Modele de Analiza a Portofoliului Strategic

Extras din proiect Cum descarc?

Capitolul I. Modele de analiza a portofoliului strategic
Activitatea oricarei firme in contextul reformei si al tranzitiei la economia de piata, se desfasoara intr-un mediu dinamic si agresiv. In general, tranzitia reprezinta o perioada de asezare a lucrurilor si conceptelor in ordinea lor fireasca, deci o schimbare, cu grija fireasca privind adaptarea noilor structuri la cerintele economiei de piata in conditii concurentiale tot mai aspre si mai bine definite (legiferate).Acest fapt se datoreaza :
- existentei in marea majoritate a sectoarelor de activitate a mai multor agenti economici aflati intr-o permanenta stare de concurenta, ale caror decizii (de alocare a resurselor, de repartitie a rezultatelor obtinute etc.) afecteaza, influenteaza mediul economic in ansamblul sau;
- actiunii factorului timp, care este de natura sa produca mutatii semnificative atat in costul resurselor (umane, materiale, financiare), cat si in calitatea acestora.
Problemele fundamentale cu care se ocupa fiecare firma vizeaza, in principal, stabilirea si consolidarea locului pe care aceasta il ocupa in spatiul economic concret in care activeaza, obiectivul major spre care se indreapta, costurile implicate si sansele de izbanda. 
In acest context firma este determinata sa se raporteze permanent la cererea de piata, trebuie sa anticipeze miscarile concurentei, sa-si autoevalueze resursele de care dispune si sa actioneze in directia cresterii eficientei utilizarii acestora etc.
Instrumentul cel mai recomandat pentru integrarea si evaluarea datelor despre mediul concurential il reprezinta analiza portofoliului; majoritatea companiilor (75%) incluse pe lista Fortune 500 si numeroase companii mici, dar cu linii multiple de produse si servicii, utilizeaza analiza portofoliului in etapa formularii strategiei(Hamermesh,1986,pg.115). Chiar daca o corporatie vinde un singur tip de produs, ea poate evalua diferit anumite segmente produs-piata. Spre exemplu, din punct de vedere strategic, Procter &Gamble a tratat separat doua versiuni ale aceluiasi sampon - Prell Liquid si Prell Concantrate - deoarece acestea vizau doua categorii distincte de consumatori(Wheelen si Hunger, 1989, pg. 185-194) . 
1.1. Obiectul analizei portofoliului activitatii firmei
Clientii nu mai sunt o simpla variabila cunoscuta de la inceput, nu inseamna ca faptul ca produci ceva se va si vinde obligatoriu. Pentru a putea exista pe piata companiile trebuie sa-si planifice, sa dezvolte si sa utilizeze metode si instrumente de marketing strategic astfel incat sa atraga, sa dezvolte si sa creeze relatii pe termen lung cu consumatorii efectivi si potentiali. Cu atat mai mult pe piata business to business unde procesul de achizitie este exclusiv rational si presupune o mai mare implicare din partea companiilor necesitate utilizarii de astfel de tehnici si tactici de marketing strategic precum analiza portofoliului de produse prin metode precum Boston Consulting Group, Arthur D. Little sau General Electric este tot mai pregnanta.
Prin elaborarea si analizarea unui esichier strategic, managementul unei firme care detine un portofoliu de activitati, poate determina intr-un mod rational directia care trebuie urmata de fiecare activitate si strategia adecvata.
Modelele de analiza a portofoliului strategic sunt modele matriciale in doua dimensiuni, si anume: valoarea domeniului de activitate si competenta firmei. Aceste modele presupun construirea si reprezentarea unei matrici bidimensionale cu pozitiile comparative ale diferitelor activitati strategice din cadrul portofoliului. Cele mai cunoscute si utilizate metode sunt: matricea Boston Consulting Group (BCG), matricea Arthur D. Little (ADL) si matricea McKinsey - General Electric) .
Managementul portofoliului de afaceri presupune actiuni concrete prin care se modifica o configuratie initiala a acestuia, fapt ce induce modificari la nivelul tuturor subsistemelor organizationale. Modificarile pot avea forma de ,,treapta" sau ,,rampa", dupa cum apar prin raportare la un interval de timp mai scurt sau mai lung. Primul caz ar putea fi exemplificat prin realizarea unei achizitii, operatiune asociata unui reper temporal punctiform - o data calendaristica anume, iar al doilea caz prin realizarea unei cresteri interne, operatiune asociata unui interval de timp relativ lung .
Transpunerea in practica a vointei de a obtine un anumit portofoliu de afaceri inseamna parcurgerea unei succesiuni de achizitii/fuziuni, lichidari partiale, dezvoltari de noi afaceri sau abandonari ale altora vechi etc, procese carora le este asociat un transfer de resurse spre alte entitati ale organizatiei.
Au fost dezvoltate un numar de tehnici pentru a ghida modificarea eficienta a portofoliului de afaceri. Cu ajutorul acestor tehnici se analizeaza starea prezenta a organizatiei pe plan intern si extern si se sugereaza un set de alternative strategice. Aceasta modificare reprezinta concretizarea unei optiuni din setul recomandat, adica o forma a implementari unei strategii.


Fisiere in arhiva (1):

  • Modele de Analiza a Portofoliului Strategic.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!