Cuprins
- 1. Introducere în managementul costurilor: – pag. 3
- 1.1. Definiție – pag. 3
- 1.2. Funcţiile sistemului managerial al costurilor – pag.3-4
- 1.3. Factori determinanți pentru managementul costurilor – pag.4-5
- 1.4. Principiile managementului costurilor – pag.5
- 1.5. Noţiunea de cost – cheltuială – pag.5-6
- 2. Categorii de costuri – pag.6
- 2.1. Costurile directe – pag.6-7
- 2.2. Costurile indirecte – pag.7
- 2.3. Alte categorii de costuri – pag.7-9
- 3. Planificarea resurselor – pag.9
- 4. Estimarea costurilor – pag.9-11
- 5. Bugetul proiectului – pag.11-12
- 6. Încheiere – pag.12
- 7. Anexe – pag.13
- 8. Bibliobrafie – pag.14
Extras din proiect
1. Introducere în managementul costurilor
Una din etapele elaborarii proiectului este calculaţia costurilor, prin care se stabileşte costul asociat fiecarei resurse, necesarul de resurse materiale, de oameni şi echipamente pentru executarea proiectului şi pe această bază preţul sau valoarea ofertei proiectului.
Costul este unul dintre indicatorii sintetici cei mai importanţi care caracterizează activitatea economică şi are un rol hotărâtor în asigurarea eficienţei şi competitivităţii organizaţiilor. În acelaşi timp costul este un element important în fundamentarea deciziei de acceptare sau respingere a unui proiect.
1.1. DEFINIŢIE:
Managementul costurilor reprezintă un sistem managerial cu instrumente şi metode specifice ce asigură planificarea, evidenţa, controlul şi monitorizarea, analiza şi sistematizarea informaţiei despre costuri, luarea deciziilor în privinţa comportamentului costurilor şi punerii lor în corespundere cu scopurile de afaceri ale întreprinderii.
1.2. Funcţiile sistemului managerial al costurilor sunt următoarele:
-Planificarea unităţilor pe unităţi de cost (produse, servicii, clienţi etc.);
-Evidenţa cheltuielilor şi a costurilor pe unităţi de cost;
-Controlul şi monitorizarea cheltuielilor şi a costurilor;
-Comunicarea informaţiei despre costuri la toate nivelele manageriale;
-Pregătirea informaţiei pentru luarea deciziilor manageriale în privinţa costurilor şi cheltuielilor;
-Elaborarea măsurilor de punere în corespundere a costurilor şi cheltuielilor cu scopurile de afaceri ale organizaţiei.
Funcţia de planificare a sistemului de management al costurilor are obiectivul de a anticipa necesităţile viitoare ale organizaţiei cu privire la aprovizionarea cu resursele necesare in scopul elaborării bugetelor de costuri şi cheltuieli în baza funcţiilor întreprinderii, proceselor, activităţilor, produselor etc. Această funţie presupune corelarea bugetelor cu întregul proces managerial, care decide asupra politicii cu privire la preţuri, pieţe şi clienţi.
Evidenţa are scopul de a urmari şi înregistra cheltuielile şi costurile, compararea indicatorilor planificaţi cu cei efectiv realizaţi, identificarea abaterilor şi exercitarea unor acţiuni de corectare în scopul micşorării acestor abateri.
Comunicarea se exercită ca funcție managerială a costurilor prin organizarea unei comunicaţii efective la toate nivelele manageriale. Informaţia despre costuri trebuie să asiste şi cooperarea dintre managerii diferitelor nivele şi unităţi organizatorice ale companiei, în scopul realizării sarcinilor bugetate.
Pregătirea informaţiei pentru scopuri manageriale necesită elaborarea tablourilor de bord în dependenţă de sarcinile trasate fiecărui manager. Această funcţie trebuie realizată în concordanţă cu funcţiile precedente. Fiecare manager trebuie să-şi realizeze sarcinile în dependenţă cu responsabilitatea acordată conform postului ocupat. Implementarea unui program informaţional managerial va permite completarea acestor tabele de bord.
Elaborarea măsurilor de punere în corespundere costurilor şi cheltuielilor cu scopurile de afaceri ale întreprinderii este o funcţie corelată cu definirea corectă a reponsabilităţilor fiecărui manager, definirea limitelor de autoritate şi motivarea atingerii performanţelor planificate.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Managementul Costurilor.doc