Raport de practică Efes Vitanta Moldova Brewery SA

Cuprins proiect

Cuprins:
Introducere 3
Capitolul I. Caracteristica de bază a întreprinderii Î.M. „Efes Vitanta Moldova Brewery” S.A. 
1.1. Caracteristica generală a întreprinderii Î.M. „Efes Vitanta Moldova Brewery” S.A. 5
1.2. Activitatea de desfacere 7
1.3. Genul de activitate şi tipurile de producţie 9
1.4. Tehnologiile de producţie utilizate 9
Capitolul II. Analiza sistemului managerial al întreprinderii Î.M. „Efes Vitanta Moldova Brewery” S.A. 
2.1. Funcţiile manageriale ale întreprinderii Î.M. „Efes Vitanta Moldova Brewery” S.A. 10
2.2. Sistemul managerial în cadrul întreprinderii ÎM „Efes Vitanta Moldova Brewery” S.A 16
2.3. Politica de personal în Î.M. “Efes Vitanta Moldova Brewery” S.A 34
Capitolul III. Analiza economico-financiară a întreprinderii Î.M. „Efes Vitanta Moldova Brewery” S.A. 
3.1. Indicatorii rezultatelor financiare 37
3.2. Indicatorii capacităţii de plată şi stabilităţii financiare 41
3.3. Indicatorii rentabilităţii 49
3.4. Analiza rotaţiei capitalurilor 52
Capitolul IV. Măsuri de eficientizare a activităţii Î.M. „Efes Vitanta Moldova Brewery” S.A.
4.1. Eficienţa activităţii întreprinderii Î.M. „Efes Vitanta Moldova Brewery” S.A. 57
4.2. Probleme şi soluţii identificate în sistemul de management al Î.M. „Efes Vitanta Moldova Brewery” S.A. 60
Concluzii 64
Anexe 65


