Managementul unei Institutii Publice si Managementul unei Institutii Private - BNR si BRD

Extras din proiect Cum descarc?

Dezvoltarea sectorului privat si extinderea lui in toate sferele societatii accentueaza tot mai pronuntat incercarile de a atenua diferentele dintre sectorul public si sectorul privat. Colaborarea acestor doua domenii demonstreaza interdependenta dintre ele si rolul lor in functionarea de ansamblu a economiei nationale si a societatii in ansamblu. Utilizarea pe larg a metodelor din sectorul privat si teoriilor privind organizarea procesului de conducere indica asupra faptului ca ideile din sectorul privat se pot transfera si pot fi folosite in domeniul functiei publice. Se considera, ca prin aceste schimbari, sectorul public se va transforma intr-un mediu mai eficace si va contribui la cresterea productivitatii nationale.
Multe idei reflectate in studiile privind procesul de conducere in sectorul privat sint implementate cu succes in managementul serviciilor publice, in acelasi timp insa nu se pot ignora diferentele care exista intre cele doua sectoare de activitate.
Experienta a demonstrat ca unele idei si metode din sectorul privat nu au functionat foarte bine in sectorul public unde s-au lovit de opozitia si rezistenta profesionala, politica sau organizationala .
Institutiile publice reprezinta ansamblul structurilor organizate, create in societate pentru gestionarea afacerilor publice. Institutiile publice, in sensul birocratic pe care il au in ziua de astazi, reprezinta singurul mod de organizare social-economica a statului care poate face fata provocarilor modernitatii (numarul mare al populatiei, diversitatea si complexitatea nevoilor umane ce se cer satisfacute). Ceea ce face din institutiile birocratice instrumente eficiente este caracterul lor rational manifestat in cele patru dimensiuni principale ale acestora:
- pot manevra un numar mare de sarcini; 
- pun accent pe cuantificare; 
- opereaza intr-un mod previzibil, standardizat; 
- pun accent pe controlul asupra celor angrenati in sistemul institutiilor. 
Intr-un stat democratic ele au urmatoarele functiuni:
- pregatirea si adoptarea actelor normative; 
- punerea in executare a legilor; 
- supravegherea punerii in executare a hotaririlor luate la nivel politic. 
O institutie publica ,,vinde" bunuri si servicii care asigura facilitati precum: servicii de telecomunicatii, electricitate, aprovizionarea cu gaze si apa, transport (cai ferate, aeriene, navale), transportul public urban, servicii financiare (banci, companii de asigurare). Obiectivul unei institutii publice este servirea interesului public. Exista situatii in care initiativa particulara nu poate acoperi cerintele societatii si de aceea sint necesare institutii specifice. Exista patru motive care determina existenta organizatiilor publice :
- minimalizarea erorilor de pe piata; 
- cresterea rentabilitatii economice; 
- facilitarea planificarii centralizate a economiei; 
- schimbarea naturii economiei. 
Organizatiile publice se afla in competitie directa cu organizatiile private: banci, companii de asigurare, aeriene, petroliere. Pentru a stimula competitia si pentru a mentine controlul unor ramuri strategice, guvernele controleaza aceste companii.
Conform modelului traditional, o administratie functioneaza sub controlul formal al elitei politice. Exista un sistem strict de ierarhie birocratica, cu oficialitati anonime motivate de interesul public si care sustin partidele aflate la guvernare. Teoriile lansate la sfirsitul sec. XIX s-au mentinut neschimbate si au fost utilizate pina la sfirsitul sec. XX in majoritatea tarilor occidentale. La inceputul anilor '80 ai sec. XX guvernele au inceput sa caute raspunsuri la marile probleme sociale si economice aparute. S-a constatat ca raspunsurile rapide si flexibile, la stimuli din ce in ce mai variati, sint necesare intr-o societate dinamica.Exemplificare - Modelul birocratic weberian.Weber are in vedere sase principii ale sistemului birocratic modern, derivate din conceptul de autoritate legala / rationala: 
- principiul teritoriilor stabile aflate sub o jurisdictie specifica. Sint stabilite, in general, prin legi sau regulamente administrative;
