Extras din proiect
Eficienta activitatii unui grup este rezultat al unui set complex de factori interconectati si este dificil sa discutam oricare dintre acesti factori.Este absolute necesar sa stim mai intai cate ceva despre toti factorii, atat timp cat ei sunt toti interdependenti si se influienteaza unul pe celalalt.
COEZIUNEA
Este o caracteristica importanta a grupurilor eficiente care va afecta rezultatul oricarei activitati a grupului si care in schimb poate fi afectata de alti factori.
Coeziunea este forta cu care membrii grupului sunt atrasi intre ei.Coeziunea este un proces circular in natura in sensul ca odata stabilita intr-un grup, conduce la rezultate dorite si care, la randul lor, conduc la o mai mare coeziune.Mecanismele coeziunii au la baza oo serie de factori cauzali.Exista situatii inn care oamenii au fost atrasi in grupuri care au cunoscut doar esecuri. Insuccese.Acest motiv probabil apare atunci cand un individ este mai preocupat de calitatea de a fi membru a unui grup decat de sarcina sa.
In ceea ce priveste perspectiva asupra invatarii, un unghi important de cercetare este constituit de modul in care microgrupul/echipa educationala poate sa imbrace atributele unuitatii interne, coerentei deciziilor, sporirii motivatiilor, eficacitatii interactiunilor, etc.Un concept integrator al tuturor acestor aspecte cu impact considerabil asupra invatarii il constituie realizarea fenomenului de coeziune in interiorul microgrupurilor.
La nivelul definirii termenului, putem spune ca fenomenul de coeziune presupune spiritul de « inchidere » in grup ; astfel, pentru Festinger, coeziunea reprezinta rezultanta tuturor fortelor care actioneaza ca membrii sa ramana in grup.Pentru Dominique Oberle si Jean-Leon Beauvois, coeziunea se defineste prin intermediul a doua dintre modalitatile sale de aparitie : compromisul, vazut drept un acord gasit datorita moderatiei, fiecare parte facand concesii, si consensul privit rezultat al unei dezbateri in care pozitiile au fost expuse si discutate, regula ramanand aceea de a ajunge la un acord.
Mai coezive sunt :
- grupurile cu atitudini similare ;
- grupurile de succes ;
- grupurile cu obiective precise etc.
Sprinthall, Sprinthall si Oja sunstin ca, in ceea ce priveste coeziunea grupului, aceasta poate fi influientata de urmatoarele cinci elemente :
- interactiunile amicale ;
- cooperarea, avand scopuri supraordonate ;
- statusul grupului ( statusul inalt al grupului tinde sa-l faca pe acesta mai coeziv decat un status scazut) ;
- amenintarile exterioare ( in cazul aparitiei acestora, coeziunea grupului poate creste in mod dramatic- spre exemplu daca un professor este foarte sever cu un anumit grup de elevi/studenti, interrelationarile dintre acestia se pot dezvolta mai profund) ;
- stilul de conducere.
Wheaton precizeaza insa un lucru aparent paradoxal, si anume ca si dezvoltarea unui conflict in grup creste cateodata coeziunea ( natura acestui conflict determina daca el ajuta sau, dimpotriva diminueaza fenomenul coeziunii intr-un grup) ; autorul citat descrie conflictul pe probleme drept un factor favorizant pentru coeziunea de grup.
Asupra acestui aspect deosebit de interesant ( si uitl in practica educationala) dorim sa staruim.Astfel, putem lesne observa ca si grupurile scolare sunt constituite tocmai pentru a rezolva/dezbate probleme si totusi coeziunea lor nu este foarte ridicata.Se pune atunci intrebarea in ce fel de grupuri acest tip aparte de conflict creste nivelul coeziunii.Dennis si Shepard remarca faptul ca prima cerinta, in ordinea dezvoltarii unui grup, este aceea de rezolvare a problemelor interne.Daca aceste probleme nu se rezolva, grupul se dizolva.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Factorii care Influenteaza Eficienta Grupurilor.doc