Profesionalizarea Situatiei Publice în România

Proiect
9/10 (1 vot)
Domeniu: Management
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 20 în total
Cuvinte : 4632
Mărime: 29.30KB (arhivat)
Publicat de: Teohari Alexandru
Puncte necesare: 8
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Ene livia
MASTERAT SEM.II MANAGEMENT IN ADMINISTRATIE SI SERVICII PUBLICE

Extras din proiect

In contextul intentiilor privitoare la reforma administratiei publice din tara noastra consideram utile cateva precizari privind un personaj atat de controversat si atacat, dar atat de necesar in orice societate moderna : functionarul public.

Se poate observa ca functionarul public dateaza inca din antichitate. Cei mai multi dintre faraonii egipteni, la fel ca si numerosi imparati ai Chinei au facut eforturi pentru a-si alcatui un corp de functionari calificati. Regii Frantei au demarat acest proces chiar in primele secole ale mileniului care tocmai a trecut, proces care s-a amplificat pe masura extinderii domeniului regal. In momentul in care domeniul aflat sub controlul direct al monarhului a devenit suficient de mare au fost create corpuri de functionari publici si in alte state europene.

Odata cu instaurarea regimurilor constitutionale si extinderea democratiei, administratia publica a fost confruntata cu o noua problema : daca pana atunci trebuia sa ii serveasca pe monarhi de asta data suveranul a devenit poporul. Puterea acestuia din urma nu se exercita in mod direct, ci prin reprezentantii sai: politicienii. Astfel, administratia publica trebuie, in ansamblul sau sa ramana in slujba poporului sa ii deserveasca in mod egal si impartial pe toti cetatenii, nu doar o parte a lor si cu atat mai putin pe unii politicieni.

Cine ar trebui sa fie inclus in aceasta categorie ? Am putea include medicii in categoria de functionari publici? Acestia din cate bine se cunoaste sunt angrenati in sistemul public de sanatate. Dar cadrele didactice din invatamantul public ? Ce putem spune despre militari sau politisti din acest punct de vedere ?

O prima opinie, sa-i spunem radicala, sustine ca functionarii publici (civili) ar trebui sa fie considerati doar cei care indeplinesc o functie legata nemijlocit de procesul de guvernare / administrare sau altfel spus in procesul de formulare a deciziilor care afecetaza viata unei anumite comunitati. Astfel, medicii, profesorii, si politistii indeplinesc doar functii auxiliare, nu participa direct la procesul de adoptare a deciziilor privind comunitatea, in vreme ce functionarii din esaloanele inferioare sunt limitati la rolul de simpli executanti ai deciziilor luate de catre superiori.

La cealalta extrema se afla opinia conform careia in randul functionarilor publici ar trebui inclusi toti cei care sunt platiti din bugetul statului sau din bugetele autoritatilor publice locale.

Sociologul german, Max Weber remarca faptul ca procesul de modernizare a statelor lumii a fost legat indisolubil de crearea si dezvoltarea unei administratii profesioniste.

Profesionalizarea functiei publice semnifica faptul ca exercitarea functiilor administrative a devenit o meserie care necesita existenta unei cunoasteri specializate si produce o puternica solidaritate corporativa. Introducerea acestui concept in cadrul aparatului administrativ presupune realizarea catorva cerinte specifice : permanenta, statutul, competenta, spiritul de corp si limitarea profesionalizarii.

Permanenta presupune ca functia publica sa fie stabila si permanenta, posibil de exercitat in mod durabil, la adapost de constrangeri politice.

O prima modalitate de promovare a profesionalismului presupune incadrarea unor persoane bine documentate, cu studii corespunzatoare si un grad ridicat de competenta. Astfel, recrutarea, selectarea si promovarea in cariera se vor face pe criterii obiective. Competenta, cunostintele si performanta personala constituie criterii de baza, in timp ce non-valori precum servilismul, loialitatea politica si nepotismul vor fi abandonate pentru cresterea performantelor in institutia publica.

Modul de selectare a functionarilor publici din Romania este : concursul prin care se descopera performantele candidatului si in final se realizeaza o alegere prin selectarea celui mai bun.

In ceea ce priveste concursul, este necesara cuprinderea unor criterii si a unor factori relevanti pentru postul in cauza iar examinarea trebuie sa aiba in vedere analizarea si evaluarea pregatirii candidatului din punct de vedere al cunostintelor si al abilitatilor. Cu privire la concurs, exista problema favoritismului, coruptia constituind in acest caz un mod functional de ocupare a unui post. De aceea, un rol important in promovarea profesionalismului il va ocupa comisia de examinare si evaluare a rezultatelor.

Promovarea in functii trebuie sa se faca dupa criterii obiective pe baza cunostintelor necesare in domeniul respectiv, a calitatii lucrurilor si activitatilor desfasurate precum si a constiinciozitatii si al unui comportament adecvat.

Destituirea din functie trebuie sa se faca doar in caz de subordonare, comitere a unui delict, comportament imoral sau condamnabil sau incompetenta bine documentata.

