Restructurarea constituie diminuarea dimensiunilor firmelor, cu privire la numarul angajatilor, diviziilor, ori al unitatilor si la numarul de niveluri ierarhice din structura organizatorica. Firmele apeleaza la restructurare atunci cind vor sa scada costurile si sa creasca eficienta. Nevoia de restructurare este semnalata de indicatori relativi, pe baza carora este comparata situatia proprie cu cea a celor mai importanti concurenti din domeniul de activitate al organizatiei. Acesti indicatori sunt: domeniul de control al managerilor, raportul dintre personalul existent la nivel central si personalul operativ, raportul dintre numarul de angajati si volumul vanzarilor. Restructurarea are si urmari negative. Nesiguranta si riscul de a pierde posibile posturi conduce la o reducere a implicarii, creativitatii si inovatiei in rindul angajatilor. Din ce in ce mai multe organizatii incep sa se preocupe de cresterea competitivitatii in conditiile unui mediu caracterizat pe incertitudine si dinamism si a unei concurente bazate pe timp. Concurenta bazata pe timp se manifesta prin livrarea mai rapida a serviciilor si produselor, in comparatie cu concurentii, fapt ce ofera firmelor un avantaj strategic insemnat. In prezent, managerii logistici vor o imbunatatire a vizitei si a preciziei performantei logistice a firmei. Se urmareste comprimarea si controlarea intervalului de timp de la primirea la livrarea comenzii, pentru a accelera circulatia marfurilor si pentru a reduce stocurile. Desfasurarea mai rapida a activitatii logistice diminueaza nivelul activelor financiare utile si sporeste nivelul de servire a clientilor. Practica tarilor dezvoltate si teoria de specialitate reliefeaza un numar de aspecte ce privesc evolutia si tendintele manifestate in acest moment in crearea si aplicarea structurilor organizatorice ale firmelor pe care le consideram utile deuat in considerare in procesul de restructurare a societatilor comerciale din Romania, de proiectare a unui cadru functional si structural potrivit calitatii lor de agenti principali ai economiei de piata, si anume: - conceperea, adoptarea si aplicarea unor structuri organizatorice eficiente trebuie sa reprezinte o preocupare majora pentru toti managerii; - centralizarea ori descentralizarea deciziilor nu trebuie mentinute sau absolutizate; - constituirea structurii organizatorice trebuie sa tina seama de aplicarea conceptiei moderne cu privire la conducerea firmei; - crearea cadrului organizatoric intr-un mod in care sa permita integrarea accentuata a indivizilor in activitatea organizatiei; - nu trebuie absolutizata indeplinirea tuturor functiilor dintr-o intreprindere, in unele cazuri s-a dovedit mai eficienta o oarecare ,,dezintegrare functionala"; - restructurarea intreprinderilor, reorganizarea lor a avut efecte pozitive doar cand a fost introdusa intr-o strategie pe termen lung, constituita de intreprindere, practica demonstrand un insucces al acestei actiuni atunci cand initiativa a venit din partea unor banci, a altor institutii financiare sau a unor conducatori de intreprinderi ce doreau sa obtina profituri imediate ori pe termen scurt. Etapele reorganizarii structurii organizatorice Ansamblul lucrarilor necesare pentru a schimba o structura organizatorica, cu scopul, de a o perfectiona, poate fi grupat in mai multe etape si subetape: Prima etapa - pregatirea cercetarii-consta in identificarea factorilor ce conduc la o schimbare organizationala, stabilirea sferei si a naturii studiului si fixarea unor obiective care trebuie urmarite in procesul de schimbare a structurii organizatorice. Subetapele (fazele) principale ce trebuie parcurse constau in : a identifica problemele, a preciza aria studiului si a stabili obiectivele studiului. A doua etapa - investigatie si analiza - grupeaza toate activitatile prin care este descrisa structura organizatorica existenta, componentele sale, este analizata structura existenta, sunt identificate punctele forte si punctele slabe ale organizarii structurale a firmei.Subetapele acestei etape sunt urmatoarele: - culegerea si sistematizarea datelor ce privesc structura organizatorica; - prelucrarea informatiilor privitoare la obiectivele organizatiei; - analiza structurii organizatorice; - rationalizarea structurii organizatorice. A treia etapa - rationalizarea structurii organizatorice - in care se propun masuri de perfectionare a acesteia. Lucrarile din etapa aceasta se pot grupa, in mai multe subetape: - elaborarea masurilor de perfectionare a structurii organizatorice; - experimentarea masurilor de perfectionare si mentionarea schimbarilor in structura; - modificarea fiselor de post si modificarea Regulamentului de Organizare si Functionare (R.O.F.).
- Carmen Balan, Logistica , Editia a III-a revazuta si adaugita, Editura Uranus, Bucuresti, 2006; - Eugen Burdus, Armenia Androniceanu, Managementul schimbarii organizationale, Editia a treia, Editura Economica, Bucuresti, 2000; - Gabriela Prelipcean, Restructurare si dezvoltare regionala , Editura Economica, Bucuresti, 2001; - Ion Verboncu, Revista Tribuna Economica, v.17, nr. 36, 6 septembrie 2006; - Michael Hammer& James Champy, Reengineering-ul (Reproiectarea) Inteprinderii, Editura Tehnica, 1996; - Vasile Dan, Restructurarea organizarii si conducerii firmei, Editura Economica, Bucuresti, 1993. - Baza de date ProQuest: Revista South Dakota Business Review, v.52 - http://search.proquest.com/newsstand/docview/219643892/135E748EFEE209EBDCC/3?accountid=50247 - http://logistics.about.com/od/legalandgovernment/a/Restructuring-The-Usps.htm - http://etf.about.com/b/2009/04/06/etf-restructuring.htm - http://mhlnews.com/powered-vehicles/toyota-aligns-businesses-0404/index.html - Michael Hammer & James Champy, Reengineering-ul (Reproiectarea) Intreprinderii, Editura Tehnica, 1996 - Burdusa, G., Caprescu, G., Androniceanu, A. (2000), Managementul schimbarii organizationale, Ed. Economica, Bucuresti - Champy, J. (1995), Reengineering management, New York: Harper Business - Verboncu, I. (2013), Reproiectarea manageriala a organizatiei. Teorie, metodologie, aplicatii, Ed. Prin tech, Bucuresti - Verboncu, I. (2011), Schimbarea organizationala prin reengineering, Ed. ASE, Bucuresti
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Proiecte.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.