- principiul ierarhiei oficiale si a nivelurilor de autoritate. Presupun o subordonare a cadrelor inferioare celor superioare;
- managementul birocratiei moderne. Se bazeaza pe documente scrise, ,,dosare" ce sint pastrate;
- managementul birocratic presupune o pregatire de specialitate;
- persoanele implicate in aceste activitati le pun pe primul-plan; 
- managementul birocratic urmeaza anumite legi, mai mult sau mai putin stabile sau exhaustive, care pot fi invalidate. Cunostintele celor ce fac parte din domeniu trebuie sa includa jurisprudenta, managementul administrativ si de afaceri. 
Sectorul public a avut intotdeauna si alte scopuri decit cele financiare. Orice guvern are autoritatea de a se implica in toate sectoarele economiei, ceea ce presupune si crearea de companii proprii. Interesul public a fost intotdeauna o prioritate care presupunea angajarea celor mai competente persoane pentru a forma o elita administrativa care sa actioneze in conformitate cu legea si precedentele existente.
Experienta tarilor dezvoltate, in primul rind a marilor actori economici de pe piata globala - SUA, Uniunea Europeana, Japonia - ofera numeroase ancore de referinta in ceea ce priveste caracteristicile definitorii ale managementului organizatiilor private si ale mediului de actiune a acestora, caracteristici care explica in mod convingator resorturile puternice ce stau la baza performantelor apreciabile si ale competitivitatii sporite a firmelor respective.
Principalele trasaturi definitorii ale conducerii organizatiilor private si ale cadrului de actiuni al acestora pot fi considerate cele prezentate in continuare:
- participarea pe scara larga, aflata in continua extindere, a managementului stiintific, bazat pe utilizarea unui registru extins de metode, tehnici si instrumente moderne, precum si pe existenta unei retele largi si profesionale de servicii intelectuale pentru management (de consultanta manageriala, de marketing, financiara, fiscala, ecologica etc., de informare, de instruire manageriala);
- existenta in organizatiile private a unui cadru structurat bine articulat, care defineste clar responsabilitatile individuale de conducere si de executie, caracterizat prin dinamism organizational si flexibilitate necesare pentru a face fata cu succes diferitelor situatii, prin descentralizarea crescinda a activitatilor in scopul maririi vitezei de reactie decizionala si imbunatatirii calitatii deciziilor prin conectarea mai strinsa a acestora de locul actiunii. Departamentalizarea, adoptarea structurilor matriciale atunci cind conditiile interne ale firmelor le reclama si le fac posibile, folosirea formelor structurale flexibile si temporare - task force, project team - sint citeva dintre practicile cele mai manifestate, menite sa dinamizeze cadrul structural al firmelor si sa-l faca adaptat mai bine la modificarile mediului intern si exterior de actiune al acestora;
- profesionalismul celei mai mari parti a angajatilor, spiritul de excelenta care ii anima pe cei mai buni, dorinta extinsa de autoperfectionare si de avansare, manifestarile care determina un nivel ridicat al productivitatii muncii si, drept urmare, sint puternic stimulate managerial prin evaluarea frecventa a performantelor individuale si reflectarea acestora la nivel de retribuire. La accentuarea acestui profesionalism contribuie, in masura substantiala, politicile functionale in domeniul managementului resurselor umane, orientate tot mai pronuntat spre amplificarea potentialului acestor resurse prin formare si perfectionare profesionala, prin dezvoltarea carierelor ca forma de armonizare a intereselor angajatilor cu scopurile si disponibilitatile organizatiilor private, precum si prin motivarea salariatilor astfel incit, pe de o parte, sa-i determine sa puna in slujba obiectivelor firmei intregul lor potential creativ si productiv, de cunostinta si experienta, iar pe de alta parte, sa promoveze spiritul de competitie corecta intre angajati prin asigurarea echilibrului intre performante si recompense.


Fisiere in arhiva (1):

  • Managementul unei Institutii Publice si Managementul unei Institutii Private - BNR si BRD.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!