Extras din proiect

Introducere
Pe teritoriul actualei Republici Moldova producţia industrială a berii începe în anul 1873, când un întreprinzător german pe nume Raps fondează în Chişinău prima fabrică de bere. Volumul anual al producţiei nu depăşea atunci cantitatea de 10 mii de hectolitri. În timpul celui de-al doilea Război Mondial fabrica a fost distrusă aproape complet, rămânând intacte doar încăperile de la subsol. Deja în 1945 a fost proiectată o nouă fabrică, cu o capacitate de 25 de mii de hectolitri de bere pe an. Ulterior volumul producţiei a crescut până la 64 de mii de hectolitri. Bazele actualei companii au fost puse cu 30 de ani în urmă, în 1974, prin fuzionarea unităţii vechi de producţie cu cea nouă. Sfârşitul anilor '80 şi începutul deceniului al nouălea al secolului trecut au fost o perioadă favorabilă pentru industria berii în Republica Moldova. Băutura spumoasă era mai populară ca oricând până atunci, unităţile de producţie funcţionau la capacitate maximă, asigurând constant vânzări înalte. În 1990 consumul anual de bere în Moldova constituia 22 de litri pe cap de locuitor. Criza economică ce a marcat următorii ani nu a putut să nu afecteze ramura. În 1995 statisticile arătau o scădere de trei ori a volumului de bere consumată de moldoveni, indicele ajungând la 8 litri anual pe cap de locuitor. Pînă în iulie 1995 întreprinderea era de stat. În iunie 1995 a început transformarea ei în societate pe acţiuni, iar la 10 august 1995 pe baza acestei societăţi a fost creată Întreprinderea Mixtă de prelucrare a berei, băuturilor nealcoolice şi apei minerale “Vitanta Intravest” SA. 
Fondatorii acestei întreprinderi sunt:
- Firma “Intravest Finance and Investment Company Est” (Lihtenstein);
- Fabrica de bere “Vitanta”. 
La începutul anului 1996, acţiunile întreprinderii au fost distribuite în felul următor:
1. Firma “Intravest Finance and Investment Company Est” (Lihtenstein)” - 57%;
2. Statul - 28.59%;
3. Lucrătorii întreprinderii - 11.1%
4. Companiile investiţionale şi trusturile - 3.31%.
În 1996 compania a fost privatizată şi reorganizată în Societate pe Acţiuni cu numele de „VITANTA - INTRAVEST”. Pachetul de 85 la sută din acţiuni aparţinea fondului american „Western NIS Enterprise Found”. În următorii 4 ani a fost efectuată o reutilare considerabilă, noile echipamente asigurând creşterea calităţii produselor. Rezultatele noului management nu au întârziat să apară. Fiecare din mărcile de bere şi băuturi răcoritoare produse de „VITANTA” a adus în colecţia întreprinderii medalii de aur, argint şi bronz la mai multe expoziţii şi târguri internaţionale de specialitate. 
O nouă etapă în istoria companiei a început în ianuarie 2003, odată cu achiziţionarea pachetului majoritar de acţiuni de către „Efes Beverage Group”, a şasea ca mărime companie de pe piaţa europeană a berii. În prezent aceasta operează peste 25 fabrici de bere, malţ şi băuturi răcoritoare în 10 ţări. Produsele „EFES” se exportă în peste 40 de ţări. Portofoliul de mărci al companiei cuprinde 26 de nume, printre care sunt branduri de referinţă ca „Efes”, „Stary Melnic”, „Becks”, „Miller”, „Weisteiner” şi altele. A fost prognozat că cifra de afaceri a companiei va ajunge în 2009 la suma de 1 mld dolari. Odată cu schimbarea proprietarului, „Vitanta Intravest” îşi schimbă numele în „EFES VITANTA MOLDOVA BREWERY”. În prezent producătorul moldovean asigură 16% din operaţiunile internaţionale ale grupului.
La toate etapele producţiei este strict urmărită respectarea parametrilor tehnologici. În 2004 întreprinderea a inaugurat un nou laborator, utilat cu echipamente de ultimă oră. Pe 1 noiembrie 2004 compania a primit Certificatul ISO 9001, care confirmă implementarea unui sistem performant al managementului calităţii. 
În prezent „EFES VITANTA MOLDOVA BREWERY” îmbuteliază berea în sticle, recipiente de plastic de capacitate diferită, şi keguri pentru dozatoare. Astfel, fiecare cumpărător poate găsi produsul pe care şi-l doreşte la volumul de care are nevoie şi la preţuri accesibile şi corespunzătoare necesităţilor şi dorinţelor consumătorilor.
În general la întreprindere lucrează 500 de persoane în sezonul de vară acest număr mărindu-se la 600 de persoane. Lor li se asigură condiţii decente de muncă şi salarii înalte la acestea se adaugă diferite premii şi cadouri de sărbătoare. În fiecare an salariile se măresc în dependenţă de rata inflaţiei şi performanţele lucrătorului li se asigură condiţii decente de muncă şi salarii înalte.
De costul de producţie cum se calculează şi se formează se ocupă secţia de economişti. Dar am aflat că costul se formează conform tuturor cheltuielilor plus o rentabilitate de 10-15%. Însă preţul de desfacere îl stabilesc magazinele, dar întreprinderea le oferă nişte preţuri recomandabile, însă magazinele singure decid. Sunt magazine care nu respectă aceste preţuri, atunci Vitanta nu le oferă reduceri la produsele ei. Cel mai mare adaos la preţuri le au magazinele mari („supermarkets”) care ajunge pînă la 28%.
Capitolul I
Caracteristica de bază a întreprinderii Î.M „EFES VITANTA MOLDOVA BREWERY” S.A.
1.1 Caracteristica generală a întreprinderii Î.M „EFES VITANTA MOLDOVA BREWERY” S.A.
Conform legislaţiei in vigoare cu privire la antreprenoriat şi întreprinderi Î.M.”EFES VITANTA MOLDOVA BREWERY” S.A. este înregistrată la camera de înregistrări sub forma de Societate pe Acţiuni ”EFES VITANTA MOLDOVA BREWERY din Chişinău”
Istoric apariţia berii este plasata cu 7 mii de ani în urmă pe teritoriul cuprins între rîurile Tigru şi Eufrat. Băutura a căpătat o răspîndire rapida în Mesopotamia, Egipt şi prin coloniile greceşti în toată lumea antică. În spaţiul nostru geografic primele relatări despre bere datează de dinaintea erei noastre fiind atestat consumul berei încă în perioada războaielor romane.
Pe teritoriul actualei Republicii Moldova producţia industrială a berei începe în anul 1873,cînd un întreprinzător german pe nume Raps fondează în Chişinău prima fabrica de bere. Bazele actualei companii au fost puse cu 30ani în urmă în 1974 prin fuzionarea unităţii vechi de producţie cu fabrica nouă ,construită în zona industrială a oraşului. În 1995 compania a fost privatizată şi reorganizată în Societate pe Acţiuni cu numele de „VITANTA INTRAVEST”.


Fisiere în arhivă (1):

  • Raport de Practica Efes Vitanta Moldova Brewery SA.doc

Imagini din acest proiect

Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.


Hopa sus!