Extras din proiect
Capitolul I. Noţiuni generale despre organizaţie
1.1 Definirea şi caracteristicile principale ale organizaţiei
Caracteristica economiei de piata este situarea firmelor in prim planul activitatii economice, pornind de la premise ca daca acestea sunt profitabile toti cei implicate sunt afectati pozitiv, inclusiv economia nationala.
O a doua conceptie economica are drept idee centrală situarea pe primul plan a economiei naţionale, în ansamblul său, subestimînd importanţa întreprinderilor componente. În consecinţă, judecăţile, deciziile şi acţiunile majore se concep şi se aplică la scara întregii ţări, pornindu-se de la premisa că este primordială eficienţa complexului economic naţional şi nu a firmelor care o alcătuiesc.
Prin prisma celor arătate, rezultă că potenţialul şi calitatea rezultatelor unei economii naţionale depend în măsură decisivă de capacitatea de a determina crearea şi funcţionarea unui număr cît mai mare de firme sau întreprinderi, care să furnizeze produse şi servicii de calitate, la costuri şi preţuri reduse şi în cantităţi concordante cu cerinţele pieţei interne şi externe.
În esenţă, prin firmă sau întreprindere desemnăm un grup de persoane, organizate potrivit anumitor cerinţe juridice, economice, tehnologice şi manageriale, care concep şi desfăşoară un complex de procese de muncă, folosind cel mai adesea şi anumite mijloace de muncă, concretizate în produse şi servicii, în vederea obţinerii unui profit, de regulă, cît mai mare.
Abordată în sistem, firma prezintă anumite caracteristici definitorii pe care le voi prezenta în tabelul 1.1.1:
Tabelul 1.1.1. Caracteristicile firmei sau întreprinderii ca sistem
Componentele sistemului, caracteristici Concretizări Trăsături specifice
Obiective - obţinerea unui anumit profit şi rată a profitului;
- realizarea unui anumit volum de producţie sau cifră de afaceri;
- diversificarea producţiei cu N produse
- acoperirea unui segment de piaţă cu o pondere de R% - stabile pentru anumite perioade de timp;
- dinamice, progresive, mobilizatoare;
Elemente - materiale: mijloace de muncă, obiecte ale muncii;
- umane: persoane, colective;
- financiare:numerar şi disponibilităţi la bancă;
- informaţii: juridice, economice, tehnice. - diversitate mare;
- natura elementelor materiale şi profilul profesional al oamenilor sunt determinate de profilul firmei;
Variabile (ale elementelor) - pentru elementele materiale: capacităţi, parametri de funcţionare, potenţial, conţinut caloric, randament;
- pentru elementele umane: specialitate, nivel de pregătire, motivare;
- pentru elementele financiare: valoare, viteză de rotaţie;
- pentru informaţii: cantitate, realism, operativitate; - diversitate foarte mare;
- definesc funcţionalităţi reclamate de profilul firmei şi condiţiile mediului ambiant;
Relaţii - relaţii om-maşină;
- relaţii interpersonale;
- structura de producţie; - precizate prin instrucţiunile de lucru;
- calitatea lor condiţionează calitatea sistemului om-maşină;
- formalizate (în cea mai mare parte) sau neformalizate;
- calitatea lor condiţionează dinamica sistemului întreprinderii;
- determinate de funcţia firmei ( de producţie, de execuţie, de prestaţii), de profilul şi mărimea acesteia, de tipul producţiei (de masă, de serie, de unicate);
- formează „anatomia” întreprinderii;
Preview document
Conținut arhivă zip
- Organizatia Managerul si Dirijarea Orientata spre Succes.doc