Extras din proiect
In viziunea noastra, lumea afacerilor reprezinta “o jungla a ideilor, banilor si norocului" dirijata de legea : "intra cine vrea, ramane cine poate". In acest context, suntem de parere ca ceea ce a devenit " cheia supravietuirii " este tocmai resursa umana de care dispune orice firma. Cu toate ca influentele tehnologice si informationale contribuie la dezvoltarea oricarei intreprinderi sau institutii, personalul acestora este factorul decisiv care le diferentiaza unele de altele.
Pentru a transforma o afacere intr-un real succes, o firma are nevoie de cei mai buni specialisti, iar ca acest lucru sa fie posibil, recrutarea si selectia resurselor umane trebuia sa ocupe un loc central in prioritatile acesteia.
Ca o mentiune, echipa noastra a hotarat analizarea recutarii si selectiei ca fiind un process complex, privit in ansamblu, constituit din aceste 2 etape care se interconditioneaza.
Definind in modul cel mai simplu, recrutarea si selectia reprezinta de fapt un proces in care are loc dezvoltarea bazei de date cu resurse umane calificate si interesate sa lucreze pentru organizatie si din care organizatia ii alege pe cei mai buni pentru angajare.
Modalitatile de realizare a acestui proces pot sa difere de la o firma la alta, in functie de potiticile proprii dupa care isi ghideaza activitatea, de posibilitatile financiare care sa le asigure un buget suficient de consistent alocat acestui proces, de obiectivele afacerii, in functie de timpul disponibil, de importanta postului vacant si de ce nu, de "mofturile" conducerii.
Indiferent de aceste influente, organizatiile pot opta pentru mai multe tipuri de recrutare:
- Interna – potentialii candidati sunt deja salariati ai intreprinderii. Aceasta modalitate este avantajoasa pentru firma datorita costurilor mai mici, a duratei de timp implicate, a informatiilor deja detinute de firma cu privire la candidati legate de aptitudini, competente, etc.
- Externa- candidatii sunt din afara organizatiei. In acest fel, firma isi largeste orizonturile, numarul potentialilor candidati fiind mult mai mare, avand posibilitatea de a alege intre :
- Firme specializate- organizatia are posibilitatea de a contracta o astfel de firma, simplificand astfel eforturile si concentrandu-se asupra activitatilor principale.
- Targuri- in cadrul carora firmele participante isi prezinta oferta posturilor vacante;
- Cunostinte – potentialii candidati sunt acele persoane recomandate de salariatii existenti;
- Publicitate – este cea mai utilizata metoda de recrutare, candidatii fiind toti cei atrasi de anuntul de angajare;
Pentru a intelege mai bine demersul procesului de recrutare si selectie, ne-am gandit sa concepem o schema simplificata a etapelor reprezentative ale acestuia:
Figura 1- Etapele recrutarii si selectiei
Faza I : Alegerea subiectului
Identificarea problemei si alegerea subiectului
Realizarea unei recrutari si selectii ideale presupune in primul rand, in opinia noastra, respectarea urmatoarei reguli de aur: "trebuie sa stii ce vrei ca sa stii ce sa ceri". Cu alte cuvinte, pentru ca acest proces sa se desfasoare in cele mai bune conditii, iar rezultatul sa fie unul optim si anume identificarea celui mai potrivit candidat, responsabilii implicati trebuie sa-si cunoasca si indeplineasca cat mai eficient toate sarcinile specifice, legate de cunoasterea cerintelor postului, responsabilitatilor implicate, conceperea unui anunt clar si atractiv, analizarea profunda a dosarelor de candidatura, selectarea obiectiva a celor mai bune dosare, respectarea termenilor de desfasurare si nu numai. In plus, in timpul interviului recrutorul nu trebuie sa abuzeze de conjunctura existenta care poate duce la crearea unui mediu ostil, ci trebuie sa-i asigure candidatului conditiile cele mai bune pentru a-i incuraja si stimula increderea in fortele proprii, intervievatul adoptand astfel o atitudine cat mai naturala. Acest ideal presupune si respectarea de catre recrutor a urmatoarelor cerinte legate de:
- anuntul de angajare- trebuie sa intruneasca patru obiective:
1.sa fie vazut- afisarea anuntului in locuri corespunzatoare pentru a eficientiza costurile implicate astfel incat sa ajunga la persoanele vizate, potrivite acelui post;
2. sa fie citit- in conceperea anuntului trebuie avute in vedere accentuarea anumitor puncte forte care sa atraga candidatii (de exemplu:firma, postul, salariul, etc), tipul de asezare in pagina a textului, fontul, culorile,precizarea perioadei de contactare, in functie de momentul depunerii dosarului de candidatura etc.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Demers de Ameliorare a Procesului de Recrutare si Selectie de Personal intr-o Intreprindere.doc