Managementul calității în servicii

Proiect
8/10 (1 vot)
Domeniu: Management
Conține 1 fișier: docx
Pagini : 17 în total
Cuvinte : 5236
Mărime: 58.77KB (arhivat)
Publicat de: Nae Bucur
Puncte necesare: 6

Extras din proiect

„Calitatea nu este niciodată un accident,

este întotdeauna rezultatul unui efort de inteligenţă.”

(John Ruskin)

Introducere

Calitatea este astăzi unul dintre cuvintele cel mai frecvent utilizate în limbajul academic şi cel de afaceri. De aceea se pot întâlni o mulţime de definiţii şi concepte, fiecare din alt punct de vedere: „Calitatea este obiectivă sau subiectivă?”, „Calitatea este atemporală sau determinată social?”

Din motive de simplitate şi pragmatism, tinde să devină dominantă definirea calităţii din punctul de vedere al clientului: calitatea este măsurată pur şi simplu ca fiind satisfacţia clientului, din moment ce ea combină atât punctul de vedere al consumatorului, cât şi punctul de vedere al producătorului.

Calitatea reprezintă respectarea sau depăşirea cerinţelor consumatorului, acum şi în viitor.

Creşterea concurenţei, respectiv îngustarea pieţei, a condus – pe plan general – la aşteptări din partea clienţilor din ce în ce mai stringente privind calitatea produselor. Pentru a fi competitivi şi pentru a menţine o bună performanţă economică, organizaţiile/furnizorii trebuie să utilizeze sisteme cât mai eficiente pentru a realiza produse şi servicii la un înalt standard de calitate. Aceste sisteme trebuie să aibă ca rezultat îmbunătăţirea continuă a calităţii, creşterea satisfacţiei clienţilor şi a celorlalţi parteneri ai organizaţiei (angajaţi, proprietari, subfurnizori).

Consumatorii sunt cei care decid ce şi cât se poate produce, la ce preţuri şi la ce termene se poate vinde; fiind educaţi, instruiţi şi protejaţi, consumatorii achiziţionează doar produse cu raport calitate/preţ maxime. Cerinţele clienţilor sunt adesea cuprinse în specificaţii care nu pot însă garanta prin ele însele satisfacerea cu consecvenţă a aşteptărilor pieţei în cazul în care tehnologiile de producţie, sistemul organizatoric de livrare, susţinerea produsului în exploatare prin activitate de service, garanţie, modernizare, prezintă deficienţe.

În consecinţă, calitatea unui produs sau serviciu se construieşte riguros după norme şi metodologii precise. Preocuparea pentru calitate a condus pe plan internaţional la dezvoltarea de standarde şi de ghiduri pentru sistemele calităţii care completează condiţiile relevante referitoare la produse şi servicii incluse în specificaţiile tehnice. Pe plan european au fost elaborate standardele din familia ISO 9000 destinate să asigure un nucleu generic de reglementare referitoare la sistemele calităţii aplicabile unor sectoare industriale sau economice diverse.

Particularități ale managementului calității în servicii

Serviciile pot fi definite ca o activitate umană, cu un conițut specializat, având ca rezultat efecte utile, imateriale și intangibile destinate satisfacerii unei necesități sociale.

Totodată, ele sunt activități de sine stătătoare, organizate distinct într-un sector al economiei denumit și sectorul terțiar.

În noua concepție ISO, serviciile sunt asimilate ca definire cu produsele (rezultate ale unor procese) și toate cerițnele referitoare la produse sunt valabile și în sectorul serviciilor.

Deși suntem de acord cu această abordare, nu trebuie omis faptul că, aceste activități sunt desfășurate la interfața client - furnizor, ceea ce presupune o reconsiderare a conceptului calității și o angajare totală față de principiile acestuia, precum și o analiză și ameliorare continuă a calității, bazate pe reacia informaionala a clienilor (feed - back) faa de serviciul prestat.

Activităţile desfăşurate în domeniul serviciilor se bazează pe existenţa a doi poli – clientul şi prestatorul de servicii care contribuie împreună la activitatea de prestare.

