Extras din proiect
Definitii orientare
Putem defini Orientarea Angajatilor ca fiind acea activitate realizata de conducerea firmei care urmareste integrarea noilor angajati. Orintarea consta in prezentarea unor detalii despre sarcinile si responsabilitatile ce le revin si in a-i ajuta sa dezvolte relatii de munca adecvate cu colegii de munca. In acest fel, proaspatul angajat intelege mult mai bine rolul pe care il are de indeplinit in cadrul organizatiei. In organizatiile romanesti si nu numai, orientarea angajatiilor in primele lor zile la munca este una din cele mai neglijate aspecte. Citirea unui Reglament de Ordine Interioara se dovedeste a fi insuficient cand vine vorba de a-i ura „Bun Venit!" unui nou angajat in companie. Rezultatul se reflecta intr-un angajat confuz care nu intelege foarte clar ce anume se asteapta de la el -de aici o productivitate scazuta si probabilitatea ca el sa paraseasca organizatia in cel mult 10 luni.
" Orientarea, reprezintă toate acţiunile programate de prezentare a noilor angajaţi la locurile lor de muncă, de recomandare a colegilor şi de acomodare cu condiţiile existente în organizaţie."
Obiective Orientare
Orientarea nu trebuie înţeleasă şi realizată ca un proces mecanic. Obiectivul general al orientării este de a ajuta noii angajaţi să se adapteze cât mai bine la noul său mediu de muncă. "Acest obiectiv poate fi realizat pe diferite căi.
În primul rând, este necesar a crea o impresie iniţială favorabilă despre organizaţie şi noul loc de muncă. O impresie favorabilă/bună asupra mediului de muncă, a colegilor şi superiorilor ajută pe noii angajaţi să se acomodeze mai bine. Această impresie începe chiar înainte ca noul angajat să se prezinte la muncă.
În al doilea rând, scopul orientării este de a spori acceptarea interpersonală, ceea ce înseamnă a uşura intrarea noului angajat în grupul de muncă în care urmează să lucreze. Dacă managerul nu realizează o bună orientare formală, noul angajat va putea fi orientat numai de grup, iar aceasta poate duce la rezultate contrarii celor dorite.
Un alt obiectiv al orientării este creşterea performanţelor individuale şi organizaţionale. Un program de orientare bine condus poate reduce problemele de acomodare a noilor angajaţi, prin crearea unui sentiment de securitate, de confidenţialitate şi apartenenţă. În aceste condiţii noii angajaţi vor putea îndeplini mai bine sarcinile de muncă, deoarece se vor acomoda şi vor învăţa mai rapid ce au de făcut. "
O bună orientare a personalului are şi alte avantaje şi anume: o mai bună loialitate faţă de organizaţie, printr-o încredere mai mare în valorile şi obiectivele acesteia; diminuarea absenteismului; o mai înaltă satisfacţie în muncă.
Comunicarea cu angajatii
a) Scopurile şi importanţa comunicării cu angajaţii
Comunicarea cu angajaţii este procesul formal de schimb de informaţii şi de înţelegere a acestora, care are loc între organizaţie sau manageri şi angajaţi, în beneficiul ambelor părţi implicate.
Comunicarea eficace cu angajaţii are drept scop:
• Identificarea dorinţelor angajaţilor, a imaginii şi atitudinii lor faţă de organizaţie, managerii, politicile şi procedurile acesteia;
• Explicarea stării în care se găseşte organizaţia (constrângeri sau oportunităţi) pentru angajaţii acesteia;
• Explicarea aşteptărilor organizaţiei şi managerilor în ceea ce priveşte standardele de performanţă şi scopurilor stabilite (strategice şi tactice) şi informarea angajaţilor asupra oportunităţilor privind evoluţia în carieră.
Principalele instrumente ale comunicării cu angajaţii sunt: programele de orientare şi integrare a noilor angajaţi, ancheta organizaţională, schemele de sugestii din partea angajaţilor şi ziarul de întreprindere.
b) Programele de orientare şi integrare a noilor angajaţi
Programele de orientare sunt utilizate frecvent pentru integrarea mai rapidă a noilor angajaţi. Ele urmăresc informarea acestora cu privire la sistemul de recompense directe şi indirecte, regulile şi procedurile interne organizaţiei, orar, structura, istoricul şi misiunea organizaţiei, parcursuri de carieră. Aceste programe constau în înmânarea noilor angajaţi a unui exemplar din Regulamentul de organizare şi funcţionare, adesea a unei publicaţii interne speciale şi din atribuirea unui mentor, în persoana unui coleg mai experimentat sau a superiorului direct, care are rolul de a-l informa în legătură cu aspectele informale din cadrul organizaţiei. Pentru manageri, se recurge adesea la un “tur al firmei”, în care noul manager este prezentat colegilor din celelalte compartimente sau/şi la şedinţe de informare.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Procesul de Orientare si Socializare a Noilor Angajati.docx