1 - Managementul european Europa in general si Uniunea Europeana in special reprezinta un partener important in comertul international, aflandu-se pe primul loc din punctul de vedere al exportului, importului si al investitiilor in strainatate, adica in alte tari decat cele europene. Tarile europene au inceput sa-si integreze si sa-si coordoneze economiile si pietele lor nationale in vederea cresterii competitivitatii produselor fata de produsele firmelor americane si japoneze. Intr-un asemenea context concurential, definirea unui model european de management intr-o economie globala este dependenta de valorificarea in sinergie a tuturor influentelor pozitive, provenite din sfera micro si macro-economiei, din aceea a mediului social, politic, cultural specific fiecarei tari membre in UE, precum si dinspre structurile transeuropene ce exista deja sau se vor constitui in viitor. Managementul european se defineste ca fiind un concept privind rezolvarea problemelor si luarea deciziilor la toate nivelurile organizatiilor, prin care sa se distinga identitatea Europeana a strategiilor, precum si a planificarii, implementarii si evaluarii schimburilor. Dezvoltarea modelului de management european are la baza urmatoarele argumente : - necesitatea dezvoltarii unor solutii pentru problemele si oportunitatile referitoare la diversitatea culturala, economica, politica si sociala specifica spatiului European; - elaborarea unei strategii coerente de dezvoltare a tuturor resurselor, pe considerentul ca numai o strategie economica europeana poate raspunde eficient provocarilor mediului concurential global; - reformarea managementului organizatiilor europene, astfel incat modelele nationale de management sa poata depasi barierele economice, sociale si culturale existente; - extinderea spatiului Uniunii Europene, introducerea monedei unice europene si dezvoltarea unui cadru institutional, juridic si legislativ care guverneaza spatiul Uniunii Europene, reglementand rapoartele dintre state; - trecerea de la ideea de concurenta intre tarile Europei la cea de competitie intre companiile europene; - angajarea de catre companiile multinationale straine a unor manageri europeni, pentru a asigura o abordare manageriala unitara la nivelul tuturor filialelor acestora; Apreciem ca viabilitatea managementului european e dependenta de succesul UE pe plan economic si social, in conditiile economiei si concurentei globale, care se poate realiza potrivit principiului: ceea ce este bun si agreat intr-un anumit model national trebuie mentinut si generalizat prin adaptare la ceilalti, iar ceea ce este neviabil si pagubos trebuie sa dispara treptat, printr-un proces de omogenizare ce presupune apropierea fara a exclude unitatea in diversitate in cadrul UE. Factorii fundamentali cu capacitate de influentare pozitiva a instituirii modelului de management european intra: - sistemele politice democratice - consolidarea culturii europene - sistemele educationale nationale - mediul juridic comunitar - modelele nationale de management - mediul economic competitiv - continuarea europenizarii afacerilor - sustinerea parteneriatului social. Caracteristici Principala caracteristica a managementului european o constituie flexibilitatea.Aceasta particularitate a modelului european de management al resurselor umane are mai multe sensuri. In primul rand, este vorba de diversitatea economica, sociala, culturala si politica care caracterizeaza spatiul european. Din acest punct de vedere managerii companiilor multinationale care actioneaza in Europa trebuie sa dispuna de capacitatea de a intelege si a interpreta aceasta diversitate si complexitate. In Olanda, principiul care sta la baza relatiilor dintre manageri si angajati il reprezinta consensul. Angajatii din companiile olandeze manifesta un grad sporit de rezistenta fata de formalizarea practicilor de resurse umane in stil francez. In Olanda, managementul resurselor umane se bazeaza pe o comunicare cat mai buna intre manageri si angajati. In Germania, Franta, Belgia, Luxemburg, au fost elaborate o serie de norme si reglementari legislative care obliga companiile ca, in functie de numarul de angajati, sa recunoasca activitatea sindicatelor si sa le consulte intr-o serie de probleme cu implicatii directe la nivelul fortei de munca. In al doilea rand, spatiul european se caracterizeaza printr-un grad foarte mare de mobilitate a fortei de munca. Pentru spatiul european, circulatia persoanelor si, respectiv, a fortei de munca, prezinta o importanta deosebita. Globalizarea si internationalizarea pietelor sunt factori care determina noi comportamente migratorii, fenomenele migratorii temporare avand o semnificatie aparte. Mobilitatea fortei de munca permite realizarea transferului intercultural . O alta caracteristica a modelului de management european o reprezinta existenta unor valori si comportamente specifice modului de viata european, care permit integrarea sub raport politic, social, economic si cultural. Intre acestea, pot fi mentionate: cultura religioasa, preocuparea pentru protectia mediului,guvernarile democratice din tarile europene.
- Belea M.- Preocupari de organizare stiintifica a productiei in Romania perioadei interbelice, Viata economica, IV, 1968 - Nica P., Iftimescu A. - Management. Concepte si aplicatii, Ed. Universitatii "Alexandru Ioan Cuza", Iasi, 2003 - Petrescu I., Management general.Concepte si aplicatii, Editura Fundatiei Romania De Maine, Bucuresti, 2007 - Nicolescu O. (coautor), in Verboncu I. (coord.), Schimbarea organizationala prin reengineering, Editura ASE, Bucuresti, 2011 - Andres S., Control financiar si de gestiune- atribut al managementului, Ed. Eftimie Murgu Resita, 2009 - Andres S., Managementul participativ- cale de crestere a eficientei conducerii si eficientei organizatiei, Ed. Mirton Timisoara, 2007 - Burdus E., Androniceanu A., Managementul schimbarii, Ed. Economica, Bucuresti, 2000 - Maria Gaf-Deac, Management General, Teorie si Aplicatii. Editura Fundatiei Romania de Maine, Bucuresti , 2008. - Maria Gaf-Deac, Indrumar pentru management modern. Planuri de seminarii, Note de curs, Aplicatii, Discutii si Intrebari,Teste de autoevaluare., Editura Fundatiei Romania de Maine, Bucuresti, 2008.
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Proiecte.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.