Prestatorul de servicii este orice agent economic care execută o activitate creatoare de valoare în contul clientului.

Clientul este beneficiarul acţiunii de prestare a serviciului şi poate fi persoană fizică, instituţie sau organizaţie sau altă firmă.

Spre deosebire de sfera producţiei de bunuri, unde produsele se apreciază prin caracteristicile fizico-chimice sau organoleptice, în sfera serviciilor, elementul de apreciere a serviciului este satisfacerea clientului. Acesta este un element subiectiv şi greu de măsurat, dar care se poate transforma în indici numerici, respectiv în etape de parcurs pentru obţinerea satisfacţiei clientului.

Clientul percepe serviciul ca pe un serviciu global, dar analizând în amănunt, se constată că acesta este format din: serviciu de bază, servicii auxiliare, servicii suplimentare

Pentru firmele care prestează acelaşi tip de servicii, serviciul de bază este identic. Diferenţele dintre firme sunt date de complexitatea şi diversitatea serviciilor auxiliare şi suplimentare. Acestea reprezintă locul în care se poate inova şi în care se poate acţiona pentru îmbunătăţirea calităţii.

Preview document

Managementul calității în servicii - Pagina 1
Managementul calității în servicii - Pagina 2
Managementul calității în servicii - Pagina 3
Managementul calității în servicii - Pagina 4
Managementul calității în servicii - Pagina 5
Managementul calității în servicii - Pagina 6
Managementul calității în servicii - Pagina 7
Managementul calității în servicii - Pagina 8
Managementul calității în servicii - Pagina 9
Managementul calității în servicii - Pagina 10
Managementul calității în servicii - Pagina 11
Managementul calității în servicii - Pagina 12
Managementul calității în servicii - Pagina 13
Managementul calității în servicii - Pagina 14
Managementul calității în servicii - Pagina 15
Managementul calității în servicii - Pagina 16
Managementul calității în servicii - Pagina 17

Conținut arhivă zip

  • Managementul Calitatii in Servicii.docx

Te-ar putea interesa și

Managementul calității totale cu aplicație în serviciile bancare

Managementul calitatii reprezinta un ansamblu de activitati având ca scop realizarea unor obiective, prin utilizarea optima a resurselor. Acest...

Managementul calității în industria hotelieră

INTRODUCERE ÎN INDUSTRIA HOTELIERĂ Industria hotelieră este activitatea de servicii care conduce o altă ramură semnificativă în dezvoltarea...

Implementarea Standardelor Specifice de Calitate în Cadrul Serviciilor Turistice de Tratament și Recuperare

INTRODUCERE Calitatea poate fi definită ca un ansamblu de proprietăţi şi caracteristici ale unui produs sau serviciu, care îi conferă acestuia...

Managementul calității serviciilor în comerț

INTRODUCERE În contextul economic actual, marcat de creşterea importanţei calităţii ca factor hotărâtor al competitivităţii întreprinderilor, tot...

Managementul Calitatii Serviciilor în Cadrul Spitalul Clinic Județean de Urgență Sibiu

CAPITOLUL 1. NOTIUNI GENERALE PRIVIND MАNАGЕMЕNTULUI CАLITĂŢII 1.1.Dеfinirеа mаnаgеmеntului cаlităţii Cаrаctеristicа principаlă а lumii în cаrе...

Calitatea Serviciilor

INTRODUCERE În contextul economic actual, marcat de creşterea importanţei calităţii ca factor hotărâtor al competitivităţii întreprinderilor, tot...

Calitatea și managementul calității serviciilor hoteliere

INTRODUCERE Hotelul reprezintă o organizaţie al cărei principal scop este acela de a furniza facilităţi de cazare pentru publicul larg şi care...

Standardele de Calitate privind Studiul Produselor și Serviciilor

CAPITOLUL 1 CALITATEA PRODUSELOR PE PARCURSUL DISTRIBUTIEI LOR FIZICE Produsele, indiferent de gradul lor de prelucrare, sunt in mod inevitabil...

Ai nevoie de altceva?