intelege o persoana care are calificarea necesara pentru efectua auditul ale calitatii, care trebuie sa fie autorizat pentru efectuarea unui anumit audit. Potrivit standardului international SR EN ISO 19011:2003 “auditul” este un proces sistematic, independent si documentat in scopul obtinerii de dovezi de audit si evaluarea lor cu obiectivitate pentru a determina masura in care sunt indeplinite criteriile de audit . Auditul calitatii este un instrument de progres in sprijinul managementului, un mijloc de implementare a calitatii totale. Auditul furnizeaza, de fapt mesajul asteptat al celui care detine independenta punctului de vedere. Auditul calitatii este si un vector de recunoastere a eforturilor depuse de organizatie, oferind o deschidere pentru angajarea intr-o noua etapa de progres. In mod normal, auditurile calitatii vor fi desfasurate pentru atingerea unuia sau a mai multor obiective, dintre cele ce urmeaza: • Sa verifice in cadrul unei organizatii daca propriul sistem al calitatii functioneaza corect si satisface in permanenat exigentele prescrise (conformitatea sau neconformitatea elementelor sistemului calitatii cu exigentele prescrise in standarde); • Sa determine eficacitatea sistemului de management al calitatii în satisfacerea obiectivelor calitative prescrise; • Sa ofere organizatiei auditate ocazia sa-si amelioreze propriul sistem de management al calitatii; • Sa realizeze o evaluare initiala a unui furnizor, in vederea stabilirii unor relatii contractuale cu acesta; • Sa verifice, in cadrul relatiilor contractuale, daca sistemul de management al calitatii furnizorului satisface in permanenta exigentele prescrise si daca acesta functioneaza corect; • Sa permita certificarea sistemului de management al calitatii organizatiei auditate. Auditorii isi desfasoara activitatea prin aplicarea urmatoarelor principii : • conducere etica, bazata pe un inalt profesionalism, integritate, confidentialitate si discretie; • prezentare corecta a celor constatate, respectand cu exactitate adevarul, inclusiv raportarea opiniilor divergente ivite intre membrii echipei de audit si a obstacolelor semnificative constatate in timpul auditului si nerezolvate; • competenta şi maxim de atentie profesionala in desfasurarea activitatii, tinand cont in permanenta de importanta auditului si de increderea pe care clientii le-au acordat-o. • Pentru intelegerea corecta si completa a procesului de audit, este necesara explicarea unor termeni cu care se opereaza in permanenta in acest domeniu: • auditatul reprezinta organizatia care este supusa procesului de audit; • auditorul reprezinta persoana ce detine competenta necesara de a efectua un audit; • Clientul auditului este organizatia sau persoana care are un drept reglementar sau contractual de a solicita un audit. Rolul auditului calitatii: • Auditul calitatii este un instrument pentru a progresa si a deveni competitivi; • Auditorul cauta greselile... Auditorul nu sanctioneaza; • Auditatul recunoaste (sau nu) greselile. Auditatul isi imbunatateste activitatea. Importanta auditului calitatii poate fi redata astfel : • Este un instrument de progres; • Este un instrument pentru introducerea si mentinerea sub control a evolutiei firmei; • Este un mijloc de implementare a calitatii totale; • Este un instrument de comunicare; • Este un mijloc de prevenire, indentificare, recunoastere si corectare a neconformitatilor; • Este un posibil demers pentru certificare; • Ofera incredere pentru clientii interni si externi; • Este un demers orientat spre viitor si care vizeaza imbunatatirea.
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.