Procesul de Management

Extras din proiect Cum descarc?

In orice intreprindere procesul muncii in sens larg cunoaste doua laturi: 
- de executie, prin care resursele umane actioneaza asupra elementelor materiale;
- de conducere, prin care o parte a resursei umane actioneaza asupra celeilalte parti de factor uman.
Prin urmare, procesul de management consta intr-un ansamblu de actiuni prin care managerul individual sau de grup prevede, organizeaza, coordoneaza, ia decizii si controleaza activitatea salariatilor in vederea realizarii obiectivelor intreprinderii.
Continutul procesului de management poate fi abordat din mai multe puncte de vedere:
a) sub aspect metodologic, procesul managerial consta in succesiunea urmatoarelor etape:
- definirea scopului, adica a starii dorite sistemului
- analiza situatiei actuale, adica intelegerea starii sistemului in prezent
- determinarea problemei, respectiv a contradictiei dintre situatia actuala si scopul propus
- adoptarea deciziei prin care se incearca rezolvarea contradictiei
b) din punct de vedere economic, procesul managerial cuprinde etape logice care vizeaza corelatia nevoi-resurse si anume:
- determinarea necesitatilor intreprinderii
- analiza resurselor disponibile
- repartizarea resurselor
- folosirea resurselor in vederea satisfacerii nevoilor
c) din punct de vedere social, procesul managerial consta in implicarea omului in toate segmentele activitatii dintr-o intreprindere in intregul proces de atragere si administrare a resurselor;
d) din punct de vedere informational, procesul de management vizeaza parcurgerea urmatoarelor etape:
- cercetarea informatiilor disponibile
- completarea informatiilor utile
- prelucrarea informatiilor
- transmiterea informatiilor
e) sub aspect organizational, procesul de management include totalitatea regulilor de functionare a intreprinderii, aflate in vigoare la un moment dat, care confera rationalitate actiunilor omului si anume:
- ansamblul reglementarilor si normelor
- totalitatea metodelor de instruire
- principiile de stabilire a raspunderii
- ansamblul relatiilor de cooperare intre diverse verigi ale organizatiei
f) din punct de vedere functional, procesul de management include:
- previziunea
- organizarea
- coordonarea
- decizia
- controlul
In practica, aceste abordari ale activitatii de conducere sunt dificil de identificat distinct, dintr-un punct de vedere sau altul. Aceasta, deoarece procesul de management are un caracter complex care se manifesta prin multiple intrepatrunderi ale zonei economicului cu socialul, juridicul, informationalul etc. Cu alte cuvinte, orice proces de management se manifesta dupa anumite reguli comune, dar difera de la o firma la alta, fiind mai mult sau mai putin eficient. Aceasta diversitate se explica pe de o parte in functie de factorii obiectivi care influenteaza intreprinderea (resursele disponibile, informatia cunoscuta, calitatea factorului uman etc.) iar pe de alta parte in functie de abilitatea intreprinzatorului de a face fata conjuncturii, respectiv schimbarilor din mediul de afaceri al intreprinderii. 
Complexitatea si diversitatea procesului de management se completeaza cu alte trasaturi ale sale si anume:
- dinamism;
- stabilitate;
- continuitate;
- consecventa;
- ciclicitate.
Procesul de management este dinamic deoarece problematica unei organizatii, relatiile de conducere, metodele de management etc. se schimba permanent. El este in acelasi timp si stabil deoarece urmareste folosirea unor structuri cunoscute in preluarea informatiilor si adoptarea deciziilor. Este de asemenea, continuu avandu-se in vedere continuitatea activitatilor de productie, reparatii, schimb si consum. Totodata, procesul de management se caracterizeaza prin consecventa, in sensul ca fiecare etapa a sa este obligatorie si prin ciclicitate, deoarece in urma unei decizii este posibil ca scopul atins sa devina noua situatie fata de care se stabilesc noi obiective si are loc astfel, reluarea procesului de management. 
