Cuprins
- 1.Consideratii generale privind optiunile strategice 2
- 1.1. Definirea conceptului 2
- 1.2.Tipuri de optiuni strategice 2
- 2.Ancheta de identificare a optiunilor strategice 4
- 2.1.Obiectivele cercetarii 4
- 2.2. Ipoteze de cercetare 5
- 2.3.Model de cercetare:chestionarul 6
- 2.4. Esantionul 8
- 2.5. Rezultatele cercetarii 9
- 3. Concluzii 15
- Bibliografie 16
Extras din proiect
1 .Consideratii generale privind optiunile strategice
1.1. Definirea conceptului
Strategia organizatiei cuprinde sase componente majore: misiunea, obiectivele strategice, optiunile strategice, resursele, termenele si avantajul competitiv.
Stabilirea modalitatilor strategice presupune adoptarea unor optiuni strategice . Pentru a ajunge la un anumit obiectiv sunt posibile mai multe cai de urmat , concretizate in efectuarea unor actiuni specifice.
Optiunile strategice definesc abordarile majore cu implicatii asupra continutului unei parti apreciabile dintre activitatile firmei, pe baza carora se stabileste cum este posibila si rationala indeplinirea obiectivelor strategice.
Deoarece reprezinta directiile generale de actiune pentru indeplinirea obiectivelor, in literatura de specialitate optiunile strategice sunt cunoscute si sub denumirea de “vectori de crestere”.
1.2. Tipuri de optiuni strategice
In vederea realizarii unui anumit obiectiv sunt posibile mai multe modalitati de urmat, concretizate in efectuarea unor actiuni specifice.
Cele mai cunoscute optiuni strategice sunt :
A. Specializarea, care consta in restrangerea produselor fabricate sau a proceselor tehnologice, in vederea amplificarii omogenitatii lor, a reducerii costurilor acestora si implicit a cresterii profitului.
Specializarea
Specializarea prezinta urmatoarele avantaje economice:
- Contribuie la cresterea seriei de fabricatie;
- Asigura realizarea unui nivel calitativ superior;
- Diminueaza complexitatea pregatirii fabricatiei.
B. Cooperarea in productie reprezinta optiunea strategica de stabilire in mod planificat de legaturi de productie de lunga durata intre o firma partial specializata, care realizeaza un produs finit complex si celelalte intreprinderi de regula specializate , care concura cu subansamble, piese sau repere in obtinerea acestuia.
Ca optiune strategica, cooperarea imbraca 3 forme:pe produs, pe piese si tehnologica.
C. Diversificarea reprezinta inversul optiunii de specializare si consta in largirea gamei de produse fabricate.
Diversificarea poate fi pe produs si organologica.
D. Informatizarea se refera la reconceperea structurala si functionala a activitatilor organizatiei ca urmare a situarii pe primul plan a valorificarii multiplelor valente a informatiilor, in conditiile apelarii pe scara larga la tehnica electronica de calcul.
Informatizarea se refera la procesele de executie in special in domeniul productiei, precum si la procesele de management avand in vedere aspectele formalizate ale conducerii.
Costurile ridicate implicate sunt compensate de marile avantaje, cresterea gradului de informatizare si a vitezei de reactie decizionala si actionala a personalului, cu efecte directe pe planul rezultatelor economice.
E. Retehnologizarea desemneaza inlocuirea utilajelor si tehnologiilor uzate fizic si moral cu echipamente si tehnologii cu performante tehnice si economice superioare la nivelul de varf al tehnicii actuale.
Retehnologizarea se poate realiza pe mai multe cai:
- achizitionarea de utilaje moderne
- cumpararea de licente si brevet
- contacte de engineering cu partenerii din tarile dezvoltate
Optarea pentru una sau mai multe dintre aceste cai trebuie sa aiba in vedere:
- Resursele firmei
- Capacitatea de a produce si asimila noul
- Cultura specifica a organizatiei
Prezinta urmatoarele avantaje:
- cresterea calitatii produselor;
- diminuarea consumului de materii prime,material,energie;
- imbunatatirea performantelor de mentenabilitate si fezabilitate a produselor.
F. Reproiectarea sistemului de management consta in modificarea ampla a caracteristicilor structurale si functionale ale managementului unei firme sau organizatii in plan decizional, informational, structural-organizatoric si metodologic.
Aceasta inseamna:
a) O redefinire a sistemului decizional
b) Adoptarea de noi sisteme de management, precum si schimbari substantiale in utilizarea metodelor si tehnicilor de management
c) Conversii in plan informational, volumul si structura informatiilor tratate se modifica, se introduce noi proceduri si mijloace de tratare a informatiilor, fluxurile si circuitele informationale dobandesc noi configuratii.
Reproiectarea sistemului de management presupune participarea unor specialist din domeniul managementului.
Avantaje:
-evitarea unor neconcordante intre managementul firmei si celelalte subsisteme componente;
-amplificarea capacitatii de a percepe, analiza si interpreta fenomenele produse in mediul ambient al firmei;
-cresterea potentialului operational si decizional al fimei.
Optiunile strategice ca modalitati de realizare a obiectivelor, se stabilesc de la alegerea produselor, serviciilor sau activitatilor pe care trebuie sa se bazeze organizatia pe termen mediu si lung. Pentru fiecare optiune strategica se stabilesc, daca este necesar, termene de incepere a aplicarii acesteia, termene intermediare si termene finale.
Bibliografie
Burdus Eugen, Managementul Schimbarii Organizationale, Editura Economica, Bucuresti, 2008
Ciucur Dumitru, Fundamente ale planificarii strategice, Editura Economica, Bucuresti, 2003
Deac Vasile, Constantin Bagu, Strategia firmei, Editura Eficient, Bucuresti, 2000
Guta Anca-Jarmila, Previziune si planificare strategica in afaceri si in institutiile publice, Editura Universitas, Petrosani, 2012
Korka Mihai, Reforma invatamantului de la optiuni strategice la actiune, Editura Punct, Bucuresti, 2000
Popa Ion , Management strategic, Editura Economica , Bucuresti, 2004
Popa Ion , Management general, Editura ASE , Bucuresti, 2005
Preview document
Conținut arhivă zip
- Optiuni Strategice in Liceele Economice din Bucuresti.docx