Cuprins
- A. Prezentarea generală a companiei
- B. Pozitia pe piata a companiei
- C. Analiza SWOT
- D. Organizarea-organigramă și responsabilitați departamentul financiar
- E. Analiza rezultatelor financiare
- F. Comparația cu o firmă concurentă
- G. Concluzie
- H. Bibliografie
Extras din proiect
A. Prezentarea generala a companiei
Petrom S.A. este cea mai mare companie românească de petrol și gaze, cu activități în sectoarele Explorare și Producție, Rafinare și Produse Petrochimice, Marketing, Gaze Naturale și Energie.
Compania face parte din grupul internațional OMV Petrom, cel mai mare grup petrolier din Europa de Sud-Est, cu activități în sectoarele Explorare și Producție, Rafinare și Marketing, Gaze Naturale și Energie. Grupul exploatează în România și Kazakhstan rezerve dovedite de petrol și gaze. Grupul Petrom este prezent prin intermediul unei rețele de circa 800 stații, operată sub două branduri, Petrom și OMV în Republica Moldova, Bulgaria și Serbia.
- În anul 1991 se înființează Regia Autonomă a Petrolului PETROM S.A.
- În anul 1996 a fost înființată Compania Română de Petrol, ca societate comercială pe acțiuni, constituită prin reorganizarea RAFIROM, PECO și PETROTRANS, care au fost comasate și și-au încetat activitatea. Compania Română de Petrol deținea toate cele zece rafinării din România, alături de câmpurile de extracție, de depozite și de stațiile de benzină.
- În anul 2001 acțiunile Petrom sunt listate la Bursa de Valori București.
- Începând cu 1 octombrie 2010, Petrom a finalizat procesul de consolidare a activităților de marketing din România într-o singură entitate, respectiv OMV Petrom Marketing SRL.
- Pe data de 2 decembrie 2010, Petrom a inaugurat Petrom City, sediul (amplasat în zona de nord a Bucureștiului) care va găzdui activitățile centrale ale companiei.
- În iunie 2012, OMV Petrom a vândut subsidiara Petrom LPG companiei Crimbo Gas Internatinal.
Structura actionariatului Petrom
i. 51,01% OMV AG (OMV Aktiengesellschaft)
ii. 20,64% Ministerul Economiei
iii. 20,11% Fondul Proprietatea S.A. (fond ce administrează diverse participații în cadrul mai multor companii din România, creat de Statul Român pentru a despăgubi persoanele expropriate abuziv în urma naționalizărilor din perioada regimului comunist)
iv. 2,03% BERD (Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare)
v. 6,21% Alți acționari (aproximativ 500.000 de persoane fizice și juridice din România și din străinătate)
Compania deținea, la momentul înființării, 7 platforme marine, situate în Marea Neagră și Golful Persic. La un an după privatizarea Petrom, OMV a renunțat la activitățile de foraj marin. La sfârșitul anului 2005, compania Grup Servicii Petroliere (GSP) a achiziționat de la Petrom șase platforme marine, la prețul de 80,3 milioane de Euro (100 milioane de dolari). Între cele două companii se derulează mai multe contracte prin care GSP extrage țiței, prin platformele din Marea Neagră, pentru Petrom. Astfel, 17% din producția zilnică de țiței și gaze ale Petrom provin din Marea Neagră. Subsidiara Petrom de foraj petrolier marin se numește Petromar. Petrom investește 100 milioane de euro anual în explorare.
B. Pozitia pe piata a companiei
OMV Petrom a organizat patru prezentări ale rezultatelor financiare și operaționale trimestriale, care au fost transmise live printr-un webcast audio și teleconferințe. Aceste evenimente au atras 77 de analiști și investitori din instituții financiare și fonduri de acțiuni, dintre care circa 9% au participat în mod activ, adresând întrebări.
În 2016, eforturile au fost direcționate către menținerea cotei de piață în segmentul vânzărilor cu amănuntul. În stațiile de carburanți OMV, ne-am concentrat pe oferirea celor mai buni carburanți și a celor mai bune produse și servicii, precum și pe continuarea diversificării serviciilor oferite clienților (ex. transfer de bani, asigurări pentru mașini, plata utilităților, servicii poștale), în timp ce în stațiile Petrom principalul obiectiv a fost consolidarea poziționării de lider a mărcii, ce oferă un raport calitate/preț echilibrat. Vânzările cu amănuntul ale Grupului au crescut cu 1% față de 2015, atingând valoarea de 2.561 mii tone, reflectând evoluția pozitivă de pe piața internă. Până la sfârșitul anului 2015, vânzările cu amănuntul ale Grupului au inclus, de asemenea, volumele de vânzări cu ridicata din Moldova. Folosind aceeași bază de comparație, în 2016, vânzările cu amănuntul ale Grupului au crescut cu 4%, față de anul anterior. În România, vânzărilecu amănuntul au fost de 2.093 mii tone în 2016, cu 5% mai mari comparativ cu 2015. Prin urmare,în 2016, volumele de vânzări cu amănuntul în România au fost în medie de 4,63 mil. litri/benzinărie (2015: 4,45 mil. litri/benzinărie), în timp ce la nivel de Grup au fost de 4,04 mil. litri/ benzinărie în 2016 (2015: 4,01 mil. litri/benzinărie). Cota de piață a vânzărilor din comerțul cu amănuntul v în regiunea de operare a fost de 33%, la un nivel similar cu cel înregistrat în 2015, în pofida concurenței crescute, reflectând eficiența îmbunătățită și optimizarea portofoliului. În 2016, cifra de afaceri obținută din comercializarea produselor complementare a crescut cu 14%, comparativ cu anul anterior, reflectând îmbunătățirea performanței și rezultatul implementării conceptului „shop-inshop” și al altor parteneriate strategice. Ca urmare a acestor măsuri, contribuția activității de comercializare a produselor complementare la cifra de afaceri a segmentului vânzărilor
cu amănuntul a crescut cu aproape 2 puncte procentuale față de anul precedent, susținută de creșterea puterii de cumpărare a populației în România.
Bibliografie
- https://www.omvpetrom.com/portal/01/OMV_Petrom/Annual_Report
- https://ro.wikipedia.org/wiki/OMV_Petrom
- http://www.rompetrol.ro/
- https://www.peco-online.ro/index.php
- https://www.focus-energetic.ro/profit-dublu-la-omv-petrom-46009.html
- http://www.gazonline.ro/cautare.php?wsr=60be4687da30fda1c905a0ad1fda8557&jud_cod=CT&loc_id=5000&comp_id=6000
Preview document
Conținut arhivă zip
- Management financiar.docx
- Management financiar.pptx