Functiunea de Cercetare-Dezvoltare si Managementul Activitatii Creativ-Inovative - Genentech

Extras din proiect Cum descarc?

Caracteristica esentiala a organizatiilor moderne o reprezinta amploarea fara precedent a proceselor consacrate crearii si implementarii noului in tehnica, economie si management. Principala cauza a acestei adevarate mutatii o constituie progresul stiintifico-tehnic contemporan. In fapt, amploarea si rolul crescand pe care il au activitatile de cercetare-dezvoltare in organizatiile moderne reprezinta principala reflectare la nivel microeconomic a transformarii stiintei intr-un vector al dezvoltarii economice. In acest context, ansamblul problemelor privitoare la activitatile de cercetare-dezvoltare dobandesc noi dimensiuni si implicatii, atat teoretice, cat
si practice. Fireste, in abordarea lor punctul de plecare il constituie insasi definirea functiunii de cercetare-dezvoltare. Potrivit conceptiei noastre, functiunea reprezinta ansamblul activitatilor orientate spre realizarea unor obiective derivate, rezultate din obiectivele generale ale intreprinderii, iar prin functiunea de cercetare-dezvoltare se desemneaza ansamblul activitatilor desfasurate in organizatie prin care se concepe si se implementeaza progresul stiintifico-tehnic De retinut ca progresul stiintifico-tehnic este abordat in sens larg, considerandu-se ca se refera la toate tipurile de procese din organizatie. Ca urmare, in cadrul functiunii de cercetare-dezvoltare deosebim trei activitati principale: previzionare, conceptie tehnica si organizare. Activitatea de previzionare consta in elaborarea proiectelor, strategiilor si politicilor firmei, concretizate in prognoze si planuri, in defalcarea pe perioade si principalele subdiviziuni organizatorice si in urmarirea realizarii lor. Activitatea de conceptie tehnica vizeaza cercetarea si proiectarea produselor, a serviciilor, a lucrarilor noi si a tehnologiilor de realizare a acestora. In calitatea sa de activitate principala a firmei, organizarea reuneste ansamblul proceselor de elaborare, adaptare si introducere de noi concepte si tehnici cu caracter organizatoric.
Dezvoltarea societatii contemporane se poate realiza numai pe baza dezvoltarii tehnologiilor, ceea ce presupune adoptarea de catre intreprindere sau firma a unei strategii proprii, care sa urmareasca atat conducerea proceselor de productie, cat si caile de introducere a progresului tehnic in toate segmentele de activitate. Progresul tehnic, reprezentand aplicarea cuceririlor stiintei si tehnicii in practica economica este rezultatul unei ample activitati de cercetare-dezvoltare, a unui proces continuu de creativitae si inovare.
Pentru a-si asigura pozitia concurentiala dorita, intreprinzatorul trebuie sa-si directioneze eforturile, ceea ce presupune realizarea unei prognoze tehnologice cat mai corecte care sa permita luarea unor decizii dezvoltare, consolidare sau restrangere a activitatilor la un moment dat. Strategia de prefectionare a tehnologiilor este o componenta importanta a strategiei generale de dezvoltare a unei firme si reprezinta alegerea domeniilor de activitate si alocarea resurselor materiale, financiare si umane ce permit dezvoltarea si asigurarea unui avantaj concurential decisiv si durabil.
Pentru elaborarea unei strategii de dezvoltare a tehnologiilor este necesara parcurgerea mai multor etape:
- Analiza potentialului tehnologic al firmei si aprecierea gradului de performanta pe plan concurential, prin inventarierea tehnologiilor aplicate si compararea cu cele utilizate de concurenti;
- Previzionarea evolutiei tehnologiilor prin elaborarea de studii de prognoza in scopul asigurarii unei baze utile de informatii pentru luarea unor decizii corecte;
- Alegerea strategiei tehnologice, pe baza unor metode specifice de optimizare a deciziilor;
Cel care detine noile tehnologii, mai eficiente: cu consum redus de materii prime si energie si cu impact negativ mai scazut asupra mediului ambiant, poate obtine profituri mai mari, care sa-i permita finantarea cercetarii si mentinerea suprematiei/comtrolului inttr-un anumit domeniu.
Marile firme cunoscute ca lider mondial demonnstreaza acest lucru prin cucerirea pietelor, stabilirea preturilor. Performantele tehnice obtinute de organizatii nu sunt posibile fara o activitate sustinuta de inovare si de cercetare-dezvoltare. Inovarea este materializarea unei idei cu caracter original, idee rezultata in urma unui proces de creativitate, specific fiintei umane, care se bazeaza pe intelegerea legilor naturii, observarea atenta a fenomenelor si stabilirea de noi legaturi intre ele.
In domeniul industrial, inovarea s- a impus in special datorita unor cerinte de ordin economic si social. Tinand seama de aceste aspecte se pot realiza: crearea de noi produse si noi tehnologii; extinderea bazei de materii prime (folosind alte resurse se obtin aceleasi produse), asigurarea pietelor de desfacere si a pozitiei concurentiale a firmelor.
Inovarea tehnologica poate fi clasificata in doua moduri:
- Dupa obiect: 
- inovarea de produs ce presupune fie schimbarea conceptiei constructive si/sau nu a tehnologiei, fie utilizarea altor materiale ,,neconvetionale";
- inovarea de proces ce vizeaza modificarea proceselor de fabricatie, imbunatatirea performantelor, valorificarea experientei acumulate, sau o noua investitie;
- Dupa gradul de intensitate tehnologica:
- inovare de ameliorare ce aduce imbunatatiri permanente unuia si aceluiasi produs, prin modificarea solutiilor constructive, inlocuirea unor materii prime;
-inovatiile de adaptare realizeaza un salt calitativ important mentinand principiiile de baza ale produsului;
-inovatiile de ruptura sunt cele care schimba total sistemul, pornind de la alte principii, ceea ce permite obtinerea unor performante net superioare;
Cu toate ca tehnologiile se imbunatatesc continuu, exista intotdeauna un prag care nu poate fi depasit.
Factorii care contribuie cel mai mult la succesul unui proiect cu caracter novatar, intr-o firma, sunt: 
- existenta unui sector de cercetare care sa se implice in realizarea si transpunerea industriala a proiectului si a unui colectiv de cercetare calificat;
- existenta unor studii de prognoza asupra evolutiei pietelor, a cererii si ofertei de produse si servicii din ce in ce mai bune calitativ si la preturi din ce in ce mai mici;
Principalii factori care pot frana introducerea noului sunt determinati de:
- dificultati ce apar la tecerea de la faza de laborator la faza industriala, in care primeaza considerentele economice;
- inertia pietei in a accepta noul;
- lipsa unui sistem eficient de circulatie a informatiei in intreprindere si cu exteriorul;
Ciclul de viata al produsului are o puternica influenta asupra dimensiunii si ritmului innoirii. La firmele care ofera produse cu ciclu lung de viata predomina innoirea de proces, in timp ce pentru firmele specializate in produse cu ciclu de viata scurt, cum e si industria farmaceutica, predomina innoirea de produs.


Fisiere in arhiva (1):

  • Functiunea de Cercetare-Dezvoltare si Managementul Activitatii Creativ-Inovative - Genentech.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!