Managementul resurselor umane - vector de creștere al eficienței activității în cadrul firmei

Proiect
8/10 (1 vot)
Domeniu: Management
Conține 6 fișiere: doc, xls
Pagini : 13 în total
Cuvinte : 3632
Mărime: 55.60KB (arhivat)
Publicat de: Oliver Andrei
Puncte necesare: 8
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: REMES EUGEN

Extras din proiect

CAPITOLUL 1

MANAGEMENTUL RESURSELOR UMANE-VECTOR DE CRESTERE AL EFICIENTEI ACTIVITATII IN CADRUL FIRMEI

In cadrul oricarei intreprinderi, in procesul de realizare a obiectivelor sale, un element principal il reprezinta punerea in valoare a resurselor de care dispune.

Astfel, alaturi de resursele naturale, materiale, financiare si informationale, intreprinderea valorifica si resursele umane concretizate in salariatii ce lucreaza efectiv in unitate si care prin munca lor asigura realizarea obiectivelor firmei, in contextul utilizarii rationale a celorlalte resurse.

Calitatea fortei de munca, gradul de motivare ai acesteia sunt factori de care depinde succesul sau insuccesul unei firme. Cresterea, dezvoltarea unei intreprinderi sunt inevitabil legate de abilitatea managerului de a se inconjura de oameni potriviti, fiecare angajat avand un impact deosebit asupra performantei intreprinderii. Majoritatea specialistilor recomanda ca, organizatiile trebuie sa-si asigure oamenii respectivi, sa le castige serviciile, sa le dezvolte aptitudinile, sa-i motiveze pentru nivelele inalte de dezvoltare si sa se asigure ca vor continua sa-si mentina devotamentul fata de organizatie. O perioada indelungata, intreprinderea a avut ca principal scop obtinerea profitului, iar problemele relatiilor umane erau considerate nesemnificative si erau incredintate unui sef de personal, care se ocupa, in acest sens, de aspectele administrative, juridice si disciplinare ale fortei de munca. Insa, treptat, domeniile de activiate si tipul compartimentelor de personal s-au extins.

1.1 Rolul Managementului Resurselor Umane

Importanta resurselor umane si a managementului acestora a crescut odata cu trecerea timpului si cu accentuarea necesitatii adaptarii organizatiilor la un mediu tot mai dinamic si mai competitiv.

Oricat de puternica ar fi rezistenta, schimbarile de mentalitate si de comportament sunt inevitabile odata cu schimbarile survenite in sistemul de valori umane, in general, sau in sistemul nostru de valori, in special.

Cu toate acestea, nu trebuie neglijat faptul ca schimbarile respective au, adesea, o exprimare vaga si o relevanta incerta deoarece, in general, oameni sunt foarte greu de schimbat intrucat trasaturile de personalitate ale acestora sunt bine fixate in timp, iar unele valori umane nu au intotdeauna aceleasi semnificatii datorita perceptiilor diferite.

Din perspectiva temporala, rolul resurselor umane si al managementului acestora creste continuu datorita gradului ridicat de implicare si valorificare a capacitatii oamenilor, preocupati tot mai mult de imbunatatirea calitatii vietii, in general, si a vietii profesionale in special, calitate in care sa se reflecte cat mai bine aspiratiile sau asteptarile lor.

Rolul resurselor umane, atat la nivelul firmelor cat si al intregii societati, rezulta din urmatoarele considerente:

- resursele umane produc si reproduc factorii obiectivi al productiei;

- ele reprezinta atat creatorul cat si stimulatorul mijloacelor de productie;

- resursele umane indeplinesc un rol hotarator in procesul transformarii naturii in bunuri destinate satisfacerii nevoilor societatii; ele constituie singurul factor de productie capabil sa creeze valori noi;

- influenteaza in cea mai mare parte eficienta utilizarii resurselor materiale, financiare si informatiile lor.

Astfel se poate desprinde concluzia ca resursele umane constituie elementul creator, activ si coordonator al activitatii economico-sociale care se desfasoara in cadrul intreprinderilor.

Se considera ca cea mai importanta misiune a managementului resurselor umane este sa dezvolte relatii sanatoase cu proprii angajati, sa creeze un sentiment de familie in cadrul organizatiei. Angajatii sunt cei mai importanti, pentru ca ei reprezinta o parte permanenta a organizatiei la fel ca si conducerea superioara si sprijina organizatia cu munca, talentul, creativitatea lor si o conduc.

1.2. Definitii, continut si functii ale managementului resurselor umane

Managementul Resurselor Umane include toate deciziile manageriale si practicile care influenteaza sau afecteaza in mod direct oamenii, respectiv resursele umane, care isi desfasoara activitatea in cadrul unei organizatii. In ultimii ani a fost acordata o atentie deosebita modului in care organizatiile isi coordoneaza resursele umane, deoarece s-a ajuns la concluzia ca managerul acestora detine un rol important la realizarea cu succes a obiectivelor organizatiei.

