Cultura Organizationala

Cuprins proiect Cum descarc?

I. DEFINIRI SI ASPECTE GENERALE 3
II. IMPORTANTA SI SCOPURILE CULTURII ORGANIZATIONALE 5
III. INTERPRETAREA CULTURII ORGANIZATIONALE 6
1. Ritualuri si ceremonii 7
2. Povesti si mituri. 7
3. Simboluri 8
4. Structura organizationala 8
5. Relatiile de putere 8
IV. TIPOLOGIA CLUTURII ORGANIZATIONALE 9
1. Cultura adaptativa 10
2. Cultura bazata pe misiune 10
3. Cultura de clan 10
4. Cultura de tip birocratic 11
V. RELATIA DINTRE CULTURA ORGANIZATIONALA SI MANAGEMENT 12
Bibliografie: 15


Extras din proiect Cum descarc?

CULTURA ORGANIZATIONALA 
I. DEFINIRI SI ASPECTE GENERALE
Nu exista o definitie unanim acceptata de specialisti in ceea ce priveste conceptul de ,,cultura organizationala". La modul general, cultura organizationala se defineste ca fiind "valorile dominante impartasite (imbratisate) de organizatie"( Terrence E. Deal, Allan A. Kennedy, 1982); sau ,,filosofia care ghideaza comportamentul si activitatea unei organizatii prin intermediul angajatilor si clientilor sai" ( R.T. Pascale, A.G. Athos, 1981). Alti specialisti considera cultura organizationala ca fiind credintele si asumptiile de baza care sunt impartasite de membrii organizatiei" (M. Bower, 1966). In orice organizatie exista anumite modele de credinte, simboluri, ritualuri, mituri si practici care evolueaza de-a lungul timpului intr-o organizatie. Acestea, la randul lor, promoveaza si creeaza o intelegere si o abordare unanim acceptata, in randul membrilor organizatie, privitor la scopurile si obiectivele organizatiei, precum si cu privire la modul in care acestea trebuie atinse. Fara aceste intelegeri si abordari comune implementarea si promovarea diferitelor modele comportamentale din organizatie nu ar fi posibile. Mai mult decat atata, cultura organizationala nu se refera numai la actiunile prezente din organizatie, ci se reflecta si asupra activitatilor din viitor. In acest sens, trebuie remarcat faptul ca cultura organizationala constituie principalul mecanism de trasare a comportamentului viitorilor angajati.
Cultura organizationala reprezinta ceva nescris, neobservabil dar facand parte din organizatie. Toti angajatii participa la mentinerea sau perpetuarea culturii in organizatie. Cultura organizationala devine vizibila atunci cand un manager incearca sa implementeze noi strategii sau politici care vin in contradictie cu normele si valorile de baza ale culturii (confruntarea cu puterea culturii organizationale). Anumiti specialisti (W. Jack Duncan,1989) considera ca cultura organizationala este un set de valori, norme, credinte de ghidare si intelesuri care sunt impartasite de membrii unei organizatii si transmise (predate) noilor membri ca mod de gandire, actiune si comportament.
Specialistul Edgar Schein considera ca ,,cultura organizationala este un model de asumptii de baza (fundamentale) pe care un grup (angajati) le-a inventat, descoperit sau dezvoltat, prin invatare, pentru a rezolva problemele aparute vis-a-vis de adaptarea externa a organizatiei si/sau integrarea interna a membrilor grupului. Aceste asumptii au functionat indeajuns de bine pentru a fi considerate valide si demne de a fi transmise noilor membrii vis-a-vis de modul in care ei trebuie sa perceapa, gandeasca si sa se raporteze la aceste probleme" (Edgar Schein, 1984). Definitia lui Schein subliniaza un aspect important privitor la cultura organizationala si anume rolul credintelor si asumptiilor. In general, asumptiile si credintele pot fi definite ca fiind forme si constructii mentale care ne determina sa consideram ce este real si ce este realitatea. De asemenea, asumptiile si credintele afecteaza major modul in care noi interpretam diferite evenimente si actiuni, respectiv modul nostru de raportate vis-a-vis de diferitele evenimente sau actiuni. De multe ori, asumptiile si credintele sunt acceptate ca ceva adevarat si valid, rareori fiind evaluate sau puse sub semnul intrebarii.
