Extras din proiect
INTRODUCERE
Piaţa mondială a produselor textile şi de confecţii îmbrăcăminte este o piaţă vastă şi eterogenă, care acoperă o multitudine de produse de la fibrele şi firele textile până la textilele finite, tricotajele şi confecţiile.
Principalele caracteristici ale pieţei mondiale a acestor produse sunt:
o ramură care utilizează intensiv munca vie, în special în sectorul îmbrăcămintei, costul forţei de muncă influenţând decisiv competitivitatea produselor;
o existenţa unei pieţe saturate, puternic concurenţiale în ţările dezvoltate, în care coeficientul de elasticitate a cererii faţă de venit este redus. Ca urmare, în aceste ţări stimularea cererii se face prin multiplicarea prezentării colecţiei de produse noi, cât şi prin modificările în structura cererii pe vârste şi în stilul de viaţă al consumatorilor;
o intensificarea procesului de globalizare a producţiei şi comerţului, bazat pe diferenţierea între nivelul costurilor de producţie, inclusiv al salariilor, în diverse ţări. Acest proces a dus la dezvoltarea dinamică a acestor sectoare în ţările în curs de dezvoltare cu costuri mai reduse ale forţei de muncă, inclusiv prin realizarea unei părţi din capacităţile de producţie din ţările industrializate în ţările în curs de dezvoltare şi la afirmarea tot mai redutabilă ca furnizori pe piaţa externă a ţărilor din această ultimă grupă. Ţările industrializate şi-au păstrat poziţiile de lideri pe această piaţă în ceea ce priveşte produsele cu valoare adăugată ridicată, articolele de modă, textilele tehnice. Cu excepţia Italiei, ele tind să devină tot mai mult dependente de import, în special în ceea ce priveşte îmbrăcămintea;
o textilele şi îmbrăcămintea au constituit timp de decenii singurele produse prelucrate al căror comerţ a fost reglementat pe plan internaţional prin sistemul cotelor de import (Acordul Multifibre în perioada 1956-2000 şi Acordul pentru Textile – OMC, care a fost în vigoare până la finele anului 2004). Acest ultim Acord a pregătit liberalizarea treptată a comerţului cu aceste produse, eliminarea oricăror restricţii cantitative începând cu 1 ianuarie 2005.
1. LOCUL SI ROLUL INDUSTRIEI DE TEXTILE-CONFECTII IN CADRUL ECONOMIEI ROMANIEI
Industria textilă şi cea de îmbrăcăminte deţin ponderi importante în producţia industrială şi comerţul exterior al ţării. Acestea acoperă în prezent 8,6% din valoarea producţiei industriei prelucrătoare, peste 1/4 din exportul total al României şi prin sectorul de îmbrăcăminte a contribuit în mod constant cu un sold pozitiv la balanţa comercială a ţării, creând sursele valutare pentru acoperirea importurilor proprii, dar şi disponibilităţi pentru alte nevoi ale economiei naţionale.
Importanţa industriilor textilă şi de îmbrăcăminte este dată şi de forţa de muncă importantă angajată, cu un nivel superior de calificare, de aproape 400 mii salariaţi (aproximativ 25% din numărul total al angajaţilor din industria prelucrătoare), din care peste 85% femei.
Prin sectorul îmbrăcămintei, România are o prezenţă puternică pe piaţa externă, în special pe piaţa UE .
Industria de textile-confectii este un sector dinamic in cadrul economiei nationale avand un nivel ridicat de performanta:
o Angajeaza o importanta forta de munca, in principal feminina;
o Contribuie la stabilitate sociala fiind reprezentata in toate judetele tarii;
o Detine o pondere insemnata in exportul economiei nationale;
o Contribuie cu sold pozitiv la balanta de comert exterior a tarii
Industria Confectiilor de Imbracaminte detine un loc important si pe plan international, incepand cu anul 1999 situandu-se pe prima pozitie in ierarhia furnizorilor de confectii pentru piata UE in cadrul tarilor central si sud-est Europene.
În prezent, România se înscrie pe locul 12 între principalele ţări exportatoare de îmbrăcăminte, cu o pondere de 1,6% în totalul exportului mondial. În acelaşi timp, datorită importurilor de materii prime textile, dar şi a firelor şi ţesăturilor destinate prelucrării lor în cadrul contractelor de export în sistem lohn, România se situează printre principalele 15 ţări importatoare de textile, cu o pondere de 1,5% în valoarea importului mondial de astfel de produse.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Piata Confectiilor de Imbracaminte din Romania.doc