In schema traditionala a intreprinderii, salariatii erau priviti prin prisma modului in care acestia executau, in mod "disciplinat" anumite operatii prestabilite, puneau in miscare masini si dispozitive tehnologice sau indeplineau unele activitati. Asa au aparut si conceptele folosite din pacate si astazi, de "forta de munca" sau chiar "mana de lucru". Ceea ce interesa era capacitatea acestora de a pune in opera, conform regulilor, deciziile conducatorilor. Conceptul de "forta de munca"' era definit ca fiind "totalitatea aptitudinilor fizice si intelectuale pe care omul le utilizeaza in procesul obtinerii bunurilor si serviciilor". Asa a aparut, indeosebi in regimurile totalitare de sorginte marxista, impartirea muncii in "munca productiva" si "creator de bunuri materiale" si in "munca neproductiva" si "personal neproductiv", care era, de regula asociat cu acei oameni care desfasurau activitati de natura intelectuala. Orice actiune de perfectionare a "fortei de munca" viza in mod direct capacitatea de a munci mai bine, mai mult, de a executa mai multe operatii.

Pentru a pune mai bine in evidenta caracteristicile de baza ale managementului resurselor umane, este necesar sa se defineasca si sa se contureze cat mai exact locul si continutul acestuia, in literatura de specialitate exprimandu-se diferite si numeroase opinii.

Cu toata diversitatea de opinii, marea majoritate a specialistilor in domeniu considera ca managementul resurselor umane, ca oricare alt domeniu stiintific, este rezultatul cercetarii specializate si se inscrie pe traiectoria unei evolutii si diversificari relativ rapide, in numeroase domenii de activitate.

Preview document

Managementul resurselor umane - vector de creștere al eficienței activității în cadrul firmei - Pagina 1
Managementul resurselor umane - vector de creștere al eficienței activității în cadrul firmei - Pagina 2
Managementul resurselor umane - vector de creștere al eficienței activității în cadrul firmei - Pagina 3
Managementul resurselor umane - vector de creștere al eficienței activității în cadrul firmei - Pagina 4
Managementul resurselor umane - vector de creștere al eficienței activității în cadrul firmei - Pagina 5
Managementul resurselor umane - vector de creștere al eficienței activității în cadrul firmei - Pagina 6
Managementul resurselor umane - vector de creștere al eficienței activității în cadrul firmei - Pagina 7
Managementul resurselor umane - vector de creștere al eficienței activității în cadrul firmei - Pagina 8
Managementul resurselor umane - vector de creștere al eficienței activității în cadrul firmei - Pagina 9
Managementul resurselor umane - vector de creștere al eficienței activității în cadrul firmei - Pagina 10
Managementul resurselor umane - vector de creștere al eficienței activității în cadrul firmei - Pagina 11
Managementul resurselor umane - vector de creștere al eficienței activității în cadrul firmei - Pagina 12
Managementul resurselor umane - vector de creștere al eficienței activității în cadrul firmei - Pagina 13

Conținut arhivă zip

  • Managementul Resurselor Umane - Vector de Crestere al Eficientei Activitatii in Cadrul Firmei
    • FISA POSTULUI LA ASIROM
      • BIBLIOGRAFIE.doc
      • CUPRINS.xls
      • fisa p.xls
      • FISA POSTULUI LA ASIROM.doc
      • PRINCIPALELE SARCINI SI RESPONSABILITATI CE REVIN POSTULUI.doc
      • UNIVERSITATEA DE VEST.doc

Alții au mai descărcat și

Aspecte practice privind auditul calității

3.4. Metodologia auditului sistemelor calitatii Standardul international ISO 10011 stabileste principiile, criteriile, practicile de baza si...

Mediul și firma

Mediul extern al firmei poate fi impartit in doua mari segmente: - mediul general sau mega-mediul - mediul specific(mediul sarcina);...

Sicomed - History and Development

WHO and HOW MADE IT POSSIBLE? In order to get where Sicomed has got one has to be very talented, very intelligent an also very patient. The...

Te-ar putea interesa și

Managementul resurselor umane la SC Apa Nova SA

INTRODUCERE Este evident ca, în conditiile economiei de piata, exercitiul managerial prezinta o copmlexitate deosebita, problemele decizionale...

Posibilitățile de îmbunătățire a calității produselor la SC Cord SA Buzău

INTRODUCERE - „ CURSA PENTRU CALITATE ” Calitatea a devenit un cuvânt magic în anii '80, după ce companiile japoneze au cucerit pieţele...

Planul de afaceri al intreprinderii, instrument de implementare a strategiilor economice

CAPITOLUL I PREZENTAREA FIRMEI 1.1. Scurt istoric Sc Trombone S.A. este o companie lider în dezvoltarea şi implementarea de proiecte software...

Managementul resurselor umane la SC Hidrojet Breaza SA

INTRODUCERE Este evident că, în condiţiile economiei de piaţă, exerciţiul managerial prezintă o complexitate deosebită, problemele decizionale...

Strategii și Politici în Domeniul Resurselor Umane

Curs 1 06.03.2009 Strategii si politici in domeniul Resurselor Umane I Baze teoretice si metodologice ale Resurselor Umane: Importanta si...

Managementul Relațiilor cu Clienții

Managementul relatiilor cu clientii  cheia succesului în afacerile actuale Rapiditatea si adaptabilitatea la schimbare sunt cuvintele-cheie ale...

Managementul - Concepte Definitorii

1. MANAGEMENTUL – CONCEPTE DEFINITORII 1.1. Procesele de management In cadrul oricarei organizatii, procesele de munca se împart in doua...

Previziune economică

CAP.1-OBIECTUL PREVIZIUNII MACROECONOMICE 1-PREVIZIUNEA, COMPONENTĂ ESENŢIALĂ A CONDUCERII MACROECONOMICE. DELIMITĂRI CONCEPTUALE.CONDIŢIILE...

Ai nevoie de altceva?