Din anumit punct de vedere, multi dintre noi nu constientizeaza clar care ne sunt asumptiile si credintele fundamentale. In multe cazuri devenim constienti de acestea numai atunci cand ne mutam intr-un sistem social diferit, cum ar fi o tara sau companie noua, si unde propriile noastre asumptii si credinte nu reprezinta pentru angajati ceva dominat. Acolo unde o populatie impartaseste acelasi credinte si asumptii comunicarea este mai facila iar controlul asupra lor devine mai usor. Aceste lucruri se intampla prin furnizarea de seturi comune de valori care faciliteaza, asa cum am mai mentionat, o intelegere comuna a lucrurilor de in randul membrilor unei colectivitati.
Astfel, se formeaza o identitate colectiva care permit acestora sa lucreze impreuna. Pe de alta parte, orice cultura organizationala se caracterizeaza, din perspectiva valori si norme comportamentale, prin 2 tipuri de valori si anume (M. Rokeach, 1992):
(1) valorile terminale (finale) - care se refera la finalitatile dorite sau la rezultatele pe care oamenii doresc sa se produca si atinga. Exemplu de valori terminale: atingerea unui anumit nivel al calitatii sau performantei, atenuarea unor situatii si stari de saracie, furnizarea de ajutoare pentru oamenii cu dezabilitati etc.
(2) valorile instrumentale - se refera la modelele dorite de comportament. Exemple de valori instrumentale: standarde si criterii privind o anumita conduita comportamentala in organizatie, criterii si standarde profesionale, norme privind o anumita atitudine legata de munca sau colaborare in cadrul organizatiei. Nu in ultimul trebuie amintit faptul ca orice cultura organizationala se manifesta pe 2 mari nivele si anume: nivelul observabil si nivelul de mai putin observabil al culturii (fig.1).
II. IMPORTANTA SI SCOPURILE CULTURII ORGANIZATIONALE
Multi specialisti considera cultura organizationala ca avand 2 mari functii critice pentru organizatie si anume (R. L. Daft):
1. Constituie principalul mecanism de integrare a membrilor organizatiei, aspect important deoarece ii ajuta pe acestia sa invete si sa stie cum sa se raporteze si relationeze cu alte persoane ("cum" si cu "cine" trebuie sa comunice si sa colaboreze).
De altfel, integrarea interna inseamna ca membrii organizatiei dezvolta o "identitate colectiva" care ajuta ca acestia sa lucreze mai eficient impreuna.
Cultura organizationala este aceia care "ghideaza" , zi de zi, comportamentul si relatiile de munca intre angajati, De asemenea, cultura organizationala este cea care determina, in organizatie, modul in care membrii comunica si conlucreaza, statutul si nivelul de putere a fiecarui membru, respectiv care comportamente si conduite sunt acceptate si care respinse.
2. Constituie unul dintre mecanismele care ajuta organizatia sa se adapteze la mediul extern. Cultura organizationala, prin faptul ca impune si promoveaza anumite comportamente, ajuta la "ghidarea" zilnica a activitatilor membrilor organizatiei pentru ca ei sa isi atinga eficient si eficace scopurile si obiectivele pe care le au de atins. Acest lucru, evident, ajuta organizatia sa se apere (contracareze efectul negativ generat) si/sau sa profite (maximizeze anumite oportunitati aparute) de diferiti factori de mediu externi. O cultura organizationala implementata corect care sa promoveze
acele valori care ajuta organizatia sa isi atinga obiectivele, determina major atat cresterea performantelor, cat si gradul de adaptabilitate


Fisiere in arhiva (1):

  • Cultura Organizationala.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!