Introducere 3 Caracteristicile managementului participativ al organizatiei 4 Metode implicate in exercitarea managementului participativ . 5 Obiectivele sistemului de management participativ . 7 Formele managementului participativ .. 9 Limite ale managementului participativ ... 9 Necesitatea promovarii managementului participativ ... .. 10 Motivatia personalului 10 Concluzie 12
Introducere Managementul participativ reprezinta un sistem managerial bazat pe atragerea personalului sub forma deliberativa sau consultativa la procesul de conducere in scopul cresterii eficientei activitatii, folosind in acest sens mecanisme economice, organizatorice, juridice, psiho-sociologice. Practic, managementul participativ presupune faptul ca executantii participa in mod efectiv la luarea deciziilor in cadrul organizatiei. Managementul participativ reprezinta un sistem managerial modern. El poate fi promovat, cu rezultate remarcabile, numai daca in organizatii se manifesta o convergenta de interese ale tuturor membrilor, indiferent de pozitia lor ierarhica. Motivatia este procesul intern de a conduce comportamentul uman spre a satisface nevoile. Caracteristicile managementului participativ al organizatiei Conducerea participativa este tot mai prezenta in intreprinderi, constituind un proces in extensie atat calitativa, cat si cantitativa. Se poate vorbi de existenta in cadrul intreprinderilor a unui comportament participativ, care se refera la faptul ca fiecare salariat, indiferent de pozitia ocupata in ierarhie, se transforma in participant la rezolvarea problemelor organizatiei, de la cele de decizie, pana la cele de executie. Participarea la conducere are efecte pozitive nu numai asupra organizatiei, ci si asupra salariatilor. Are loc o crestere a competentei acestora, a sentimentului de apartenenta, de mandrie, se dezvolta responsabilitatea acestora, creste gradul de motivare si satisfactie etc. In acelasi timp, succesele si esecurile organizatiei, riscurile deciziilor asumate etc. sunt nu numai ale managerilor, ci ale tuturor. Ca atare, trebuie sa existe o ordine in desfasurarea conducerii participative, principii bine stabilite, o distributie clara a atributiilor etc. Participarea la conducere nu este haotica, ea se desfasoara pe baza unor reguli precis stabilite, avantajoase atat pentru manageri, cat si pentru executanti. Trasaturile principale ale managementului participativ sunt urmatoarle: a) Caracterul multidimensional. Participarea la conducere nu vizeaza numai anumite parti ale procesului de conducere. Se au in vedere toate atributiile acesteia, de la previziune, la control. Managementul de tip participativ urmareste obtinerea de catre organizatie a unor performante superioare la toate nivelurile, in plan economic, tehnic, organizational, comercial etc. Ca atare, toti membrii organizatiei trebuie implicati in procesul conducerii intr-un fel sau altul, acolo unde au competenta si unde pregatirea lor profesionala se poate valorifica cel mai bine. Pentru aceasta e nevoie de o buna comunicare, de existenta unui sistem informational bine pus la punct, de promovarea unor relatii de incredere intre oameni, intre executanti si manageri si de practicarea unor forme adecvate de participare - atat formale, cat si informale; b) Caracterul secvential. Acesta este generat de specializarea existenta in cadrul organizatiei, ca si de conceptia managerilor privind atragerea salariatilor la conducere - conceptie reflectata de stilul de conducere promovat. Diviziunea structurala si profesionala atrage dupa ea si o divizare sau segmentare a atributiilor si responsabilitatilor manageriale. Intalnim diverse situatii de la o delegare partiala si restransa a activitatilor catre subordonati, facuta de manager, pana la participarea salariatilor in organisme de conducere institutionalizate, unde participarea este voluntara, derulandu-se in sferele de conceptie si control; c) Caracterul integrativ. Managementul participativ se bazeaza pe integrare si asigura, in acelasi timp, extensia acestui proces. Avem in vedere atat integrarea individului in colectivul de munca si in organizatie, cat si integrarea managemetului participativ in sistemele moderne de management. Specificul acestei trasaturi este faptul ca individul resimte o dubla integrare, un proces de integrare in colectivul de munca si implicit in organizatie si un proces de integrare in practica manageriala a organizatiei. Aceasta dubla dimensiune a integrarii permite manifestarea individului in procesul de management, determinand, de asemenea, o dubla actiune. Pe de o parte, organizatia actioneaza in sensul atragerii lui prin forme si modalitati diferite la activitatile de conducere, pe de alta parte, individul se implica in aceste activitati, in cunostinta de cauza cu dorinta de a contribui la binele organizatiei. d) Caracterul institutional. Participarea la conducere, punerea in valoare a calitatilor, competentelor, inteligentei si creativitatii personalului angajat, necesita existenta unui cadru organizat adecvat care sa permita informarea corecta a membrilor organizatiei, indiferent de treapta ierarhica ocupata, intalnirea si consultarea reciproca a acestora, eliminarea unor blocaje in circuitul informational sau in implicarea acestora in diferite procese ale conducerii, atragerea efectiva, reala, a lor la conducere etc. Cu alte cuvinte, practicarea unui management participativ se poate realiza numai daca in cadrul organizatiilor se creeaza un cadru institutional adecvat, respectiv organisme ale conducerii participative, reguli de participare, forme si metode cunoscute de promovare a participarii la conducere. Toate acestea presupun existenta unui raport legal, care sa asigure autoritatea necesara si, evident, buna functionare a organismelor institutionale ale conducerii participative de la nivelul organizatiilor.
- Schiopoiu, Adriana - Managementul resurselor umane, Ed. Universitara, Craiova, 2008; - Modrea, Arina - Managementul resurselor umane, Ed. Universitatea "Petru Maior", Targu-Mures, 2013; - Cindrea, Ioan - Managementul resurselor umane, Ed. Universitatii "Lucian Blaga", Sibiu, 2008; - Bocean, Claudiu George - Managementul recompensarii personalului, Ed. Tribuna Economica, Bucuresti, 2012; - www.biblioteca-digitala.ase.ro; - www.wikipedia.ro.
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Proiecte.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.