H. Fayol a identificat functiile managementului sub forma succesiunii urmatoare: prevedere, organizare, coordonare, comanda, control.
In managementul contemporan prevederea este inclusa in activitatea de previziune, iar comanda inlocuita cu decizia prin asigurarea motivarii salariatilor.
A.  Previziunea
Previziunea inseamna functia managementului prin care se asigura activitatea de anticipare a viitorului. Realizarea activitatii de previziune porneste de la cunoasterea resurselor disponibile, a rezultatelor activitatii trecute, situatia actuala si obiectivele urmarite. 
Previziunea se realizeaza prin mai multe instrumente:
- diagnoza;
- prognoza;
- planificare si
- programare.
Diagnoza cuprinde ansamblul operatiunilor de diagnosticare a situatiei intreprinderii in vederea cunoasterii starii sistemului la un moment dat. In acest sens se utilizeaza date statistice si informationale din evidenta contabila.
Prognoza reprezinta totalitatea operatiunilor de investigare in timp a activitatii intreprinderii in vederea anticiparii evolutiei viitoare a sistemului si fundamentarii deciziilor strategice.
Planificarea reprezinta varianta previziunii prin care se asigura incadrarea activitatii curente a intreprinderii in tendintele de dezvoltare a acestuia si a economiei in general.
Componentele planificarii sunt:
- planul care este un instrument managerial prin care se stabilesc obiective, directii de actiune si se asigura coordonarea activitatilor din intreprindere folosindu-se factorii de productie disponibili;
- timpul este o variabila importanta a planificarii in functie de care se asigura:
R previziuni strategice (pe durata de 5-10 ani) care vizeaza aspecte esentiale cum ar fi retehnologizarea intreprinderii sau utilizarea de noi metode de marketing;
R previziuni pe durata medie (1-5 ani) care vizeaza obiective mai putin ample, care deriva din cele strategice;
R previziuni tactice, de scurta durata (pe perioade mai mici de 1 an);
- procesul de planificare care consta intr-un ansamblu de etape corelate intre ele care urmaresc elaborarea si aplicarea planurilor si obiectivelor organizatiei. 
In faza pregatitoare a procesului de planificare se formuleaza obiectivele si misiunea intreprinderii, se stabilesc ipotezele si premisele mediului de afaceri. 
Faza planificarii propriu-zise se concretizeaza in elaborarea planurilor pe termen scurt, mediu si lung, respectandu-se corelatiile dintre acestea.
In cadrul etapei planurilor de rezerva, orice agent economic elaboreaza o strategie de rezerva la care ar putea sa apeleze in cazul unor schimbari de mediu care nu ii mai permit actiunile lansate potrivit planurilor initiale 
Faza implementarii se refera la declansarea activitatii in conformitate cu planurile elaborate.
Faza revederii isi propune compararea rezultatelor inregistrate cu misiunea intreprinderii, si reluarea unui nou proces de planificare.
Programarea reprezinta modalitatea de previziune care consta in succesiunea si interconditionarea activitatilor unui sistem economic in intervale scurte de timp (saptamani, mai multe zile, o zi sau pe ora, pe schimb de lucru, etc.).
In practica, se intalnesc multi manageri care evita previziunea activitatii firmei, preferand sa lase piata sa se pronunte daca accepta sau nu o actiune sau produs. Iata cateva motive pentru care nu se face planificare microeconomica in cadrul unor intreprinderi:
- este nevoie de prea mult timp pentru previziune si prea multa munca;
- managerul nu are cunostinte despre cum sa faca previziunea;
- viitorul intuit de manager este prea nesigur;
- decidentii au comportamente care sustin ca traiesc pentru prezent;
- exista teama de esec in ceea ce priveste relatia efort-efect al procesului de previziune.


Fisiere in arhiva (1):

  • Procesul de Management.ppt

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!