1. MECANISMELE DE PLANIFICARE IN COMPANIILE MULTINATIONALE 1.1. Procesul planificarii Orice actiune se desfasoara in vederea atingerii unui anumit scop. Ceea ce deosebeste o lume rationala de o lume nerationala este capacitatea de a gandi aceste actiuni, cu alte cuvinte, de a le planifica. Succesul acestor planuri depinde insa in mod hotarator de obiectivele pe care le-am stabilit. Daca aceste obiective nu sunt realiste, orice plan de realizare a lor va fi gresit din start. Din acest motiv, procesul de planificare trebuie sa inceapa prin stabilirea unor obiective clare, precise si, cel mai important lucru, posibile, pasul urmator fiind cel de stabilire a metodelor prin care acestea pot fi atinse. Pentru managementul oricarei companii, procesul planificarii reprezinta elementul primordial. Inaintea acestui proces nu exista decat o situatie prezenta si un scop care se vrea atins. Pentru atingerea sa, compania are nevoie de o anumita organizare, de o anume forta de munca care trebuie coordonata intr-un anume fel si de anumite forme de control. Toate acestea reprezinta functii ale managerului, dar, pentru a putea fi indeplinite eficient, in primul rand trebuie planificate. Planificarea reprezinta prima sarcina a unui manager, si este cea care il deosebeste de un simplu administrator. Asa cum se poate observa in Figura 1.1, intr-o companie procesul planificarii este un proces complex si logic care se desfasoara la toate nivelele, incepand cu nivelele care reprezinta conducerea superioara a firmei. La aceste nivele se stabileste misiunea firmei. Pornind de la aceasta misiune se vor stabili planurile strategice, cele tactice si cele operationale. Pentru ca acest proces sa se poata desfasura eficient, este esential pentru conducerea firmei ca aceasta misiune, care reprezinta de fapt ratiunea de a fi a acelei firme, sa fie foarte bine inteleasa de catre toti angajatii acesteia. Din aceasta figura se poate observa de asemenea ca intregul proces al planificarii se desfasoara in cadrul unui context. Fara intelegerea corecta a acestui context in care va actiona firma, managerii sai nu vor reusi sa realizeze o planificare eficienta. Pentru a putea supravietui, orice companie trebuie sa caute satisfacerea nevoilor din acest context, iar pentru a reusi acest lucru are nevoie de o serie intreaga de resurse care provin din acelasi context. In acelasi timp, acest context nu este constant ci se afla intr-o dinamica permanenta. De altfel aici apare si diferenta intre planificarea activitatii unei companii interne si cea a unei companii internationale. Desi procesul planificarii este acelasi, in cazul planificarii activitatii internationale a unei firme apar elemente noi precum: guvernele tarilor gazda, ratele de schimb, competitia cu firmele locale, diferentele legislative si, nu in ultimul rand, diferentele culturale. Figura 1: Procesul de planificare 1.2. Misiunea firmei In stabilirea misiunii firmei, managerii trebuie sa puncteze foarte clar care este obiectivul principal al acesteia, care sunt premisele, valorile si directiile de actiune, plecand de la contextul in care vor actiona. De exemplu, misiunea firmei Rank Xerox este definita de un singur cuvant cheie: calitate. Acest lucru inseamna ca obiectivul principal al firmei il constituie asigurarea calitatii la cele mai inalte standarde plecand de la premisa ca acest lucru reprezinta conditia necesara de a deveni numarul unu intr-un domeniu in care concurenta este foarte ridicata si puternica. Valorile pe care se bazeaza aceasta misiune sunt atat resursele materiale, financiare si umane de care dispune compania, sau pe care le poate mobiliza, cat si capacitatea de organizare. In acest context, directiile de actiune sunt foarte clare, urmarind asigurarea calitatii atat pentru produsele cat si pentru serviciile oferite prin alocarea cu maximum de eficienta a resurselor si prin programe de pregatire a personalului foarte bine puse la punct. In realizarea misiunii oricarei companii sunt implicate toate departamentele acesteia. Acest lucru inseamna ca toate obiectivele si scopurile acestora trebuie sa se armonizeze intre ele si sa fie subsumate obiectivului principal. Aceste obiective fiind stabilite de catre fiecare departament in parte, este imperios necesar ca fiecarui angajat sa ii fie foarte clar in minte misiunea companiei, sa o inteleaga si sa o accepte. Din acest motiv, toti angajatii ar trebui sa participe efectiv nu doar la realizarea acestei misiuni ci si la elaborarea ei. In caz contrar, efectele pot fi cele de demotivare a personalului, de utilizare ineficienta a resurselor. De exemplu, revenind la compania Rank Xerox, daca angajatii departamentului de productie al unei filiale nu ar intelege si accepta calitatea produselor ca obiectiv principal, ar putea decide sa produca echipamente mai slabe calitativ dar mult mai ieftine, considerand ca astfel vor fi mai eficienti si compania va incasa profituri mai mari. Pe moment, acest lucru este posibil, insa pe termen lung compania va incepe sa piarda din clienti.
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Proiecte.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.