- Omul de PR - „Professional liar” - „Let’s PR it!” – „Hai să muşamalizăm acest lucru!” (preşedintele SUA, Richard Nixon – mai puţin interesat de realitate şi mai mult de modul în care acesta ar putea fi cosmetizată). - Evoluţia semnificaţiei termenului „Relaţii Publice” – 1850 – 1999: - 1850 (cf. Barnum): manipulare, propagandă; - 1906 (cf. Lee): onestitate, înţelegere, compromis; - 1923 (Bernays): arta consensului; - 1930: consens social şi politic, bună înţelegere, formularea opiniei publice, a motiva, a persuada, a clarifica; - 1950: lubrifiant, catalizator, interpret; - 1976 (Rex Harlow): management, organizaţie, public, comunicare, relaţii; - 1997 (Gordon): participarea activă la construirea socială a înţelesurilor; - 1999 (Hutton): managementul strategic al relaţiilor unei organizaţii. Definiţii şi modele ale Relaţiilor Publice - În procesul de definirea a RP trebuie urmărite 3 direcţii (J. Grunig & T. Hunt, 1984): - activităţile pe care le implică RP; - efectele activităţii de RP; - practicarea cu responsabilitate a RP. - RP definite ca „modalitatea prin care se obţine bunăvoinţa publicului” (Theodore Newton Vail, preşedintele executiv American Telephone and Telegraph Company, 1908) - 1923 – Edward L. Bernays, „Crystallizing Public Opinion” – prima lucrare dedicată în exclusivitate domeniului RP; - James G. Hutton – teoria celor 3 I – Interes, Iniţiativă, Imagine - Consilierul de RP (cf. E. L. Bernays, Cristalizarea opiniei publice, 1923) - este văzut ca „avocatul profesionist” în RP, care caută să găsească echilibrul între organizaţie şi public; - trebuie să apere atât interesele organizaţiei în faţa publicurilor, cât şi interesele publicului în faţa organizaţiei; - îşi desfăşoară activitatea în spaţiul social, în care acţionează legile sociale. - RP reprezintă arta consensului. - Specialistul în RP este un „student”, care studiază continuu. - Documentarea şi cercetarea fac parte din conduita profesională. - „Biblioteca publică – cea mai importantă resursă pe care o poate avea un specialist.” (E. L. Bernays) - Atitudinea etică trebuie să privească atât organizaţia, cât şi specialistul în RP, care reprezintă organizaţia. - Activităţi de RP: - asigurarea unei comunicări bidirecţionale între organizaţie şi public; - studierea nevoilor de relaţionare ale organizaţiei şi a atitudinilor segmentelor de public; - transpunerea opiniei publice în termeni înţeleşi de membrii organizaţiei; - recomandarea unei politici şi a unui program de acţiune adecvate şi evaluarea eficacităţii lor; - căutarea clădirii şi menţinerii unei imagini pozitive a organizaţiei; - sugerarea modificării comportamentului organizaţional, în funcţie de responsabilităţile şi nevoile sociale, politice şi economice, create de evoluţia standardelor şi atitudinii umane, identificate în urma cercetărilor; - încercarea anticipării şi corectarea impresiilor greşite; - reacţionarea la criticile aduse organizaţiei în mod adecvat; - sprijinirea organizaţiei în dovedirea responsabilităţii sociale; - crearea discursurilor pentru întâlnirile publice; - activarea ca parte componentă a conducerii, fie ca membru intern al organizaţiei, fie ca parte externă, în calitate de consilier sau consultant profesionist. (cf. Rex Harlow) Definiţii adoptate de asociaţiile profesionale: - International PR Association (IPRA) - www.ipra.org RP reprezintă „funcţia managerială care: - evaluează atitudinea publicurilor; - identifică politicile şi procedurile unui individ sau ale unei organizaţii faţă de interesul public; - elaborează şi execută un program pentru a dobândi înţelegerea şi acceptarea publicului.” - Institute of PR (IPR), Anglia RP = reputaţie.
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.