O data incadrate persoane calificate in serviciul public este necesara o continua instruire a functionarilor publici in functie de necesitatile determinate de complexitatea vietii sociale. Astfel, instruirea personalului si organizarea corespunzatoare a activitatilor trebuie sa reprezinte un scop in sine al institutiei publice in vederea imbunatatirii potentialului de munca.

De o deosebita importanta in profesionalizarea serviciului public este stabilitatea in functie a personalului. LEGEA nr. 188 din 8 decembrie 1999 privind Statutul functionarilor publici asigura stabilitatea in functie a personalului din administratia publica.

Statutul functionarului public – conform legii care-i poarta numele, functionarul public isi pastreaza gradul, clasa si treapta avute si atunci cand nu mai detine functia publica din motive neimputabile acestuia. In acest caz Agentia Nationala a Functionarilor Publici va asigura functionarului public incadrarea in alta functie publica, in limita posturilor disponibile si potrivit pregatirii lui profesionale. Functionarii publici care nu pot fi incadrati in alta functie publica, beneficiaza de masuri de protectie sociala, conform legii.

Poate ocupa o functie publica persoana care indeplineste urmatoarele conditii:

a) are numai cetatenia romana si domiciliul in Romania;

b) cunoaste limba romana, scris si vorbit;

c) are varsta de 18 ani impliniti;

d) are capacitate deplina de exercitiu;

Preview document

Profesionalizarea Situatiei Publice în România - Pagina 1
Profesionalizarea Situatiei Publice în România - Pagina 2
Profesionalizarea Situatiei Publice în România - Pagina 3
Profesionalizarea Situatiei Publice în România - Pagina 4
Profesionalizarea Situatiei Publice în România - Pagina 5
Profesionalizarea Situatiei Publice în România - Pagina 6
Profesionalizarea Situatiei Publice în România - Pagina 7
Profesionalizarea Situatiei Publice în România - Pagina 8
Profesionalizarea Situatiei Publice în România - Pagina 9
Profesionalizarea Situatiei Publice în România - Pagina 10
Profesionalizarea Situatiei Publice în România - Pagina 11
Profesionalizarea Situatiei Publice în România - Pagina 12
Profesionalizarea Situatiei Publice în România - Pagina 13
Profesionalizarea Situatiei Publice în România - Pagina 14
Profesionalizarea Situatiei Publice în România - Pagina 15
Profesionalizarea Situatiei Publice în România - Pagina 16
Profesionalizarea Situatiei Publice în România - Pagina 17
Profesionalizarea Situatiei Publice în România - Pagina 18
Profesionalizarea Situatiei Publice în România - Pagina 19
Profesionalizarea Situatiei Publice în România - Pagina 20

Conținut arhivă zip

  • Profesionalizarea Situatiei Publice in Romania.doc

Alții au mai descărcat și

Aspecte practice privind auditul calității

3.4. Metodologia auditului sistemelor calitatii Standardul international ISO 10011 stabileste principiile, criteriile, practicile de baza si...

Mediul și firma

Mediul extern al firmei poate fi impartit in doua mari segmente: - mediul general sau mega-mediul - mediul specific(mediul sarcina);...

Sicomed - History and Development

WHO and HOW MADE IT POSSIBLE? In order to get where Sicomed has got one has to be very talented, very intelligent an also very patient. The...

Te-ar putea interesa și

Strategii de Comunicare pe Timpul Gestionării Situțiilor de Criză

Introducere „La început a fost cuvântul. Dar nu la începutul lumii, ci la începutul culturii.” (Henri Wald) Secolul XX a cunoscut toate...

Portretul unui Jurnalist - Ion Cristoiu

În România, datoritã influentelor si perioadelor istorice prin care a trecut tara noastrã, mass-media s-a aflat într-o continuã formare si...

Protecția Juridică a Tinerilor în Raporturile de Muncă

PROTECŢIA JURIDICĂ A TINERILOR ÎN RAPORTURILE DE MUNCĂ CAPITOLUL I. CONSIDERAŢII INTRODUCTIVE CAPITOLUL I. CONSIDERAŢII INTRODUCTIVE §1....

Regimul Juridic al Stării de Război

INTRODUCERE La începutul mileniului III lumea se afla în schimbare. Sfârsitul bipolaritatii a condus la noi redesenari ale frontierelor, la noi...

Cunoașterea Convenției cu Privire la Drepturile Copilului ca Document Juridic

Introducere Perioada cuprinsa între 1997 şi 2004 a reprezentat timpul reformei radicale în domeniul protecţiei drepturilor copilului în România....

Particularitățile asistenței sociale acordate persoanelor vârstnice cu handicap instituționalizate

INTRODUCERE “Prima regulă a eficienţei managementului este dispariţia ambiguităţilor”. Succesul în economia reală a ţării noastre, performanţa...

Comunicarea între Poliția de Proximitate și Comunitate

Introducere Concept relativ nou pentru România, Poliţia de Proximitate a fost implementată deja în mai multe state europene din necesitatea de a-i...

Rolul specialiștilor în relațiile publice în situații de criză

Introducere „La început a fost cuvântul. Dar nu la începutul lumii, ci la începutul culturii.” (Henri Wald) Faptul că echilibrul şi buna...

Ai nevoie de altceva?