Organizatia si Mediul sau Ambiant- Teorie si Studiu de Caz

Extras din proiect Cum descarc?

1. Conceptul de organizatie
Organizatiile economice - sau intreprinderile, societatile comerciale etc. -reprezinta verigile de baza ale unei economii nationale, ca de altfel si ale intregii economii mondiale. Functionarea lor, buna sau rea, este rezultatul actiunilor, bune sau rele, asupra mediului intern si asupra conditiilor de natura economica, sociala, tehnica, ecologica etc. care caracterizeaza mediul ambiant, respectiv al conducerii sau managementului acestora. Astfel, eficienta unei intreprinderi va depinde de abilitatea conducatorilor sai de a folosi resursele interne disponibile - materiale, financiare, umane si informationale - de a se conecta la tendintele si schimbarile ce au loc si de a exploata oportunitatile mediului extern.
2. Definirea mediului ambiant
Unitatea economica, indiferent de tipul sau, isi desfasoara activitatea intr-un context creat de elementele de natura foarte diversa, exprimate sintetic prin ceea ce este cunoscut sub numele de mediu ambiant.
Mediul ambiant a fost definit in mod diferit, elementul principal de diferentiere dintre definitii constituindu-l mai ales, sfera de cuprindere care ii era atribuita. Astfel, de multe ori era redus la piata unei intreprinderi. Desigur ca piata are un rol determinant in existenta unei unitati economice, dar acest lucru nu poate constitui un argument suficient pentru a fisubstituita
mediului ambiant in ansamblul sau.
Mediul ambiant este considerat ca un sistem care cuprinde o serie de elemente de natura economica, tehnica, politica, demografica, culturala, stiintifica, organizatorica, juridica, psiho-sociologica, educationala, care influenteaza toate domeniile de activitate ale unei unitati.
In interdependenta lor, elementele de un anumit tip ale mediului ambiant se constituie in subsisteme ale acestuia. Asa se face ca mediul ambiant cuprinde mai multe subsisteme:
economic, tehnic, politico - institutional, sociologic si ecologic.
In functie de specificul unitatii economice, de dimensiunea sa, de gradul de racordare la cerintele de piata, poate avea un rol mai important unul sau altul dintre subsisteme.
Abordarea mediului ambiant si a interdependentelor dintre acesta si organizatia romaneasca, in contextul tranzitiei spre economia de piata, constituie o problema de maxima importanta, la a carei rezolvare managementul stiintific este chemat sa aiba un rol decisiv. Aceasta cu atat mai mult cu cat cunoasterea in detaliu a multitudinii de variabile exogene si endogene ce influenteaza organizatia este de natura sa-i asigure o functionalitate eficienta, intr-un mediu concurential din ce in ce mai acerb.
Astfel, mediul ambiant include toate elementele exogene organizatiei, de natura economica, tehnica, politica, demografica, culturala, stiintifica, organizatorica, juridica, psiho-sociologica, educationala si ecologica ce marcheaza stabilirea obiectivelor acesteia, obtinerea resurselor necesare, adoptarea si aplicarea deciziilor de realizare a lor.
3. Factorii de influenta a mediului ambiant asupra unitatii economice
3.1.Factorii economici 
Prima categorie, factorii economici, reprezinta ansamblul elementelor de natura economica din mediul ambiant cu actiune asupra activitatii organizatiei. Intre acestia enumeram: piata interna si internationala; puterea de cumparare a populatiei; potentialul financiar al economiei; ritmul de dezvoltare economica; parghiile economico-financiare; rata inflatiei; rata somajului; fluctuatia cursului de schimb al monedei nationale in raport cu principalele valute; coeficientul riscului de tara; atractivitatea economiei, in general, si a industriei de profil, indeosebi, pentru investitorii straini; rata dobanzilor la creditele acordate de banci; situatia industriei de profil (in expansiune, in declin, matura etc.); structura pietei specifice; dimensiunile si formele de manifestare ale economiei subterane; mecanismul formarii preturilor; sistemul de impozite si taxe; stabilitatea economica generala. 
Factorul economic are influenta cea mai importanta asupra managementului organizatiei, datorita faptului ca include piata. Or, asa cum se stie, supravietuirea si dezvoltarea unei firme depind, in primul rand, de existenta pietei. In plus, toti ceilalti factori economici, referitori la preturi, credite, impozite, taxe, vama etc. marcheaza sensibil marimea profitului firmei si modul sau de impartire si, implicit, marimea si dinamica resurselor proprii si atrase. 
Adaptarea organizatiei la cerintele pietei interne si externe presupune dezvoltarea activitatii de marketing, care inseamna, in primul rand, acceptarea ideii de orientare a activitatii firmei catre piata, catre nevoile de consum, in general catre ceea ce alcatuieste mediul sau inconjurator. Introducerea spiritului de marketing produce o rasturnare a raportului traditional dintre firma si piata; daca in optica premergatoare marketingului firma produce mai mult sau mai putin, independent de cerintele reale ale pietei, incercand apoi sa se impuna pietei cu produsele sale, in viziunea marketingului, aceasta trebuie sa produca si sa ofere pietei ceea ce se cere. Intreaga activitate a firmei trebuie vazuta din punctul de vedere al cumparatorului. 
Alte manifestari economice majore genereaza efecte notabile la nivelul organizatiei. Inflatia, variatia nivelului dobanzilor si a cursurilor de schimb, penuria anumitor resurse cu efect asupra pretului lor sunt fenomene monitorizate cu mare atentie, datorita influentelor pe care pot sa le exercite. 
Factorii economici determina mediul economic, mediu ce se caracterizeaza prin urmatoarele trasaturi: 
-importanta vitala pe care o are pentru activitatea firmei si sansele acesteia de prosperitate si expansiune, dat fiind faptul ca firma este, inainte de toate, un sistem social cu vocatie economica; 
-turbulenta deosebita, uneori chiar violenta, a sistemelor mondial, regionale si nationale specifice economiei contemporane. Turbulenta este determinata de dinamica fenomenelor economice actuale, de interdependenta tot mai accentuata intre fenomene si intre sistemele mentionate, de complexitatea deosebita a problemelor generate de dezechilibrele cronice acumulate pe parcursul dezvoltarii societatii (polarizarea bogatiei si a saraciei pe glob, potentialul stiintific si tehnologic inegal al tarilor, primejdiile generate de poluare, desertificarea etc.); 
-faptul ca toate celelalte laturi ale mediului firmei - sociala, tehnologica, ecologica, politica - isi manifesta impactul pe planul economic, acesta avand rolul insumator pentru toate efectele schimbarilor produse in laturile mentionate. Insumarea este posibila datorita faptului ca orice schimbare tehnologica, sociala etc. care afecteaza firma presupune costuri, evaluarea realista a acestora constituind o responsabilitate primordiala a managementului ei strategic.


Fisiere in arhiva (1):

  • Organizatia si Mediul sau Ambiant- Teorie si Studiu de Caz.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!